DROPS Extra / 0-855

Kringle Toes by DROPS Design

Stickade DROPS kalendersockor till jul i ”Karisma”

Tags: jul, julpynt, sockor,

DROPS Design: Modell nr u-665
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
100 g nr 48, vinröd
100 g nr 44, ljus grå
100 g nr 01, natur

DROPS STRUMPST nr 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 32 v mönsterst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 138kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A-1 till A-4.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minskn på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 12 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA 1: Lägg upp 56 m på strumpst 3,5 med vinröd. Sticka * 2 rm, 2 am * i 2 cm. Sticka 1 v rätt, SAMTIDIGT minskas det 8 m jämnt fördelat = 48 m. Byt till grå, sedan stickas det efter A-1. Fortsätt tills arb mäter 10 cm. På nästa v behålls de första 12 m på st till häl, sätt följande 24 m på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12 m på st till häl. Fortsätt med slätst och vinröd fram och tillbaka över de 24 häl-m i 5 cm. Sätt nu 1 markör mitt på arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. När hälminskn är färdig stickas det upp 10 m med ljus grå på varje sida av hälen och de 24 m från tråden sätts tillbaka på st = 56 m. Sedan stickas det slätst runt och A-1. Sticka vidare tills arb mäter 12 cm från markören på hälen. Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 28 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst och vinröd, SAMTIDIGT som det minskas så här för tårna på varje sida av båda markörerna: FÖRE markören: 2 rm tills. EFTER markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågen i stället för i främre). Upprepa minskn på varje v totalt 10 ggr = 16 m kvar på st. Sticka alla m tills 2 och 2 = 8 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

SOCKA 2: Lägg upp 56 m på strumpst 3,5 med ljus grå. Sticka * 2 rm, 2 am * i 2 cm. Sticka 1 v rätt, SAMTIDIGT minskas det 8 m jämnt fördelat = 48 m. Byt till vinröd, sedan stickas det efter A-2. Fortsätt med slätst och ränder tills arb mäter 10 cm – sluta efter 3 v vinröd. På nästa v behålls de första 12 m på st till häl, sätt följande 24 m på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12 m på st till häl. Fortsätt med slätst och ljus grå fram och tillbaka över de 24 häl-m i 5 cm. Sätt nu 1 markör mitt på arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. När hälminskn är färdig stickas det upp 10 m med natur på varje sida av hälen och de 24 m från tråden sätts tillbaka på st = 56 m. Sedan stickas det slätst runt och sedan med A-2 som förut. Sticka tills arb mäter 12 cm från markören på hälen. Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 28 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst och ljus grå, SAMTIDIGT som det minskas så här för tårna på varje sida av båda markörerna: FÖRE markören: 2 rm tills. EFTER markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre). Upprepa minskn på varje v totalt 10 ggr = 16 m kvar på st. Sticka alla m tills 2 och 2 = 8 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

SOCKA 3: Lägg upp 56 m på st 3,5 med natur. Sticka * 2 rm, 2 am * i 2 cm. Sticka 1 v rätt, SAMTIDIGT minskas det 8 m jämnt fördelat = 48 m. Byt till vinröd, sedan stickas det efter A-3. När A-3 är färdigstickat stickas det med vinröd till färdigt mått. Fortsätt med slätst tills arb mäter 10 cm. På nästa v behålls de första 12 m på st till häl, sätt följande 24 m på 1 tråd (= mitt upppepå foten) och behåll de sista 12 m på st till häl. Fortsätt med slätst fram och tillbaka över de 24 häl-m i 5 cm. Sätt nu 1 markör mitt på arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. När hälminskn är färdig stickas det upp 10 m på varje sida av hälen och de 24 m från tråden sätts tillbaka på st = 56 m. Sedan stickas det slätst runt. Sticka vidare tills arb mäter 12 cm från markören på hälen. Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 28 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst, SAMTIDIGT som det minskas så här för tårna på varje sida av båda markörerna: FÖRE markören: 2 rm tills. EFTER markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågarna i i stället för i främre). Upprepa minskn på varje v totalt 10 ggr = 16 m kvar på st. Sticka alla m tills 2 och 2 = 8 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

