DROPS Baby / 21 / 17

Princess Dream by DROPS Design

Strikket kjole med nordisk mønster til baby og barn i DROPS BabyMerino

  • Princess Dream / DROPS Baby 21-17 - Strikket kjole med nordisk mønster til baby og barn i DROPS BabyMerino
DROPS Design: Modell nr BM-033-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
F.nr 08, cerise: 100-100-100 (150-150) g
F.nr 01, hvit: 50-50-50 (50-50) g

DROPS RUNDP NR 2,5 (60 cm i alle str + 40 cm i de 2 minste str) - eller den p du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS TREKNAPP LYS nr 503 (15 mm): 2 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 99kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag M.1 - M.7.
FELLETIPS 1 (gjelder bol):
Det felles 1 m på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merketråden, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, (merketråden), strikk neste 2 m r sm.
FELLETIPS 2 (gjelder ermhull):
Det felles 1 m i hver side slik: Strikk 4 m i rille, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, strikk til det gjenstår 6 m, strikk de neste 2 m rett sammen, 4 m i rille.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.
----------------------------------------------------------

BOL:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 144-156-172 (188-200) m med cerise på rundp 2,5. Strikk rett i ca 2,5 cm, deretter strikkes 1 omg vrang = brettekant, arb måles herifra og strikkes i glstrikk til ferdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk ytterliggere 1 omg rett og sett 1 merketråd i hver side (= 72-78-86 (94-100) m mellom merkene på for- og bakstk). Deretter strikkes det M.1 1 gang i høyden.
Fortsett med cerise i glstrikk til arb måler 3 cm. Nå felles det 1 m på hver side av hver merketråd - Les FELLETIPS 1 over = 4 felte m på omg. Gjenta fellingen slik på hver 2.-2½.-2½.(2.-2½.)cm totalt 6-6-7 (8-8) ganger = 120-132-144 (156-168) m. LES HELE NESTE AVSNITT FØR DU STRIKKER VIDERE.
Når arb måler 15-17-19 (21-23) cm (alle fellinger skal væra ferdige nå) strikkes M.2, M.3, og deretter M.4 1 gang i høyden. Videre strikkes det 1.-3.omg i M.5 (nå måler arb ca 26-28-30 (32-34) cm). På neste omg (= 4.omg i M.5) felles det 8 m i hver side (dvs 4 m på hver side av hver merketråd), nå deles arb og hver del strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 52-58-64 (70-76) m. Arb strikkes frem og tilbake i glstrikk til ferdig mål. Neste p (= retten) strikkes slik: Strikk 4 rillem (= kantm), fell 1 m - Les FELLETIPS 2 over, strikk 5.p i M.5 til det gjenstår 6 m på p, fell 1 m - Les FELLETIPS 2 over, avslutt med 4 rillem. Gjenta fellingen innenfor 4 rillem i hver side fra retten slik totalt 2-1-4 (3-2) ganger = 48-56-56 (64-72) m.
Etter M.5 er strikket 1 gang i høyden strikkes M.6 og M.3 1 gang i høyden (med 4 rillem i hver side). Neste p strikkes vrang fra vrangen, og deretter M.7 med 4 rillem i hver side til ferdig mål. Når arb måler 33-36-39 (42-45) cm felles de midterste 18-20-20 (22-24) m til hals og hver del strikkes ferdig for seg. Fell av 2 m på følgende p fra halsen = 13-16-16 (19-22) m. Når arb måler 35-38-41 (44-47) cm felles det av på høyre skulder, på venstre skulder strikkes det slik: Strikk 1 p rett fra vrangen (= brettekant), deretter strikkes glstrikk i ytterligere 2,5 cm. Fell alle m av.

