DROPS / 142 / 37

Elize by DROPS Design

Tovade DROPS tofflor i “Eskimo”. Stl S - XXXL.

Tags: tofflor, tovat,

DROPS Design: Modell nr ee-445
Garngrupp E
----------------------------------------------------------
Skostl: 35/37 - 38/40 - 42/44
Fotlängd: 22 - 25 - 28 cm
Garnåtgång: DROPS ESKIMO från Garnstudio
Nr 77, ljus plommon: 250-250-300 g
Och använd: DROPS ESKIMO från Garnstudio
Nr 03, mörkbrun: 50 g i alla stl

DROPS ST NR 8 - eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 15 v slätst före tovning på 10 x 10 cm med Eskimo.
DROPS TRÄKNAPP COCONUT NR 516: 6 st i alla stl.

Garnet till detta mönstret kostar 120kr. Läs mer.

Instruktioner

FÄRGBYTE:
Byt färg på samma v så här: Sticka de första 4 m på v med mörkbrun, sticka nästa m med ljus plommon - men först måste trådarna tvinnas på baksidan så att de två delarna hänger tills.
---------------------------------------------------------

VÄNSTER TOFFEL:
Toffeln stickas i ett stycke och man börjar överst på skaftet. Lägg löst upp 24-25-26 m på st 8 med mörkbrun. Sticka 5 räta v (1:a v = rätsidan, början av v sett från rätsidan = mitt bak, slutet av v sett från rätsidan = mitt fram). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Byt till ljus plommon. Sedan stickas det slätst. SAMTIDIGT på 1:a v med ljus plommon minskas det 2 m (genom att sticka 2 m aviga tills) jämnt fördelat = 22-23-24 m. När arb mäter 17-17-19 cm läggs det upp m till fot i slutet på varje v från rätsidan så här: Lägg upp 2 m 3-4-6 ggr, 1 m 3-3-2 ggr = 31-34-38 m. När arb mäter 50-53-56 cm maskas det av till skaft i början på varje v från avigsidan så här: Maska av 1 m 3-3-2 ggr, 2 m 3-4-6 ggr = 22-23-24 m.
På nästa v från rätsidan stickas det så här: Sticka 13-13-14 m, vänd och sticka tillbaka från avigsidan (= 9-10-10 m kvar på vänster sida, sätt de m på en tråd). Fortsätt i slätst över de 13-13-14 m tills arb mäter 72-76-82 cm. Sticka 1 v avigt från avigsidan - SAMTIDIGT som det ökas 1 m = 14-14-15 m. Byt till mörkbrun och sticka 5 räta v. Maska av löst.
Nu stickas det framkant över resterande m på vänster sida så här: Med mörkbrun, lägg upp 4 m på st (= framkant), sedan byts det till ljus plommon - LÄS FÄRGBYTE - och sticka upp från rätsidan de 9-10-10 m på tråden med ljus plommon = totalt 13-14-14 m på st. Fortsätt sedan med mörkbrun över de första 4 m (= framkantsm) och ljus plommon över resterande m tills arb mäter 72-76-82 cm. Sticka 1 v avigt från avigsidan - SAMTIDIGT som det ökas 1 m över m i ljus plommon = 14-15-15 m. Byt till mörkbrun och sticka rm med mörkbrun över alla m på nästa v. Sticka 4 räta v till (= 5 räta v). Maska av löst.

MONTERING:
Vik toffeln dubbel med rätsida mot rätsida och sy tills mitt bak i de yttersta maskbågarna. Sy på samma sätt fram över foten och upp längs skaftet mitt fram. Vänd toffeln med rätsidan ut. Lägg framkanten i mörkbrun över andra sidan av toffeln och sy fast den så här: Börja från kortsidan av framkanten, och fortsätt längs hela långsidan av framkanten. Sy fast långsidan på andra sidan av toffeln på baksidan av framkanten. Sy i 3 knappar på framkanten genom alla lager.

HÖGER TOFFEL:
Lägg upp och sticka på samma sätt som vänster toffel, men motsatt.

TOVNING:
Lägg tofflorna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Ställ in maskinen på 40 grader, vanlig centrifug och utan förtvätt. Efteråt tas tofflorna på foten och formas till rätt mått medan de ännu är våta.
Senare kan tofflorna tvättas som ett ullplagg.

Kiki 16.09.2019 - 00:25:

Hallo, Sorry für die vielleicht dumme frage: ich hänge bei dem Stück:"7-17-19 cm am Ende jeder Hin-R 3-4-6 x 2 M neu anschlagen und dann 3-3-2 x 1 M neu anschlagen (= 31-34-38 M)". Meint ihr mit anschlagen, dass man das macht wie beispielsweise bei einem Pulli? Ich hab immer die letzte Masche in einer Reihe abgehoben, wie mache ich es dann? Oder habt ihr vielleicht ein Bild für mich, wenn es noch nicht zusammen genäht ist? Dann ist es denk ich einfacher für mich. Vielen Dank

DROPS Design 16.09.2019 kl. 11:35:

Liebe Kiki, dieses Video zeigt wie man neue Maschen am Ende einer Reihe anschlägt, bei diesem Modell schlagen Sie die neuen Maschen am Ende einer Hinreihe (im Video werden die Maschen am Ende einer Rückreihe angeschlagen, aber Technik ist die selbe). Viel Spaß beim stricken!

