Tilda by DROPS Design

Hæklet bolero i DROPS Fabel med ruder. Til børn str 3 - 12 år

DROPS design: Model nr FA-011-bn
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Størrelse: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Str i cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Passer brystvidde: Ca 55 - 60 - 65 - 70 - 75 cm.
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
100-150-150-150-200 g f.nr 911p, fun lilac.

DROPS hæklenål nr 3 – eller den nål du skal bruge for at få 23 st x 12 rækker på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 27.9kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Første st på hver række/omg erstattes med 3 lm.
Hver omg afsluttes med 1 km i 3.lm i beg af omg.
UDTAGNINGSTIPS:
Tag ud ved at hækle 2 st i 1 m.
---------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb hækles frem og tilbage - SE HÆKLEINFO!
Hækl 67-73-79-85-91 løse lm på nål 3 med Fabel. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de næste 3 lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 5 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud = 55-60-65-70-75 st. Videre hækles der 1 st i hver st frem og tilbage til arb måler 14-15-16-17-18 cm.

KANTSTK:
Hækl 1 st i hver af de 55-60-65-70-75 st øverst langs rygstk, derefter hækles 39-42-44-46-49 lm (= ærmegab), 1 st i hver af de 55-60-65-70-75 st nederst langs rygstk og derefter 39-42-44-46-49 lm (= ærmegab), slut af med 1 km i første st på omg. På næste omg hækles der 1 st i hver st øverst og nederst på ryggen og om hver lm-bue hækles der 33-35-37-39-41 st = totalt 176-190-204-218-232 st. Fortsæt rundt således:
1.OMG: 1 st i første st (erstattes af 3 lm), * 1 lm, spring over 1 st, 1 st i næste st *, gentag fra *-* og slut af med 1 lm, spring over 1 st og 1 km i 3.lm i beg af omg.
2.OMG: 1 st i hver st og 1 st om hver lm.
Gentag disse 2 omg - SAMTIDIG når kanten måler ca 3-3-3-4-4 cm (afpas så næste omg bliver en omg med kun st) tages der 16-20-24-29-34 st ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS - gentag udtagningen når arb måler ca 5-6-7-7-8 cm = 208-230-252-276-300 st. Hækl til kanten måler ca 7-8-10-11-13 cm.
Læg arb til side.

HÆKLET RUDE:
Hækl 4 lm med nål 3 og Fabel, sæt dem i en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 8 fm om lm-ringen, slut af med 1 km i 1.fm i beg af omg.
2.OMG: 1 km i første fm, * 3 lm, i samme fm som km hækles der derefter 2 st, men vent med sidste gennemtræk på hver st til begge er hæklet, slå om nålen og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen, 3 lm, 1 km i samme fm som begge st blev hæklet i, 1 km i næste fm *, gentag fra *-* til der er 1 fm tilbage, i denne hækles der således: 1 km, 3 lm, derefter 3 st, men vent med sidste gennemtræk på hver st til alle er hæklet, slå om nålen og træk igennem alle 4 løkker på nålen (= 8 blade).
3.OMG: * 4 lm, øverst i næste blad hækles 1 st + 2 lm + 1 st (= hjørne), 5 lm, 1 fm øverst i næste blad, 5 lm, øverst i næste blad hækles 1 st + 2 lm + 1 st (= hjørne), 4 lm, 1 fm øverst i næste blad, 4 lm, øverst i næste blad hækles 1 st + 2 lm + 1 st (= hjørne), 3 lm, 1 fm øverst i næste blad, 3 lm, øverst i næste blad hækles 1 st + 2 lm + 1 st (= hjørne), 4 lm, 1 km i første lm i beg af omg.
4.OMG: Om 4 lm-buerne hækles der 4 fm, om 5 lm-buerne hækles der 5 fm, om 3 lm-buerne hækles der 3 fm og i 2 lm-buerne i alle hjørner hækles der 1 fm, 3 lm, 1 fm = totalt 40 fm rundt om ruden, slut af med 1 km i første fm, klip tråden.
To af siderne er lige brede - ca 5 cm, 1 side er smallere - ca 4½ cm og 1 side er bredere - ca 5½ cm.

Hækl 20-22-24-26-30 ruder.
Sy ruderne sammen til en lang remse – sy yderst i kanten – sørg for at alle de korteste sider ligger mod samme side og alle de længste sider ligger mod modsat side så remsen bliver buet.
Start med at sy de 2 midterste ruder fast på remsen midt bagpå øverst på kantstk – sy yderst i kanten langs den korteste side af ruden. Fortsæt at sy ned langs den ene side og frem til midt bagpå nederst på kantstk, derefter syes den anden side af remsen på – sørg for at det ikke strammer når remsen syes på. Hvis der skal bruges flere eller færre ruder skal dette justeres før de 2 sidste ruder syes sammen midt bagpå.

PICOTKANT:
Hækl med nål 3 og Fabel yderst rundt om hele remsen med hæklede ruder. Start i den første rude som blev syet på bag i nakken og hækl således: 1 fm i anden m på ruden, * 1 picot (= 3 lm, 1 fm i første lm), spring over 1 fm, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* (der skal være ca 5 picoter langs hver rude + 1 i overgangen til næste rude), slut af med 1 km i første fm i beg af omg.
Hækle picotkant på samme måde rundt om ærmegabene.

Joyce Sierhuis 13.10.2018 - 18:22:

Hi, als ik de vierkantjes naai zoals beschreven, is het dan zo dat bij de hals-omslag de achterkant van de vierkantjes als het ware de voorkant worden, ik zie nl duidelijk het verschil tussen voor en achterkant gehaakte vierkant zo ja dan moet ik denk ik vanaf een bepaald punt de vierkantjes andersom tegen elkaar naaien....?????