FORSTK:
= 52-58-64 (70-76) m. Arb strikkes frem og tilbake i glstrikk til ferdig mål. Diagrammene strikkes videre som på bakstykket med 4 rillem i hver side og det felles til ermhull som på bakstk. Når arb måler 29-32-35 (37-40) cm felles de midterste 12-12-14 (14-16) m til hals og hver del strikkes ferdig for seg. Videre felles det på følgende p fra halsen slik: Fell av 2 m 1 gang, 1 m 3-4-3 (4-4) ganger = 13-16-16 (19-22) m tilbake på skulderen. Når arb måler 35-38-41 (44-47) cm felles det av på høyre skulder, og det strikkes en brettekant på venstre skulder som på bakstk.

MONTERING:
Sy høyre skuldersømmene. Lag 1 hempe slik: Tvist 2 tråder av 20 cm med cerise og legg de dobbelt slik at den tvinner seg. Lag en hempe til på samme måte. Brett inn kanten ved vrang-omg på venstre skulder bak, og fest hempene i ytterst led ved å trekke trådene gjennom brettekanten, fest endene og sy fast kanten på baksiden. Sy fast oppbrettkanten på baksiden av venstre skulder på forstk.
Strikk opp fra retten ca 60-80 m langs hele halskanten (gjennom begge lag på brettekanten i hver side), deretter strikk 1 p vrang fra vrangen samtidig som m-antallet justeres til 66-70-74 (78-82) m. Videre strikkes det vrbord slik: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* p ut. Fell alle m løst av når vrborden måler ca 1 cm.
Sy i knappene på venstre skulder på forstk. Brett den nederste kanten på kjolen ved vrang-omg og sy fast på baksiden.

Diagram

symbols = cerise
symbols = hvit

Kommentarer / Spørsmål (44)

country flag Manon Tessier 17.12.2020 - 16:10:

Bonjour , je suis rendu a faire le diagrame M5 il me reste 56 mailles après diminution . Le diagrams m5 est divisible par douze alors je commence ou pour que les dessins soit bon . Merci

user icon DROPS Design 17.12.2020 kl. 17:19:

Bonjour Mme Tessier, vous tricotez M.5 sur toutes les mailles = 120-132-144 (156-168) m autrement dit vous le répétez 10-11-12 (13-14) fois en rond, puis, lorsque vous divisez l'ouvrage et que vous diminuez, vous terminez le diagramme = les rangs 4 et 5 en alignant les mailles les unes au-dessus des autres, autrement dit, veillez à bien juste continuer les diagrammes en hauteur en ajustant le début/la fin du rang en fonction des motifs. Bon tricot!

country flag Ria Edam-Dekker 08.11.2020 - 18:57:

Ik maak maat 12-18 maanden maar kom niet op het aangegeven aantal van 16 steken bij het voorpand. Begint met 64 st, - 14 afkanten = 50 dus 25 aan iedere kant. Minder 1x2 en 3x1 = 20 st. Dus 4 meer dan 16. Wat gaat hier niet goed?

user icon DROPS Design 18.11.2020 kl. 13:15:

Dag Ria,

Vermoedelijk zijn de 4 ribbelsteken hier niet bij gerekend. Dan kom je wel op 16 steken.

country flag Heidi 06.08.2020 - 23:12:

Ich verstehe in der Anleitung nicht ganz, wie die linke Schulter gestrickt werden soll. Soll sie gleich lang wie rechts gestrickt [47cm in der Höhe] und soll dann die Kante plus 2,5cm dazugefügt werden, oder kommt die Kante nach 45cm [grösste Größe]?

user icon DROPS Design 07.08.2020 kl. 08:09:

LIebe Heidi, die rechte Schulter (Rückenteil) mist 47 cm, bei der linken Schulter stricken Sie nach 47 cm noch 1 Rückreihe rechts, und 2,5 cm glatt rechts, dh, bei der linken Schulter hat man so eine gefalte Kante, die beide linke Schulter legen dann Kante Kante und die Ösen (als Knopflochleiste) an der Kante von der Schulter/Rückenteil nähen, die Knöpfe an der Schulter/Vorderteil nähen. Viel Spaß beim stricken!

country flag Jette Asp Bøttcher 07.04.2020 - 15:12:

Skal der strikkes bukkekant i samme side, og hvordan samler jeg den

country flag Babsie 28.02.2020 - 12:43:

Hallo, Ist mein Verständnis richtig, dass die Teile für die linke Schulter erst genauso wie für die rechte Schulter (gespiegelt mit dem Rand) gestrickt werden und dann die Kante +2,5 cm gestrickt werden? Stimmt die Angabe der Maschenzahl für das Vorderteil? Ich beginne mit 56, nehme 14 ab, macht 50 mit je 25 auf jeder Seite. Dann je Seite 1x3 und 3x1 abnehme (insgesamt also 5) bleiben bei mir auf jeder Seite noch 20 Maschen statt der angegeben 16. Was mache ich hier falsch?

user icon DROPS Design 28.02.2020 kl. 14:21:

Liebe Babsie, die linke Schulter am Vorderteil wird wie die rechte Schulter beim Rückentil gestrickt: nach 41 cm (3. Größe) die Kante über die 16 M stricken (die 16 M vom rechten Schulter beim Vorderteil werden abgekettet). Sie haben 56 M in die 3. Größe - die mittleren 14 M werden abgekettet = 21 M bleiben für jeden Schulter - 2 Masche 1 Mal + 1 Masche 3 x = 16 Maschen bleiben. Viel Spaß beim stricken!

country flag Robyn 22.10.2019 - 11:00:

I'm knitting the largest size of this dress in a New Zealand merino/possum blend. The tension is exactly as required but I'm worried that I don't have enough yarn. 50 grams of my yarn gives 170 metres, which is less that yours (175 g). I have 150 g of the main colour and 50 of the second. Do you think it will be enough?

user icon DROPS Design 22.10.2019 kl. 13:03:

Dear Robyn, We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact your DROPS Store for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

country flag Kylie 11.02.2019 - 05:36:

Hi there, please can you answer my question when you get a chance?. I'm really excited to finish the dress and need clarification to finish it. Thanks again for helping. You guys are awesome!. Kylie

country flag Kylie 09.02.2019 - 07:28:

Does the rib of the neck also go over the left shoulder on both front and back please?. Are the left shoulder flaps meant to overlap slightly to add the buttons? or meet exactly at the shoulders, I can't tell from the photo. I'm sure you've already answered this question sorry, but I only speak English. Thanks for being so amazing with your internet support.

user icon DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:16:

Dear Kylie, the edges on shoulder will not overlap on the shoulders, just meet on shoulder (on folding row), the buttons will be added on the shoulder on front piece and the straps to the folded row on back piece - the rib on neck edge are pick up along the neck (pick up into the 2 layers on the edges on each band on both shoulders). Happy knitting!

country flag Kylie 18.01.2019 - 04:08:

Hi there. Please can you explain how the cording works on the arm hole?. I can't see on the photo. Is it encased (hidden) the whole way including under the arm pit or sitting on top?. Thank you

user icon DROPS Design 18.01.2019 kl. 10:10:

Dear Kylie, the 2 twisted string are for button straps, you sew them along the left shoulder on back piece and they will attach the buttons sewn on left shoulder on frontn piece. Happy knitting!

country flag Diane 07.08.2018 - 23:41:

Pourquoi en 2 aiguilles on totalise les maille de la plus grande grandeur soit 152 mailles et sur aiguille circulaire donne 400 mailles. Je suis prête à débuter en circulaire. Merci pour votre réponse !

user icon DROPS Design 08.08.2018 kl. 08:36:

Bonjour Diane, je ne suis pas sûre de bien comprendre votre question. La robe se tricote de bas en haut, d'abord en rond puis on termine le dos et le devant séparément en allers et retours. Dans la plus grande taille, on monte seulement 200 m et on tricote en rond avec 100 m pour le devant et 100 m pour le dos. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-17

Princess Dream

Cindy, Sweden

Princess dress

BirTual, Norway

151. Tunika

Olajda, Norway