SOCKA 4: Lägg upp 56 m på st 3,5 med vinröd. Sticka * 2 rm, 2 am * i 2 cm. Sticka 1 v rätt, SAMTIDIGT minskas det 8 m jämnt fördelat = 48 m. Sedan stickas det efter A-4. När A-4 är färdigstickat fortsätts det med ljus grå. Fortsätt med slätst tills arb mäter 10 cm. På nästa v behålls de första 12 m på st till häl, sätt följande 24 m på 1 tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 12 m på st till häl. Fortsätt med slätst och vinröd fram och tillbaka över de 24 häl-m i 5 cm. Sätt nu 1 markör mitt på arb. Sedan stickas HÄLMINSKN – se förkl ovan. När hälminskn är färdig stickas det upp 10 m med ljus grå på varje sida av hälen och de 24 m från tråden sätts tillbaka på st = 56 m. Sedan stickas det slätst med ljus grå. Sticka tills arb mäter 12 cm från markören på hälen. Sätt 1 markör i varje sida så att det blir 28 m både uppepå och under foten. Fortsätt med slätst och ljus grå, SAMTIDIGT som det minskas så här för tårna på varje sida av båda markörerna: FÖRE markören: 2 rm tills. EFTER markören: 2 m vridet räta tills (sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre). Upprepa minskn på varje v totalt 10 ggr = 16 m kvar på st. Sticka alla m tills 2 och 2 = 8 m. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

= vinröd

Kommentarer (12)

Skriv din kommentar här!

Gro 09.11.2015 - 11:08:

Hvor lange blir disse strømpene? Vet at de ikke er til å ha på foten, men skulle gjerne visst om de kan brukes som julestrømpe eller om de blir for små.

DROPS Design 11.11.2015 kl. 09:23:

Hej. Du hittar måtten längst ner på oppskriften. Lycka till!

Kathleen 28.11.2013 - 18:43:

Hallo, komt er geen adventskalender dit jaar? Ik keek er altijd weer geweldig naar uit om het vakje te openen... Groetjes en proficiat met alle leuke ontwerpen!

DROPS Design 29.11.2013 kl. 17:35:

Hoi Kathleen. Jawel, er komt zoals altijd een kalender :-) Hij is vandaag op de site gezet - klik hier - en zondag gaat het eerste luikje open!

Christy 07.12.2012 - 03:17:

I've started the heel decrease on this super cute sock. It doesn't seem to be working out. This is a new heel decrease for me. Maybe I'm doing it wrong

Tora 02.12.2012 - 08:38:

Detta är dekorationsföremål!

Ulla 02.12.2012 - 00:57:

Super søde - opskriften svarer til hvilken størrelse???

DROPS Design 03.12.2012 kl. 10:59:

Der er ingen størrelse. Det er til en kalender / dekoration - ikke til at tage paa.

M. Fluit 01.12.2012 - 21:08:

Wat is de maat van de sokjes van het kalenderpatroon van 1 december?

DROPS Design 03.12.2012 kl. 10:59:

Er is geen maat. Dit zijn calendersokjes, voor decoratie, niet om te dragen

Cindy 01.12.2012 - 17:23:

The socks are darling! I am looking forward to the new patterns to come. Thank ypu so much DROPS!

Martine 01.12.2012 - 10:25:

Adorables

Ursula Klapp 01.12.2012 - 08:16:

Die sind wunderschön, ich werde gleich die Nadeln wetzen

Luisita 01.12.2012 - 08:00:

Per una taglia 38/40 di piedi come fare ?

DROPS Design 01.12.2012 kl. 16:02:

Questi calzini sono pensati per il calendario d'avvento, ma può ovviamente farli più grandi. Io proverei a guardare i seguenti modelli 0-786, 0-722, 0-566 oppure 142-12. Sono tutti calzini fatti con DROPS Karisma, ma Lei può usare il motivo di questo modello.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-855