DROPS / 136 / 15

Sea Breeze by DROPS Design

Heklet DROPS skjørt i ”Safran” med høyt liv og striper. Str XS - XXXL

Stikkord: marine, skjørt, striper,

DROPS Design: Modell nr E-186
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g f.nr 09, marineblå
100-150-150-150-200-200 g f.nr 18, naturhvit

DROPS HEKLENÅL NR 3 - eller det nål-nr du må bruke for å få 22 m x 20 rader med STRIPEMØNSTER på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAPP NR 521: 6 stk.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 81kr. Les mer.
STRIPEMØNSTER:
* Hekle 2 rader fm med naturhvit, deretter 1 rad st og 1 rad fm med marineblå *, gjenta fra *-*, ikke klipp trådene for hver stripe, men dra dem med oppover.
HEKLETIPS:
Hver rad med fm starter med 1 lm, hver rad med st starter med 3 lm – disse erstatter ikke første fm/st på raden.
--------------------------------------------------------

SKJØRT:
Arb hekles frem og tilbake fra venstre side. LES HEKLETIPS!
Hekle 269-292-315-339-374-409 lm på nål 3 med marineblå. Snu og hekle 1 fm i 2.lm fra nåla, videre hekles det 1 fm i hver av de neste 1-3-5-1-1-1 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 6 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 230-250-270-290-320-350 fm. Snu og hekle 1 rad med 1 st i hver fm tilbake. Snu og hekle 1 rad med fm. Fortsett med STRIPEMØNSTER – se forkl over! HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når arb måler 12-14-15-17-17-19 cm, settes det 10 merker i arb slik: Første merke etter 12-13-14-15-16-18 m, de 9 neste merkene settes med 23-25-27-29-32-35 m mellomrom, det er da 11-12-13-14-16-17 m tilbake etter siste merke. På neste rad hoppes det over 1 m før alle merkene, dvs at det felles 10 m. Gjenta fellingen på hver 5.cm 2-2-2-2-3-3 ganger til, deretter på hver 3.cm 2-2-3-3-2-2 ganger og tilslutt på hver 2.cm totalt 4-4-3-3-3-3 ganger – NB: Fell annenhver gang før og etter merkene. Etter alle fellinger er det 140-160-180-200-230-260 m på raden og arb måler ca 36-38-40-42-44-46 cm. Fortsett stripemønsteret videre til arb måler ca 46-48-50-52-54-56 cm, avslutt etter en marineblå stripe, klipp trådene.

MONTERING:
Sy skjørtet sammen kant i kant i venstre side, la det være igjen en åpning på ca 18 cm øverst.
KNAPPHULLSHEMPER: Langs den siden av åpningen som vender mot forstk hekles det knapphullshemper med marineblå slik (start nederst): 2 fm, 3 lm, hopp over 1 cm, * hekle fm i 2 cm, 3 lm, hopp over 1 cm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, avslutt med 2 fm øverst, snu og hekle tilbake slik: 1 fm i hver fm og 3 fm i hver lm-bue.
KNAPPEBELEGG: Langs den andre siden av åpningen hekles det 3 rader med fm frem og tilbake med marineblå, klipp tråden.
Sy knappene fast på 1.rad av knappebelegget slik at de passer med knapphullshempene.

----------------------------------------------------------
JAKKE – se modell: 136-14
----------------------------------------------------------

Diagram

Anna 12.07.2018 - 20:53:

Buonasera, domando se è possibile lavorare la gonna in tondo anziché in righe di andata e ritorno (per evitare le cuciture) Grazie in anticipo. Il modello è bellissimo!!! Anna

DROPS Design 12.07.2018 kl. 21:30:

Buonasera Anna. Per un risultato uniforme, le consigliamo di lavorare avanti e indietro. Nella gonna è prevista un'apertura in alto, sul lato sinistro per i bottoni. Lavorando in tondo e volendo comunque i bottoni, l'ultima parte della gonna verrebbe lavorata avanti e indietro e sarebbe diversa dalla parte lavorata in tondo. Buon lavoro!

Lidia 21.11.2016 - 13:01:

What does it mean 'repeat dec. every 5 cm 2 more times"? This means dec 10 sts on next two row? Thank you!

DROPS Design 21.11.2016 kl. 13:20:

Dear Lidia, you will dec 1 st before each marker every 2 cm 2 times - you will dec 10 sts (= 10 markers) on each of these 2 rows - and there will be 5 cm between each dec row. Happy crocheting!

Lidia 19.11.2016 - 22:32:

What does it mean "work 1 sc in each of the next 1-3-5-1-1-1 ch"?Thank you!

DROPS Design 21.11.2016 kl. 09:46:

Dear Lidia, you will crochet 1 sc in each of the next 1 ch (= 1st size) - 3 ch (= 2nd size) - 5 ch (= 3rd size) - 1 ch (= 4th,5th and 6th size). Happy crocheting!

Ann Marie Salvatore 14.08.2015 - 09:40:

I love the skirt! Is there a pattern for the blouse that is in the photos? I would love to make the set. Thank you for your time.

DROPS Design 14.08.2015 kl. 10:07:

Dear Mrs Salvatore, please click here to get the pattern to the matching jacket. Happy crocheting!

Maureen Chambers 03.06.2014 - 16:24:

Ok, I just figured out this skirt must begin from the bottom.

Maureen Chambers 03.06.2014 - 16:22:

I live on the Jersey shore and love this skirt for my 27 year old daughter. My Question concerns the length of the beginning chain and first row down to 230 stitches seams to wide, unless you wrap the skirt. Can you explain? Thanks

Sophie 03.12.2012 - 22:44:

Bonjour, j'ai fait cette jupe et au moment de faire les boutonnières ,je me suis aperçue qu'elle était trop petite. Dans le patron c'est dit qu'après les diminutions il reste 140 mailles en S. Mais il me manque un bon 20 à 25 cm?? Je sais pas si je suis la seule? J'ai fait quelques uns de vos modèles et le S est toujours ok. Que puis-je avoir fait de pas correct? Merci P.S. À bonne grandeur elle sera sublime!

DROPS Design 04.12.2012 kl. 09:40:

Bonjour Sophie, les diminutions commencent à 12 cm (taille S), puis se font 2 x tous les 5 cm + 2x tous les 3 cm + 4 fois tous les 2 cm = 24 cm + les 12 cm = 36 cm. Après les diminutions, vous continuez en rayures jusqu'à 48 cm en ajustant après une rayure bleu marine. Bon crochet !

Van Den Bremt 04.06.2012 - 21:09:

Sorry,ik dacht dat het van de taille te beginnen was,van de onderkant klopt het! Ik ga er aan beginnen,ik vind het zeer mooie,dank u

Van Den Bremt Viviane 02.06.2012 - 14:13:

Ik vind dat er toch veel losse zijn voor maat L,is dat normaal dat het zo breed is,ik heb een proeflapje gemaakt en 22losse voor 10cm.Klopt het dat er zoveel losse moeten zijn,ik vind het breed.

DROPS Design 04.06.2012 kl. 16:26:

De stekenverhouding klopt. Het rokje wordt heen en weer gehaakt in één stuk. Bereken bijvoorbeeld maat S: 230 v / 22 v per 10 cm = 10,45 x 10 = 104,55 cm (totale breedte) / 2 = ca 52,27 cm breedte voor de voorkant/achterkant. Dit klopt ook met de afmeting op de schematekening.

Katja 19.05.2012 - 19:47:

Ganz schöner Roch. Letzter Satz: Knöpfe annähen. (nicht Knopflöcher) :-)

Kommentér oppskrift DROPS 136-15