Candy pouf by DROPS Design

Heklet DROPS puff i 3 tråder ”Big Fabel” eller 6 tråder "Fabel".

DROPS Design: Modell nr bf-011-bn
Garngruppe C + C + C
-----------------------------------------------------------
Mål:
Omkrets: ca 170 cm (inkl fyll)
Diameter: ca 50 cm
Høyde: ca 22 cm

Materialer:
DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
1000 g f.nr 900, rosa/ gul/ grønn
500 g f.nr 109, ceris

Eller bruk:
DROPS FABEL fra Garnstudio
750 g f.nr 161, rosa drøm
400 g f.nr 109, ceris

DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller den nålen du må bruke for å få 8 fm i bredden og 10 rader i høyden med 3 tråder Big Fabel på 10 x 10 cm.

TILBEHØR:
1-2 dundyner til fyll (det er viktig at det er dun da denne er best å forme. Den rimeligste sorten er helt bra – vi har brukt sommer-dundyner som veier ca 1400 gr).

+ 1 jerseylaken i en av fargene på puffen (slik at dynen beskyttes og ikke synes).
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: puter, sirkel,

På beg av hver omg erstattes 1.fm med 1 lm. Omg avslutt med 1 kjm i lm på beg av omg.
----------------------------------------------------------

PUFF:
Puffen hekles i 2 deler, fyll puffen og hekle de 2 delene sammen.

1.DEL:
Hekle 4 lm på nål 8 med 2 tråder rosa/ gul/ grønn + 1 tråd ceris (= 3 tråder) eller 4 tråder rosa drøm + 2 tråder ceris (= 6 tråder)og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
Videre hekles det fm rundt slik:
1.OMG: LES HEKLEINFO! Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * Hekle 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de 3 neste fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 30 fm.
Fortsett økningen slik (dvs at for hver omg, hekles det 1 fm mer mellom hver gang det hekles 2 fm i samme m), til det er 144 fm på omg og arb måler ca 50 cm i diameter, sett 1 merke.
Videre hekles det 1 fm i hver fm til arb måler 22 cm fra merket. Klipp tråden.

2.DEL:
Start som på første del og hekle på samme måte til det er 144 fm på omg og arb måler ca 50 cm i diameter.

Puffen fylles slik: Legg de 2 dynene sammen som èn tykk dyne og trekk et jersylaken over dynens ene side. Dytt dynen inn i den største delen på puffen (se til at jerseylakenet kommer ytterst). Legg puffens andre del på toppen og hekle sammen med 3 tråder slik: 1 kjm i første fm på den ene delen, 1 kjm i første fm på den andre delen, * 1 kjm i neste fm på den første delen, 1 kjm i neste fm på den andre delen *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 kjm i første kjm på beg av omg. Klipp og fest trådene.