DROPS Baby / 21 / 40

Micah by DROPS Design

Strikket genser med fletter og raglan i 2 tråder DROPS Alpaca til baby og barn

DROPS Design: Modell Z-083-bya
Garngruppe A + A
--------------------------------------------------------

F.nr 0100, natur
200-200-200 (250-250) g

DROPS RUNDP (60 CM) OG SETTP NR 4 – eller den p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP OG SETTP NR 3,5 - til kanter.
EVT DROPS TREKNAPP LYS NR 503: 3 stk.

DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 125kr. Les mer.

Instruksjoner

VRBORD:
* 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2 - diag viser mønsteret sett fra retten og gjentas til ferdig mål.

FELLETIPS FOR RAGLAN UTEN KNAPPSTOLPE:
Strikk 2 rett sammen. * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett, 2 rett sammen *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 4 m på p, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett.
FELLETIPS FOR RAGLAN MED KNAPPSTOLPE:
FELL SLIK FRA RETTEN: Strikk 4 stolpem i riller, 2 r sm. * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 2 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 4 stolpem i riller.

FELL SLIK FRA VRANGEN: Strikk 4 stolpem i riller, 2 vr sm, * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, 2 vridd vr sm (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre), 2 vr, 2 vr sm *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, 2 vridd vr sm, 4 stolpem i riller. NB: Pass på at m legger seg riktig vei fra retten.

KNAPPHULL: Det felles til knapphull på den raglanstolpen som sitter på ermdelen – vuder om det trengs i de store str. Fell slik: 1 r, 2 r sm, 1 kast, 1 r.
Fell til knapphull når stolpen måler:
Str 1/3 mnd: 2, 5 og 8 cm.
Str 6/9 mnd: 3, 6 og 9 cm.
Str 12/18 mnd: 3, 7 og 10 cm.
Str 2 år: 3, 7 og 11 cm.
Str 3/4 år: 4, 8 og 12 cm.
--------------------------------------------------------

Legg opp 102-114-126 (138-150) m på rundp 3,5 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 omg glstrikk, deretter fortsettes det med VRBORD i 3 cm - se forkl over. Bytt til rundp 4 og strikk 1 omg glstrikk. Neste omg strikkes slik: 11-14-17 (20-23) m glstrikk, sett 1 merketråd i den første av disse m (= siden), M.1 (= 33 m), 11-14-17 (20-23) m glstrikk, sett 1 merketråd i den siste av disse m (= siden), 47-53-59 (65-71) m glstrikk. Fortsett slik til arb måler 16-17-20 (23-25) cm. Nå felles det 5 m i hver side til ermhull (= m med merketråd + 2 m på hver side av denne) = 49-55-61 (67-73) m på forstk og 43-49-55 (61-67) m på bakstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Legg opp 30-30-36 (36-36) m på settp 3,5 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 omg glstrikk, fortsett med vrbord i 3 cm. Bytt til settp 4, fortsett med glstrikk. Samtidig når arb måler 6 cm økes det 2 m midt under ermet, gjenta på hver 3.-2.-3. (2,5.-2,5.) cm totalt 4-6-5 (7-9) ganger = 38-42-46 (50-54) m. Når arb måler 17-19-20 (25-29) cm felles det 5 m midt under ermet = 33-37-41 (45-49) m. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = 158-178-198 (218-238) m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bol og ermer.
Videre kan arb strikkes med eller uten knappelukning – se forkl under.

BÆRESTK MED KNAPP:
Videre strikkes det frem og tilbake fra høyre ”raglansøm” foran. Legg opp 4 ekstra m på forstk-delen (= knappestolpe) = 162-182-202 (222-242) m.
Les hele neste avsnitt før det strikkes videre! Fortsett med glstrikk og fletter midt foran samt 4 m riller i beg og slutten av p (til knappestolpen). Samtidig felles det til raglan – se FELLETIPS – fell på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) ganger og deretter på hver p: 1-3-4 (6-7) ganger. NB: Det felles også til KNAPPHULL – se forkl over. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm settes de midterste 13-13-13 (15-15) m foran på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 45-49-53 (53-57) m på p.

BÆRESTK UTEN KNAPP:
Videre strikkes det rundt. Fortsett med glstrikk og fletter. Samtidig felles det til raglan – se FELLETIPS – fell på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) ganger og deretter på hver p: 1-3-4 (6-7) ganger. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm settes de midterste 13-13-13 (15-15) m foran på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen i hver side på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 41-45-49 (49-53) m på p.

HALS:
Plukk opp ca 23 til 27 m foran i halsen (inkl m på tråden) = 68 til 84 m. Sett alle m på rundp 4 – strikk 1 omg glstrikk samtidig som det felles /økes masker jevnt fordelt til 64-76 m. Strikk 8 cm vrbord 2 rett /2 vrang, fell av løst – brett kanten dobbelt mot vrangen og sy.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene. Har du strikket knapphullstolpe: Legg knappestolpene over hverandre med knapphullsdelen øverst og sy fast i nederkant fra vrangen. Sy i knappene.
--------------------------------------------------------

= sett 2 m på en hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på en hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p

Kommentarer / Spørsmål (14)

CRISTINA 08.01.2020 - 15:14:

* ad integrazione della domanda precedente, vorrei aggiungere che le indicazioni per le diminuzioni a cavallo del marcapunti (1 accavallata, 2 dir, 2 insieme a dir) sono chiarissime. Quello che mi sfugge è da quale punto esatto bisogna partire con 2 m ins a dir. e se l'indicazione "lavorare fino a quando rimangono 4 maglie residue intende quando per ogni manica (dopo tutte le diminuzioni) rimangono le ultime 4 maglie. Grazie della pazienza

CRISTINA 08.01.2020 - 10:53:

Sono arrivata al punto in cui ho unito le maniche al corpo (sprone senza bottoni). Ho letto le indicazioni sulle diminuzioni. Fino al punto in cui dovrò lasciare in sospeso le 15 maglie per il collo, oltre le 8 maglie che dovrò diminuire nei giri indicati (2 per ogni raglan) - 12 volte a ferri alterni e ogni ferro per 6 volte 12x8=96 + 6x8=48) in quali altri punti devo diminuire? Non riesco a capirlo dalle istruzioni. Se parto da 218 maglie -96-48 arrivo ad averne 74. E\' corretto così?

Conny Holm 28.12.2019 - 16:12:

Lige et spørgsmål: Hvad med halskanten når jeg strikker blusen med knappekant?

Conny Holm 27.12.2019 - 13:01:

Har vist fundet ud af det: de 4 første m på ærmet strikkes ret? Måske ville det være en ide, hvis I viste et billede af knaplukningen - så havde jeg måske ikke siddet og bøvlet med det - eller en mere forklarende tekst.

Conny Holm 26.12.2019 - 21:15:

Hvordan strikker jeg raglan med indtagninger og knappekant - forstår ikke opskriften: Jeg skal fortsætte med at strikke frem og tilbage fra højre "raglansøm og slå 4 m op til kant. Indtagningstips fra retsiden: Strik 4 km i retstrik, 2 r sm - strik til der er 3 m tilbage før næste mærketråd .... strik til der er 6 m tilbage tag 1 m løs af, 1 r, løft den løse over, 4 km i ret??? Der er kun taget 4 m ud i alt?hvordan kan jeg så strikke 2x4 km på samme pind?

Géraldine 26.11.2019 - 23:57:

Je ne comprends pas les diminutions raglan sans bordure boutonnée, donc en tricot en rond. Pourquoi une fois 3 mailles et 2 fois 4 mailles? J'ai placé mes 4 marqueurs (2 entre devant et manche , 2 entre arrière et manche) et je bugue, je ne comprends pas du tout si je dois faire 3 mailles avant le marqueur ou 4, et quelle méthode. Merci de votre aide

DROPS Design 27.11.2019 kl. 08:34:

Bonjour Géraldine, vous commencez le tour de diminutions par 2 m ens à l'end, puis vous répétez de *-* aux 3 autres marqueurs (= tricotez jusqu'à 3 m avant le marqueur, 1 diminution, 2 m end (le marqueur est entre ces 2 m), 1 dim), et quand il reste 4 m avant la fin du tour, diminuez 1 m et terminez par 2 m end. Bon tricot!

Anna 28.10.2019 - 21:27:

Czy ten sweterek można zrobić od góry na okrągło, jeśli tak proszę o schemat

DROPS Design 29.10.2019 kl. 08:02:

Witaj Anno! Niestety nie, ten model jest zaprojektowany, aby go wykonywać od dołu do góry. A może kolejny będzie od góry do dołu;) Pozdrawiamy!

Evita Tribuiani 15.10.2019 - 17:18:

Buongiorno, io non sono riuscita a finire il lavoro con la lana acquistata. Ho ancora tutto il collo da fare e devo ricomprarla. Possibile? ! Avrò anche sbagliato un po' ma ne manca troppa, sicuri sulle quantità? Comunque modello molto bello e lana morbidissima.

Marina 13.10.2019 - 12:00:

Io di nuovo... grazie per aver chiarito le diminuzioni. Ora sono arrivata al collo e non capisco se le 15 maglie da mettere in sospeso sono metà sul davanti e metà sul dietro oppure se sono 15 maglie per il davanti e 15 per il dietro (30 m. Totali in sospeso)? E una volta che ho le maglie in sospeso devo lavorare le due metà (che includono le maniche) su i Ferri dritti? Grazie, Marina

DROPS Design 15.10.2019 kl. 08:58:

Buongiorno Marina. Deve mettere in sospeso solo le 15 maglie al centro sul davanti. Continua poi a lavorare in ferri di anadata e ritorno, ma può continuare a usare i ferri circolari. Buon lavoro!

Marina 12.09.2019 - 12:37:

Salve, sto eseguendo il maglione con sprone senza bottoni taglia 2 anni e mi sono bloccata a dove bisogna cominciare a diminuire per lo scalfo perché non capisco come vadano fatte le diminuzioni prima e dopo i 4 segnapunti. In attesa di una risposta, vi ringrazio. Marina

DROPS Design 12.09.2019 kl. 14:25:

Buongiorno Marina. Prima del segnapunti deve passare 1 m senza lavorarla, lavora 1 m diritto e accavalla la m passata sulla maglia lavorata. Lavora 2 maglie diritto e poi per diminuire (diminuzione dopo il segnapunti), lavora 2 m insieme a diritto. Le consigliamo di leggere bene le indicazioni per le diminuzioni, dove trova indicato come lavorare tutto il giro con diminuzioni. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-40