DROPS / 138 / 5

Grace by DROPS Design

DROPS jakke i ”Muskat” eller ”Cotton Light” Med indsnit, hulmønster og ¾-lange ærmer. Str S - XXXL

DROPS design: Model nr R-615
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
500-600-700 g f.nr 03, mintgrøn

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS KANTET SØLVKNAP nr 534: 8 stk.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (223)

Garnet til denne opskrift koster fra 129.5kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på alle p.
MØNSTER:
Se diag M.1 – diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.
KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre stolpe. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra midt foran r sm og slå om.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S/M: 8, 14, 20, 26, 32, 38, 44 og 50 cm.
STR L/XL: 8, 14, 21, 27, 33, 40, 46 og 52 cm.
STR XXL/XXXL: 8, 15, 21, 28, 34, 41, 48 og 54 cm.
OBS: Det sidste knaphul lukkes når der kun er 2 p tilbage før halslukningen starter.
--------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
Slå 253-308-359 m op (incl 6 kantm i hver side mod midt foran) på rundp 4 med Muskat. Strik 3 p ret (1.p = vrangen). Fortsæt således (set fra retsiden): 6 kantm i RETSTRIK – se forkl over, * M.1 (= 17 m), 15-14-13 vrang *, gentag fra *-* totalt 7-9-11 gange, M.1 og 6 kantm i retstrik. Fortsæt således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler ca 3-5-7 cm (afpas så næste p strikkes fra retsiden), tages der 1 m ind i alle vr-partier ved at strikke de 2 første m vr sm. Gentag indtagningen på hver 6.p totalt 14-13-12 gange – OBS: Der tages ind skiftevis i slutningen og i starten af hvert vr-parti. SAMTIDIG når arb måler 8 cm, starter aflukningen til KNAPHUL – se forkl over! Efter alle indtagninger i vr-partierne er der 155-191-227 m tilbage på p og kun 1 vr mellem alle M.1 (arb måler nu ca 31 cm). Strik videre til arb måler ca 34-35-36 cm (afpas så næste p strikkes fra retsiden), nu tages der 1 m ud i alle vr-partier, dette gøres ved at slå om efter alle vr-m, på næste p (fra vrangen) strikkes omslagen drejet ret for at undgå hul (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste). Gentag udtagningen på hver 6.p totalt 6-5-4 gange – OBS: Der tages ud skiftevis før og efter alle vr-m ved at slå om. Når alle udtagninger er færdig er der 7-6-5 vr i alle vr-partier og der er totalt 197-236-271 m på p. Når arb måler ca 48-49-50 cm (afpas så næste p strikkes fra retsiden), strikkes næste p således: Strik 47-56-64 m som før (= højre forstk), luk 7-9-11 m af til ærmegab, strik 89-106-121 m som før (= rygstk), luk 7-9-11 m af til ærmegab, strik de sidste 47-56-64 m som før (= venstre forstk). Hver del strikkes færdig for sig.

VENSTRE FORSTK:
= 47-56-64 m. Luk derefter af til ærmegab i beg af hver p fra siden: 2 m 2-2-4 gange og 1 m 4-5-6 gange. SAMTIDIG når arb måler 51-53-55 cm, sættes de yderste 10 m mod midt foran på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af i beg af hver p fra halsen: 2 m 1 gang og 1 m 2 gange. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 25-33-36 m tilbage på skulderen. I alle str er der nu ½ rapport tilbage af M.1 mod halsen, i den mindste str er der også ½ rapport mod ærmegabet. Fortsæt mønsteret som før med 1 m retstrik i hver side. Når arb måler ca 67-70-73 cm - afpas efter 1 hel rapport af M.1 - lukkes der af.

HØJRE FORSTK:
Strik som venstre forstk, men modsat.

RYGSTK:
= 89-106-121 m. Luk derefter af til ærmegab i beg af hver p i hver side som på forstk = 73-88-93 m. Når arb måler ca 65-68-72 cm (slut af efter 1 p fra vrangen, når der er 4 p tilbage af M.1), lukkes de midterste 23-22-21 m af til hals og hver skulder (= 25-33-36 m) strikkes færdig for sig. Luk af når den sidste rapport er færdig.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 53-57-61 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 4 med Muskat. Strik 3 p ret (1.p = vrangen). Næste p strikkes således (fra retsiden): 1 kantm i retstrik, 17-19-21 vr, M.1, 17-19-21 vr og 1 kantm i retstrik. Når arb måler 10 cm, tages der 1 m ud i hver side. Gentag udtagningen på hver 2.-1½.-1.cm totalt 10-12-15 gange = 73-81-91 m (alle de nye m strikkes i vrang set fra retsiden).
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DER STRIKKES VIDERE!
Når arb måler 30-29-27 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde), lukkes der af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 3 gange og 1 m 6-7-10 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler ca 40 cm – afpas efter 1 hel rapport af M.1. Luk derefter de resterende m af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.
Halskant: Strik ca 100 til 110 m op rundt i halsen (inkl m på trådene foran) på rundp 4. Strik 3 p ret, luk af.
Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm og sy ærmerne i ryg- og forstykke. Sy knapperne i.
Tøjet skal dampes godt for at falde pænt.

= 3 ret sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 2 r sm, løft den løse m over
= sæt 1 m på hj.p foran arb, 1 r, 1 r fra hj.p
= sæt 1 m på hj.p bag arb, 1 r, 1 r fra hj.p

Karina 26.03.2018 - 23:35:

Wie kann ich ads Muster mehr prominent / sichtbar machen. Ich mache offensichtlich ein Fehler, kann aber nicht rausfinden wo... Ich vermute es liegt daran, wie man die Maschen rechts strickt. Gibt es vielleicht ein Anleitungsvideo zu dem Muster?

