DROPS / 137 / 7

Melody by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Muskat” med hullmønster. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr r-608
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
F.nr 15, kornblå:
500-550-600-650-700-750 g

DROPS RUNDP NR 4 (80 cm) - eller den p du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm (1 rapp M.1 måler ca 3,5 cm i bredden, 1 rapp M.2 måler ca 7 cm i bredden, 30 p av M.1 og M.2 måler ca 10 cm i høyden).
DROPS SETTP NR 4 - til ermer.
DROPS SKJELLKNAPP NR 526 (20 mm):
7 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 26.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 260kr. Les mer.

Instruksjoner

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p r.

RILLE (rundt på settp):
1 rille = 1 omg r og 1 omg vr.

MØNSTER:
Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønstrene sett fra retten.

FELLETIPS:
Det felles 1 m på hver side av merketråden slik: Strikk til 3 m før merketråden, strikk de neste 2 m sammen, strikk 2 m (med merketråden mellom), strikk de neste 2 m sammen.

ØKETIPS:
Det økes 1 m på hver side av merketråden slik: Strikk til 1 m før merketråden, lag 1 kast, strikk 2 m (med merketråden mellom), lag 1 kast. På neste p strikkes kastene vridd (dvs i bakre del av m istedenfor i fremre) for å unngå hull.

KNAPPHULL:
Det felles til 6 knapphull på høyre stolpe.
1 KNAPPHULL = fell 5.og 6.m fra kanten og legg opp 2 nye m over de felte m på neste p.
Fell til knapphull når arb måler ca:
STR S: 2, 10, 18, 25, 32, 39 cm.
STR M: 2, 10, 18, 26, 34, 41 cm.
STR L: 2, 10, 18, 26, 34, 42 cm.
STR XL: 2, 11, 19, 27, 35, 43 cm.
STR XXL: 2, 11, 20, 29, 37, 45 cm.
STR XXXL: 2, 11, 20, 29, 38, 47 cm.
Det gjenstår ca 7-7-8-8-8-8 cm etter siste knapphull til halskanten.
I tillegg felles det 1 knapphull på halskanten.
----------------------------------------------------------

BOL:
Bakstk og forstk strikkes i ett fra midt foran. Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 177-193-209-225-257-281 m med Muskat på rundp 4. Strikk riller - Les forkl over - i ca 2 cm (1.p = retten, avslutt med 1 p fra vrangen). Deretter strikkes 2 p glstrikk med 8 rillem i hver side (= stolpene midt foran). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Neste p fra retten strikkes slik:
Str S - M - L - XL:
4 rillem, fell til 1.knapphull - Les KNAPPHULL over, 2 rillem, 4 m glstrikk, M.1, M.2, deretter M.1 1 gang til, 6-10-14-18 m glstrikk, sett 1 merketråd (= høyre side), 6-10-14-18 m glstrikk, * M.1, M.2 *, gjenta fra *-* 3 ganger, deretter M.1 1 gang til, 6-10-14-18 m glstrikk, sett 1 merketråd (= venstre side), 6-10-14-18 m glstrikk, M.1, M.2, deretter M.1 1 gang til, avslutt med 4 m glstrikk og 8 rillem. La merketrådene følge med oppover.
Str XXL - XXXL:
4 rillem, fell til 1.knapphull - Les KNAPPHULL over, 2 rillem, 4 m glstrikk, M.1 2 ganger, deretter M.2 1 gang og M.1 1 gang, 18-24 m glstrikk, sett 1 merketråd (= høyre side), 18-24 m glstrikk, M.1 1 gang og M.2 1 gang, M.1 2 ganger, M.2 1 gang, M.1 2 ganger, deretter M.2 1 gang og M.1 1 gang, 18-24 m glstrikk, sett 1 merketråd (= venstre side), 18-24 m glstrikk, M.1 og M.2 1 gang, deretter M.1 2 ganger, avslutt med 4 m glstrikk og 8 rillem. La merketrådene følge med oppover.
Alle str:
Fortsett mønstret med 8 rillem og 4 m glstrikk i hver side av arb. HUSK Å FELLE TIL KNAPPHULL PÅ HØYRE STOLPE OPPOVER! Når arb måler 5 cm felles det 1 m på hver side av hver merketråd - Les FELLETIPS over = 4 felte m. Gjenta fellingen på hver 2.-2.-2½.-2½.-3.-3.cm totalt 4 ganger = 161-177-193-209-241-265 m på p (= 2-6-10-14-14-20 m glstrikk på hver side av hver merketråd).
Fortsett til arb måler 16-17-18-19-20-21 cm, deretter økes det 1 m på hver side av hver merketråd - Les ØKETIPS over. Gjenta økningen på hver 6.cm totalt 4 ganger = 177-193-209-225-257-281 m. Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm deles arb ved merketrådene, og hver del strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 83-91-99-107-123-135 m. Fortsett med mønstret som før - SAMTIDIG felles det til ermhull i hver side på hver 2.p slik: Fell 3 m 0-1-1-1-1-2 gang, 2 m 1-1-2-3-4-6 ganger, og 1 m 3-4-6-8-6-5 ganger = 73-73-73-73-89-89 m. Videre fortsettes i mønstret som før med 1 kantm i rille i hver side. Når arb måler 53-55-57-59-61-63 cm felles de midterste 17-17-17-17-33-33 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fell 2 m på beg av de neste 2 p fra halsen, og 1 m på neste p fra halsen = 23 m tilbake på skulderen. Fell alle m løst av når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

