DROPS Baby / 21 / 40

Micah by DROPS Design

Sett med strikket genser med fletter og raglan i 2 tråder DROPS Alpaca og heklet lue i DROPS Alpaca og DROPS Vienna, til baby og barn

Stikkord: flette, gensere, luer, raglan, sett,

DROPS Design: Modell Z-083-bya
Garngruppe A og D
--------------------------------------------------------
F.nr 0100, natur
200-200-200 (250-250) g

DROPS RUNDP (60 CM) OG SETTP NR 4 – eller den p du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk med 2 tråder på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP OG SETTP NR 3,5 - til kanter.
EVT DROPS TREKNAPP LYS NR 503: 3 stk.

LUE:
Størrelse: 1/3 mnd – 6/18 mnd (2/4) år
Passer hodemål: 40/42 – 44/48 (48/52) cm
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
F.nr 0100, natur
50-50 (50) g
Og bruk:
DROPS Vienna fra Garnstudio
F.nr 21, natur
50-50 (50) g

DROPS HEKLENÅL 4,5 – eller den nåla du må ha for å få 18 m x 20 rader fastm med 1 tråd Vienna eller 2 tråder Alpaca hver kvalitet på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

fra 23.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 23.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 23.00 kr /50g
VRBORD:
* 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.
MØNSTER: Se diag M.1 og M.2 - diag viser mønsteret sett fra retten og gjentas til ferdig mål.
FELLETIPS FOR RAGLAN UTEN KNAPPSTOLPE:
Strikk 2 rett sammen. * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett, 2 rett sammen *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 4 m på p, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over, 2 rett. FELLETIPS FOR RAGLAN MED KNAPPSTOLPE:
FELL SLIK FRA RETTEN: Strikk 4 stolpem i riller, 2 r sm. * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, ta 1 m løs av som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 2 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 4 stolpem i riller.
FELL SLIK FRA VRANGEN: Strikk 4 stolpem i riller, 2 vr sm, * Strikk til det gjenstår 3 m før neste merketråd, 2 vridd vr sm (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre), 2 vr, 2 vr sm *, gjenta fra *-* ved de 2 neste merketrådene, strikk videre til det gjenstår 6 m på p, 2 vridd vr sm, 4 stolpem i riller. NB: Pass på at m legger seg riktig vei fra retten.
KNAPPHULL: Det felles til knapphull på den raglanstolpen som sitter på ermdelen – vuder om det trengs i de store str. Fell slik: 1 r, 2 r sm, 1 kast, 1 r. Fell til knapphull når stolpen måler:
Str 1/3 mnd: 2, 5 og 8 cm.
Str 6/9 mnd: 3, 6 og 9 cm.
Str 12/18 mnd: 3, 7 og 10 cm.
Str 2 år: 3, 7 og 11 cm.
Str 3/4 år: 4, 8 og 12 cm.
--------------------------------------------------------

Legg opp 102-114-126 (138-150) m på rundp 3,5 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 omg glstrikk, deretter fortsettes det med VRBORD i 3 cm - se forkl over. Bytt til rundp 4 og strikk 1 omg glstrikk. Neste omg strikkes slik: 11-14-17 (20-23) m glstrikk, sett 1 merketråd i den første av disse m (= siden), M.1 (= 33 m), 11-14-17 (20-23) m glstrikk, sett 1 merketråd i den siste av disse m (= siden), 47-53-59 (65-71) m glstrikk. Fortsett slik til arb måler 16-17-20 (23-25) cm. Nå felles det 5 m i hver side til ermhull (= m med merketråd + 2 m på hver side av denne) = 49-55-61 (67-73) m på forstk og 43-49-55 (61-67) m på bakstk. Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Legg opp 30-30-36 (36-36) m på settp 3,5 med 2 tråder Alpaca. Strikk 1 omg glstrikk, fortsett med vrbord i 3 cm. Bytt til settp 4, fortsett med glstrikk. Samtidig når arb måler 6 cm økes det 2 m midt under ermet, gjenta på hver 3.-2.-3. (2,5.-2,5.) cm totalt 4-6-5 (7-9) ganger = 38-42-46 (50-54) m. Når arb måler 17-19-20 (25-29) cm felles det 5 m midt under ermet = 33-37-41 (45-49) m. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = 158-178-198 (218-238) m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bol og ermer.
Videre kan arb strikkes med eller uten knappelukning – se forkl under.

BÆRESTK MED KNAPP:
Videre strikkes det frem og tilbake fra høyre ”raglansøm” foran. Legg opp 4 ekstra m på forstk-delen (= knappestolpe) = 162-182-202 (222-242) m.
Les hele neste avsnitt før det strikkes videre! Fortsett med glstrikk og fletter midt foran samt 4 m riller i beg og slutten av p (til knappestolpen). Samtidig felles det til raglan – se FELLETIPS – fell på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) ganger og deretter på hver p: 1-3-4 (6-7) ganger. NB: Det felles også til KNAPPHULL – se forkl over. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm settes de midterste 13-13-13 (15-15) m foran på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 45-49-53 (53-57) m på p.

BÆRESTK UTEN KNAPP:
Videre strikkes det rundt. Fortsett med glstrikk og fletter. Samtidig felles det til raglan – se FELLETIPS – fell på hver 2.p: 11-11-12 (12-13) ganger og deretter på hver p: 1-3-4 (6-7) ganger. Samtidig når arb måler 23-25-29 (32-35) cm settes de midterste 13-13-13 (15-15) m foran på 1 tråd til hals. Videre felles det mot halsen i hver side på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2-2-2 (3-3) ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det 41-45-49 (49-53) m på p.