DROPS Design 15.10.2018 kl. 21:49:

Dag Joyce, Er ontstaat inderdaad een omslag achterin de hals bij het dragen en het is inderdaad een idee om op die plek de vierkantjes er andersom in te zetten, maar dat hoeft niet perse. Maar net wat je mooi vindt.

Joyce Sierhujis 29.09.2018 - 19:47:

Wat wordt met breen bedoeld bij vierkantjes? dank voor uw reactie

DROPS Design 30.09.2018 kl. 21:03:

Dag Joyce, Oeps... er stond een typefout in. Het moet zijn '...hebben dezelfde breedte.' Het is nu aangepast! Hopelijk kom je er nu uit. Veel haakplezier!

Marian Van Bochove 27.10.2016 - 21:48:

Ik ben met de rand bezig er moeten 204 stokjes gehaakt worden in mijn geval dat snap ik ook 2x 65 en 2x 37. Nu las ik hier dat de stokjes van de armsgaten om de lossenlus heen gehaakt moeten worden. Dit heb ik gedaan maar ik hou een stukje van de losselijn over.

DROPS Design 28.10.2016 kl. 18:01:

Hoi Marian. Je haakt om de lus heen, dus heb je ruimte over, schuif een beetje met de stk zodat ze netjes passen over de lus.

Sarietha 17.09.2016 - 18:33:

Can you please help. I am now at round 2 of edge piece. I do not understand how to increase. 16 evenly??

DROPS Design 18.09.2016 kl. 23:24:

Dear Sarietha, read more here on how to increase evenly. Happy crocheting!

Sarietha 17.09.2016 - 16:27:

Can you please help. I am now at round 2 of edge piece. I do not understand how to increase. 16 evenly??

DROPS Design 18.09.2016 kl. 23:23:

Dear Sarietha, read more here on how to increase evenly. Happy crocheting!

Helene Clement Andersen 14.01.2015 - 13:24:

Hej, Hvordan anbefaler I at man hæfter holdbare og næsten usynlige ender? Jeg har hæklet denne bolero i drops baby merino og oplever desværre at enderne går op. Jeg har trukket garnet gennem hækleløkker og bundet flere dobbeltknuder, men det holder. Kan I hjælpe med et råd? Mange hilsner Helene

DROPS Design 04.02.2015 kl. 13:20:

Hej Helene, du er nok nødt til at hæft enderne på samme måde som i et strikketøj. Se her:

DROPS Knitting Tutorial: How to weave in tails in ribbing from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Veronika 04.01.2015 - 00:41:

Ich habe das Bolerojäckchen gehäkelt und bin mit dem Ergebnis super zufrieden! Vielen herzlichen Dank für diese schöne und leicht verständliche Anleitung. Sehr zu empfehlen, sieht getragen ganz zauberhaft aus!

Katja 11.11.2014 - 13:52:

Hallo, ja ich hatte die richtige Anzahl an Stb. Die Maße sind auch genau wie auf dem Diagramm. Nur scheint mir der Halsausschnitt zu fehlen? Ist auf dem Diagramm auch keiner ersichtlich? Aber eigentlich hat doch jedes Kleidungsstück hinten einen Halsausschnitt? Gibt es vielleicht eine Anleitung für einen Halsauschnitt?

DROPS Design 11.11.2014 kl. 23:44:

In diesem Fall gibt es keinen Halsausschnitt, der Rand wird einfach so weit wie nötig umgeschlagen und bildet dadurch auch den Schalkragen. Eine Variante mit Halsausschnitt können wir Ihnen an dieser Stelle leider nicht anbieten.

Katja 10.11.2014 - 13:41:

Hallo. Ich habe die Weste nach Anleitung gehäkelt ist auch wirklich super schön geworden, nur oben im Nacken scheint mir zuviel "Stoff". Hab ich was falsch gemacht?

DROPS Design 10.11.2014 kl. 20:25:

Das lässt sich leider per Ferndiagnose schlecht sagen... Die Weste lässt sich ja oben ein gutes Stück umschlagen. Wenn Sie die richtige Anzahl Stb bei der Kante hatten, sollte eigentlich alles richtig gelaufen sein.

Silke 09.11.2014 - 09:07:

Hallo Ich habe nun das Rückenteil und die Lm für die Armĺöcher gehäkelt.Und nun weiss ich nicht weiter, in der Anleitung steht oben und unten am Rückenteil Stäbchen häkeln...ok aber was wird mit den Seiten gemeint...in die Lm von den Armlöchern oder wirklich die Seiten? Da es ja für Größe 128 zb 44 Lm sind, pro Armloch, aber man dann weniger Stäbchen in die Seite häkeln soll. Wenn die Lm gemeint sind..wie häkel ich denn dann ?

DROPS Design 09.11.2014 kl. 23:03:

Sie haben ja oben am Rückenteil 65 Stb gehäkelt, dann den 44-Lm-Bogen über die Seite des Rückenteils (= Armausschnitt), dann am unteren Rand des Rückenteils wieder 65 Stb, dann den 44-Lm-Bogen über die andere Seite wieder nach oben. Nun häkeln Sie wieder über den oberen Rand 65 Stb wie zuvor, dann UM den Lm-Bogen 37 Stb (nicht in die einzelnen Lm, sondern um die Lm herum), dann am unteren Rand 65 Stb und um den anderen Lm-Bogen auch 37 Stb. Dann häkeln Sie wie beschrieben weiter.

Kommentere opskrift DROPS Children 22-29