HØYRE FORSTK:
= 47-51-55-59-67-73 m. Fell til ermhull på samme måte som bakstk = 42-42-42-42-50-50 m. Fortsett med mønstret som før med 1 kantm i rille i siden, og 4 m glstrikk og 8 rillem midt foran til arb måler 46-48-50-51-53-55 cm. På neste p fra vrangen strikkes det til det gjenstår 8 rillem (= høyre stolpe), sett de resterende 8 m på en tråd, snu arb. Deretter felles det til hals på beg av hver p fra retten (= på hver 2.p) - SAMTIDIG som det fortsettes i mønstret - slik: Fell av 4-4-4-4-12-12 m 1 gang, 2 m 2 ganger, 1 m 1 gang. Deretter felles det 1 m på beg av hver 2.p fra retten (= på hver 4.p) 2 ganger = 23 m tilbake på skulderen. Fell alle m løst av når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

VENSTRE FORSTK:
Strikk på samme måte som høyre forstk men motsatt og uten knapphull.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 44-46-48-50-52-54 m med settp 4. Strikk riller - Les forkl over - i 2 cm og sett 1 merketråd på beg av omg (= midt under ermet). Videre strikkes det glstrikk. Når arb måler 6-6-6-6-6-5 cm økes det 1 m på hver side av merketråden = 2 nye m. Gjenta økningen på hver 4½.-4.-3½.-3.- 2½.-2½.cm totalt 9-10-11-13-14-15 ganger = 62-66-70-76-80-84 m. Fortsett til arb måler 47-47-47-47-43-43 cm (kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde og høyre ermetopp). Herifra strikkes det frem og tilbake på p til ferdig mål. Videre felles det til ermetopp på beg av hver p i hver side slik: Fell 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger, deretter 1 m til arb måler ca 55-56-57-58-55-56 cm. Videre felles det på beg av hver p i hver side slik: Fell 2 m 2 ganger, 3 m 1 gang. Fell alle m løst av (arb måler ca 57-58-59-60-57-58 cm). Strikk ennå et erme på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene fra retten med maskesting. Sy i ermene innenfor 1 kantm.

HALSKANT:
Strikk en kant fra retten på rundp 4 slik: Start på høyre stolpen, sett de 8 m fra tråden tilbake på p og strikk disse m, strikk opp ca 80 - 100 m innenfor 1 kantm langs halsen, sett de 8 m fra tråden på venstre stolpen tilbake på p og strikk disse m. På neste p fra vrangen strikkes det r - SAMTIDIG som m-antallet rundt halsen (ikke over de 8 rillem i hver side) justeres til 84-84-84-88-102-102 m = 100-100-100-104-118-118 m på p. Videre strikkes det riller til ferdig mål - SAMTIDIG som det felles det til det siste knapphull på beg av 1.p fra retten. Når halskanten måler ca 1 cm felles alle m løst av. Sy i knappene på venstre stolpe.

Diagram

= r fra retten, vr fra vrangen
= vr fra retten, r fra vrangen
= 2 r sammen
= fra retten: ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over. Fra vrangen: 2 vr sammen
= 1 kast mellom 2 m
= ta 1 m løst av p, 2 r sammen, løft den løste m over

Kommentarer / Spørsmål (43)

Bloem 16.09.2018 - 15:14:

Bij het lijf staat: Minder bij een hoogte van 5 cm ... Bedoelt u vanaf de opzetnaald gemeten 5 cm, of 5 cm in telpatroon gebreid? Alvast dank voor uw antwoord!

DROPS Design 17.09.2018 kl. 12:25:

Dag Bloem, Dit is vanaf het begin gemeten, dus vanaf de opzetrand.