Elena 18.05.2019 - 15:50:

Sehr geehrte Damen und Herren, diese Anleitung verstehe ich nich: zu Beginn jeder Rück-R 3-3-2 x 1 M und 3-4-6 x 2 M abketten (= 22-23-24 M). Wie viele Machen muss ich abketten?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 10:26:

Liebe Elena, Sie hatten 31-34-38 M und ketten insgesamt 9-11-14 Maschen ab = es bleiben 22-23-24 Maschen übrig. Viel Spaß beim stricken!

Elena 18.05.2019 - 15:49:

Ihr Lieben, ich verstehe diese Anleitung nicht: zu Beginn jeder Rück-R 3-3-2 x 1 M und 3-4-6 x 2 M abketten (= 22-23-24 M). Wie viel Machen muss ich abketten? Danke

Terrilynn Klassen 13.02.2019 - 22:58:

Could you supply me with the finished measurements of the slipper piece BEFORE felting? If the gauge is correct at 11 stitches per 4 inches, that would make the total circumference at the top of the bootie (ankle - start of knitting) of a medium size at just over 8 inches which seems very small. Thank you.

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:30:

Dear Mrs Klassen, the total length of finished foot will match the total number of sts for foot = 31-34-38 sts, ie with 11 sts = 10 cm before felting = approximately 29-31-35 cm for the length of foot. Happy knitting!

May-Lene 17.01.2019 - 13:17:

Hei nå har jeg kommet så langt som at jeg skal legge opp 4 masker med brunt. Skal den stolpen strikkes på midten av der man har delt dette eller på er det på kanten på venstre side?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 14:59:

Hei May-Lene. Du legger opp de brune maskene på pinnen, og så strkker du opp de maskene du satte på en tråd. Du brune maskene er da på høyre side av de lilla maskene (sett fra rettsiden) og ca midt i arbeidet ditt. God fornøyelse.

Anique 03.11.2018 - 14:40:

Hallo, bij het aan elkaar naaien brak steeds de draad. Wat kan ik hier aan doen? Of had ik het met een andere draad dan Eskimo in elkaar moeten zetten? Mvg

DROPS Design 04.11.2018 kl. 20:09:

Dag Anique,

Eskimo is een garen dat niet getwijnd (gedraaid) is; het is een soort lontwol (waardoor het ook makkelijk vilt). Nadeel is dat je het inderdaad makkelijk stuk trekt. Bij het in elkaar naaien moet je dus heel voorzichtig zijn. Het is inderdaad ook een goed idee om een ander wolgaren te gebruiken in dezelfde kleur om in elkaar te naaien.

Angela 18.03.2018 - 00:48:

Do you have a similar bootie pattern for children and babies?

DROPS Design 18.03.2018 kl. 10:06:

Dear Angela, we do have several knitted or crocheted slippers for babies. If you particularly looking for a felted one, please see patterns Baby 17-12, 19-15 or DROPS extra 0-735. Happy Crafting!

Mia 19.02.2018 - 13:53:

Hei! etter at man har strikket til 17-17-19cm hva skal man da? klarer ikke å forstå den neste forklaringen. takk for svar:)

DROPS Design 20.02.2018 kl. 06:18:

Hei Mia, Når du har strikket til 17 cm, skal du legge opp nye masker på slutten av hver pinne fra retten til foten. Antall masker lagt opp er som forklart i oppskriften og etter det fortsetter du å strikke til arbeidet måler 50-53-56 cm. Håper det hjelper og god fornøyelse!

Nanna 19.01.2017 - 01:18:

Hurtig at strikke, strikkede den ene på én dag ☺️

Carola 01.01.2016 - 17:58:

Hallo, hier stecke ich fest.: Für den Fuß bei einer Gesamtlänge von 17-17-19 cm am Ende jeder Hin-R 3-4-6 x 2 M neu anschlagen und dann 3-3-2 x 1 M neu anschlagen (= 31-34-38 M). Bei einer Gesamtlänge von 50-53-56 cm für den Schaft zu Beginn jeder Rück-R 3-3-2 x 1 M und 3-4-6 x 2 M abketten (= 22-23-24 M).  Folgt nach den anschlagen der neuen Maschen gleich wieder die Abnahme von Maschen oder wird zwischen zunahmen und Abnahme was gestrickt. Stehe voll auf den Schlauch.

DROPS Design 02.01.2016 kl. 19:46:

Sie stricken zwischendurch einfach glatt rechts weiter. Das Anschlagen der M machen Sie ja bei einer Gesamtlänge von 17-17-19 cm, dann stricken Sie glatt rechts, bis Sie bei einer Gesamtlänge von 50-53-56 cm die Abnahmen machen.

Kommentér oppskrift DROPS 142-37