DROPS / 75 / 7

DROPS 75-7 by DROPS Design

DROPS Bluse i «Ull-Flamé» og «Cotton Viscose»

Materialer: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
450-500-550-600-650 gr f.nr 19 kamelmeleret
og brug: DROPS Cotton Viscose fra Garnstudio
200-200-250-250-300 gr f.nr 15, sort

DROPS Pinde nr 9 og 10

Strikkefasthed: 9 m x 12 p på p 10 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Cotton Viscose og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende, det er let at strikke for stramt i Ull-Flamé, skift da til tykkere pinde!

Rib: * 7-8-9-10-11 m ret, 7-8-9-10-11 m vrang *, gentag fra *-*.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Lukketips (gælder halsudskæringen):
Der lukkes på indersiden af 3 m som strikkes i retstrik. Alle aflukninger sker fra retsiden!
Luk således efter 3 m: Tag 1 m løs af p, 1 r, løft den løse m over.
Luk således før 3 m: 2 r sm.

Strikketips: Brug 2 nøgler Ull-Flamé samtidig og strik skiftevis 2 p med hvert nøgle, dette gøres for at opnå en jævnere fordeling af tykke og tynde partier i garnet.

Forstk: Læs Strikketips! Slå 35-40-45-50-55 m op på p 9 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Cotton Viscose. Strik Rib - start og slut med ret-m. Når arb måler 8 cm skiftes der til p 10. Fortsæt med glatstrik - samtidig på 1.p tages der 1 m ud i Str S, L og XXL = 36-40-46-50-56 m. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 14 og 24 cm tages der 1 m ud i hver side = 40-44-50-54-60 m. Når arb måler 32-33-34-35-36 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 0-1-1-1-2 gange, 2 m 1-0-1-2-2 gange og 1 m 2-2-3-2-2 gange. Samtidig når arb måler 38-40-41-43-44 cm strikkes der 2 p retstrik over de midterste 6 m (de resterende m strikkes i glatstrik), derefter sættes første halvdel af m på 1 tråd (set fra retsiden). Videre tages der ind mod halsen indenfor 3 m som strikkes i retstrik - se Lukketips: 1 m 6 gange på hver 2.p = 10-11-11-12-12 m tilbage på skulderen. Fortsæt med 3 m retstrik mod halsen, luk af når arb måler 52-54-56-58-60 cm. Sæt m fra tråden tilbage på p og strik som den første side. OBS: 1.p strikkes fra midt foran, dvs fra vrangen. Start med at samle 1 m op i første m fra den anden side og strik denne sammen med 1.m på tråden. Dette gøres for at der ikke skal blive et hak nederst i V-halsen!

Rygstk: Slå op og strik som forstk men ribben startes og sluttes med vrang-m. Luk af til ærmegab som på forstk = 32-34-34-36-36 m, strik videre til arb måler 50-52-54-56-58 cm. Strik nu 2 p retstrik over de midterste 18 m, derefter lukkes de midterste 12 m af til hals = 10-11-11-12-12 m tilbage på hver skulder. Fortsæt med 3 m retstrik mod halsen, luk af når arb måler 52-54-56-58-60 cm.

Ærme: Slå 18-19-20-21-22 m op på p 9 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Cotton Viscose. Strik 2 p retstrik. Skift til p 10 og fortsæt med glatstrik. Samtidig når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 6,5.-6.-5.-5.-4. cm totalt 7-7-8-8-9 gange = 32-33-36-37-40 m. Når ærmet måler 50-48-46-45-43 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 1-2-5-5-7 gange, videre lukkes der 2 m i hver side til arb måler 58-58-59-59-60 cm. Luk de resterende m af.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i – fordel m fra ærmet jævnt ind i ærmegabet. Sy ærme- og sidesøm i yderste led af yderste m således at sømmen ikke bliver tyk.

Kommentere opskrift DROPS 75-7