Bonnet 23.08.2018 - 18:14:

Merci pour votre réponse. Pour les diminutions et les augmentations, il faut se baser sur quel échantillon? Celui de 28rgs ou de 30rgs?

DROPS Design 24.08.2018 kl. 14:35:

Bonjour Bonnet. Vous allez diminuer à la mesure (en cm) indiquée dans les explications. Bon tricot!

Bonnet 23.08.2018 - 12:20:

Bonjour, je voudrais savoir quel échantillon doit-on prendre en compte pour réaliser l'ouvrage? le jersey : 10cm=28rgs ou le point fantaisie 10cm=30rgs? Merci pour votre aide.

DROPS Design 23.08.2018 kl. 16:23:

Bonjour Bonnet. Vous devez choisir les aiguilles qui vous donnent 10 cm = 28 rangs en jersey et en même temps 10 cm = 30 rangs suivant le point fantaisie. Bon tricot !

Anna 07.08.2018 - 14:28:

Prachtig patroon, maar M2 wil niet echt lukken. Is er misschien ook een video van M1 en M2 voor dit vest? Alvast dank, Anna

DROPS Design 08.08.2018 kl. 08:36:

Dag Anna, Helaas is er geen video specifiek voor deze trui. Er is wel een algemene instructie over hoe je de teltekening leest. Die vindt je via deze link. Je kunt ook altijd hulp vragen bij de winkel waar je het garen hebt gekocht.

Angie 15.12.2015 - 12:12:

This pattern is very pretty. Do you recommend a warmer type of yarn in this pattern rather than Drops MUSKAT? I would like to make it to wear in the colder weather.

DROPS Design 15.12.2015 kl. 15:27:

Dear Angie, you can use any other yarn group B - see here - calculate here new amount of yarn. Happy knitting!

Pabou 13.12.2015 - 20:17:

Bonjour, je n'arrive pas à faire le motif M.1. Je suis les explications, mais le résultat ne correspond pas au rendu de la photo. Je n'arrive pas à comprendre ce que je ne fais pas correctement : deux mailles envers, deux mailles endroit ensemble, un jeté, deux mailles endroits et deux mailles envers, tout cela sur l'endroit. Je n'ai pas le croisement comme sur la photo, est-ce que quelqu'un peut me guider ?

DROPS Design 14.12.2015 kl. 13:43:

Bonjour Mme Pabou, les 4 m centrales de M.1 se tricotent ainsi sur l'endroit: 2 m ens à l'end, 1 jeté, 2 m end et sur l'envers: 2 m ens à l'env, 1 jeté, 2 m env. Le motif se forme ensuite de lui même. Bon tricot!

Gerd Brodén 13.01.2015 - 14:37:

Ska M1 stickas från både rätsidan och avigsidan? Eller ska man ha ett avigt varv emellan?

DROPS Design 14.01.2015 kl. 15:14:

Hej Gerd. M.1 stickas saadan från både rätsidan och avigsidan. Du skal ikke sticka ett avigt varv emellan.

Sabrina 22.11.2014 - 22:39:

Bonjour, je suis en train de réaliser ce modèle et je me demandais s'il fallait bloquer les différents morceaux avant de les assembler afin de mettre en évidence les motifs de mailles ajourées. D'autant plus que la laine que j'ai utilisée est un mélange 52 % acrylique, 40 % laine, 8 % nylon. Merci d'avance pour votre réponse (et pour votre site qui est une source d'inspiration inépuisable)

DROPS Design 24.11.2014 kl. 10:37:

Bonjour Sabrina, bloquer un ouvrage surtout ajouré permet toujours de mettre en valeur les différents motifs. Pour plus d'informations sur le blocage du fil utilisé, merci de bien vouloir prendre contact avec le magasin où vous l'avez acheté. Bon tricot!

Janny 08.11.2014 - 22:36:

In de beschrijving staat dat telpatronen M1 en M2 de goede kant van het werk weer. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven. Volgens mij zijn bij M1 de teruggaande naalden niet vermeld. Klopt dit? MvG Janny

DROPS Design 10.11.2014 kl. 11:21:

Hoi Janny. Nee, op M.1 zijn zowel de heengaande als de teruggaande naalden vermeld. Er staat ook in de beschrijving van de symbolen hoe je het motief op de verkeerde kant moet breien.

Patricia 15.09.2014 - 18:18:

Modèle terminé depuis 2 jours. Aucun problème dans les explications.Le rendu porté est magnifique. Très belle conception.

Kommentér oppskrift DROPS 137-7

137-7 Melody

Heather, Canada

golfino blu

Barbaranabis, Italy