HALS:
Plukk opp ca 23 til 27 m foran i halsen (inkl m på tråden) = 68 til 84 m. Sett alle m på rundp 4 – strikk 1 omg glstrikk samtidig som det felles /økes masker jevnt fordelt til 64-76 m. Strikk 8 cm vrbord 2 rett /2 vrang, fell av løst – brett kanten dobbelt mot vrangen og sy.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene. Har du strikket knapphullstolpe: Legg knappestolpene over hverandre med knapphullsdelen øverst og sy fast i nederkant fra vrangen. Sy i knappene.
--------------------------------------------------------

LUE:
HEKLEINFO-1:
Hver omg avsluttes med 1 kjm i første m på omg.
HEKLEINFO-2:
1.fm på beg av hver omg erstattes med 2 lm. SAMMENHEKLING AV FASTM:
2 fm hekles sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.
ØKETIPS:
Det økes 1 fm ved å hekle 2 fm i samme m.
--------------------------------------------------------
LUE:
Hekle 64-72 (80) lm på nål 4,5 med Vienna. Sett dem til en ring med en kjm i første m.
1.OMG: LES HEKLEINFO-2. 1 fm i hver lm, avslutt med 1 kjm i første lm = 64-72 (80) fm - LES HEKLEINFO -1.
Fortsett med fm i hver fm. Når arb måler 4-5 (6) cm byttes til 2 tråder Alpaca. Når arb måler 8-10 (11) cm hekles neste omg slik: * 1 fm i hver av de 6 første m, deretter hekles de 2 neste fm sammen – SE FORKL OVER *, gjenta fra *-* omg rundt (det er nå felt 8-9-10 fm på omg). Gjenta fellingene på hver 2.omg totalt 5 ganger = 24-27 (30) fm på omg. Bytt til Vienna og hekle 2-2 (3) omg uten å felle. Bytt til 2 tråder Alpaca og hekle til arb måler 20-22-24 cm. Neste omg felles det 4-4 (4) fm jevnt fordelt på omg = 20-23 (26) fm på omg. Hekle 4-4 (7) cm uten å felle arb måler nå ca 24-26 (31) cm.
Neste omg felles det 4-4 (5) fm jevnt fordelt på omg = 16-19 (21) fm. Hekle 3-4 (4) cm uten å felle. Neste omg felles det 2-3 (3) fm jevnt fordelt på omg = 14-16 (18) fm. Hekle 1 cm uten å felle.
På neste omg hekles alle fm sammen 2 og 2 = 7-8 (9) fm tilbake på omg. Klipp tråden, tråkle den gjennom de siste m og snurp sammen, lua måler ca 31-32 (37) cm fra toppen og ned.

= sett 2 m på en hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på en hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p

Adèle 25.11.2016 - 23:42:

Bonjour, je souhaiterais crocheter le bonnet (j'ai acheté la laine, 50g d'Alpaca et 50 g d'une autre laine) mais je ne comprends pas les explications à partir du moment où il est dit de "continuer avec deux fils Alpaca". Dois-je dépeloter la pelote et la diviser en deux ? Merci d'avance pour votre réponse !

DROPS Design 28.11.2016 kl. 09:02:

Bonjour Adèle, plutôt que de diviser la pelote en 2, vous pouvez simplement utiliser les 2 extrémités de la pelote, celle de l'intérieur + celle de l'extérieur, vous crochetez ainsi avec 2 fils de la même pelote en même temps. Bon crochet!

Manja 29.09.2016 - 21:51:

Hallo Liebs Drops-Team, Ich habe eine Frage zur Häkelanleitung der Mütze. Folgenden Absatz verstehe ich nicht: Weiter wie folgt: * 1 fM in jede der 6 ersten M., die nächsten 2 fM zusammenhäkeln – SIEHE OBEN *, von *-* wiederholen (- 8-9-10 fm). Total 5 Mal bei jeder 2. Runde = 24-27 (30) fM Was bedeutet die Angabe in der Klammer (-8-9-10 fm) und 5mal bei jeder zweiten Runde.....soll immer eine Runde mit der Abnahme pausiert werden??? Vielen Dank für eure Unterstützung Manja

DROPS Design 30.09.2016 kl. 10:20:

Liebe Manja, also die Angaben in der Klammer betreffen sich an der Grösse, dh 8 fm in der 1. Grösse, 9 fm in der 2. Grösse und 10 fm in dere 3. Grösse. Ja genau, wenn man jede 2. Runde abnimmt, man muss eine Runde ohne Abnahme häkeln nach der Rde mit Abnahme und dann an der nächsten Runde nimmt man wieder ab (bei der 2. AbnahmenRd häkelt man dann 1 fM in jede der 5 ersen M., 2 fm zshäkeln, usw).

Mercedes 10.03.2015 - 18:24:

Hola, ¿es posible que se hayan borrado todos mis favoritos? Gracias.

DROPS Design 11.03.2015 kl. 09:26:

Hola Mercedes, he consultado tu duda y me dicen que si, limpiamos los favoritos cuando actualizamos la página pero hubo una notificación en los favoritos por varias semanas. Se hizo lo posible por avisar. Lamentamos que no vieras el aviso.

Rigmor østerby 23.08.2014 - 16:17:

Har desværre ingen i den alder

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-40