MarieP 20.03.2018 - 18:33:

Merci de votre aide. Les 10 mailles, ce n'est pas EN MÊME TEMPS mais APRES les diminutions de l'emmanchure, si j'ai bien compris. On ne peut plus être à 55 cm de hauteur, non ? RABATTRE pour l'encolure les 1 fois 2 m et 2 fois 1 m, c'est entre les 10 mailles de côté et le reste du tricot ? Ou tu rabats ET APRES tu laisses 10 mailles ?

DROPS Design 21.03.2018 kl. 09:05:

Bonjour MarieP, tout dépend de la taille, vous commencez les diminutions de l'encolure à 55 cm, si celles de l'emmanchure ne sont pas terminées, vous les continuez comme avant jusqu'à la fin. À 55 cm, tricotez les 10 premières m sur l'envers (devant gauche) et glissez-les en attente, tricotez le rang jusqu'à la fin et le rang suivant sur l'endroit. Au rang suivant sur l'envers commencez à rabattre pour l'encolure: 1x2 m et 2 x 1m tous les rangs (= au début de chaque rang sur l'envers). - soit pour l'encolure: 10 m en attente et 4 m rabattues. Bon tricot!

MarieP 20.03.2018 - 12:34:

J'ai glissé les 10 mailles côté boutonnières. vous dites "Rabattre ensuite au début de chaque rang à partir de l'encolure : 1 fois 2 m et 2 fois 1 m." mais ça ne fait que 4 mailles rabattues côté encolure. Que fait -on des 10 mailles ? Si vous pouvez m'expliquer de façon lisible, ... Tout abandonner, quelle pitié ... Tout défaire, quelle horreur ...

DROPS Design 20.03.2018 kl. 13:25:

Bonjour MarieP, quand vous ferez le col, vous reprendrez ces 10 m, relèverez des mailles le long des 4 m rabattues pour l'encolure, puis tout autour de l'encolure jusqu'aux 10 m du devant gauche qui seront reprises, soit environ 110 m pour le col en taille XL/XXXL - cf COL. Bon tricot!

MarieP 20.03.2018 - 12:33:

Bonjour. Je ne comprends pas. Concernant le devant gauche en XXL/XXXL (et il y aura la même question avec le devant droite), c'est incompréhensible. Je me retrouve avec 52 mailles. L'emmanchure ressemble à une encolure. ET il n'y a pas d'encolure. Au secours !

DROPS Design 20.03.2018 kl. 13:23:

Bonjour MarieP, il doit vous rester 50 m après les diminutions de l'emmanchure soit 64 -( 4x2 m et 6x1m)=52 m. On met ensuite en attente 10 m pour l'encolure et on rabat 1 x 2 m et 2x1 m pour l'encolure = il reste 36 m pour l'épaule. Bon tricot!

Suzan 15.06.2016 - 08:59:

Hello! I don't understand how can I do the right front piece. Because I have 10 sts more. So what can I do with the 10 sts which remain the left front piece?

DROPS Design 15.06.2016 kl. 09:18:

Dear Suzan, you should have same number of sts on each front piece = 47-56-64 and 89-101-121 sts for back piece - have you checked number of sts cast off for armholes at the end of body? Happy kniting!

Rigmor Rehnström 13.01.2016 - 09:31:

Hej! Håller på att sticka största storleken och jag ser att garnet kommer inte att räcka. Jag har rätt stickfasthet så det beror inte på det. Har ni räknat rätt på åtgången av garn? Har använt 6 nystan och har inte minskat färdigt ännu. Rigmor

DROPS Design 26.01.2016 kl. 16:06:

Hej Rigmor, Om du stickar i DROPS Muskat så bör 14 nystan räcka. Vi har inte fått andra kommentarer om at det inte skulle räcka. Har du kollat så du har 21 m x 28 varv i slätst på 10 x 10 cm ?

Marie 21.12.2015 - 08:10:

Bonjour, je suis arrivée au devant gauche et ne comprends pas comment diminuer l'encolure avec les 10 m en attente. Pouvez-vous m'expliquer plus en détail? merci

DROPS Design 21.12.2015 kl. 11:28:

Bonjour Marie, en début de rang sur l'envers, tricotez ces 10 m et mettez-les en attente sur un fil ou un arrêt de mailles. Tricotez les mailles restantes du rang, tournez et tricotez le rang suivant sur l'endroit. Commencez à rabattre/diminuez les mailles pour l'encolure au rang suivant sur l'envers, soit: 1x2 m et 2x1m. Les mailles en attente sont ensuite reprises à la fin quand on tricote le col. Bon tricot!

Marie 07.12.2015 - 12:25:

Merci beaucoup pour votre réponse très claire. Vous êtes très efficace...comme toujours. Oui effectivement, je m'étais mal exprimée, je voulais dire en début et 6 rgs (end) + haut en fin de cette section.

Marie 07.12.2015 - 08:06:

Bonjour, diminuer 1 m dans chaque section envers tous les 6 rgs, alternativement, veut dire 2 m ens au début des 15 m envers, puis continuer le diagramme et 6 rgs plus haut 2 m ens en fin de rgs? merci

DROPS Design 07.12.2015 kl. 11:47:

Bonjour Marie, vous diminuez d'abord en tricotant ens les 2 premières m env de chaque section env, lors du 2ème rang de diminution, diminuez en tricotant ens à l'env les 2 dernières m de chaque section envers, et continuez ainsi en tricotant ens à l'env les 2 premières m puis les 2 dernières m dans chaque section env (pas en fin de rang). Bon tricot!

Karin 05.07.2015 - 11:42:

6+9(17+14)+17+6=308. Klantigt formulerat: man ska inte upprepa 9 ggr utan sticka 9 ggr totalt.

Kommentere opskrift DROPS 138-5