Tilda by DROPS Design

Gehaakte DROPS bolero van "Fabel". Maat 3 tot en met 12 jaar.

DROPS design: Model nr. FA-011-bn
Garengroep A
---------------------------------------------------------
Maat: 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 jaar
Maat in cm: 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Voor een bovenwijdte van ongeveer: 55 - 60 - 65 - 70 - 75 cm.
Materiaal: DROPS FABEL van Garnstudio
100-150-150-150-200 gr. kleur nr. 911p, fun lila.

DROPS HAAKNLD 3 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 23 stk x 12 toeren = 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Vervang het eerste stk elke toer door 3 l. Eindig iedere toer met 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.

TIP VOOR HET MEERDEREN:
Meerder door 2 stk in 1 st te haken.
---------------------------------------------------------

ACHTERPAND:
Wordt heen en weer gehaakt - ZIE INFORMATIE VOOR HET HAKEN!
Haak 67-73-79-85-91 losse l met haaknld 3 mm en Fabel. Haak 1 stk in de 4e l van de haak, 1 stk in iedere van de volgende 3 l, * sla 1 l over, 1 stk in iedere van de volgende 5 l *, herhaal van *-* de rest van de toer = 55-60-65-70-75 stk. Haak dan 1 stk in ieder stk heen en weer tot het werk 14-15-16-17-18 cm meet.

RAND VAN HET WERK:
Haak 1 stk in iedere van de 55-60-65-70-75 stk aan de bovenkant langs het achterpand, haak dan 39-42-44-46-49 l (= armsgat), 1 stk in iedere van de 55-60-65-70-75 stk aan de onderkant langs het achterpand en dan 39-42-44-46-49 l (= armsgat), eindig met 1 hv in het eerste stk op de toer. Haak in de volgende toer 1 stk in ieder stk aan de bovenkant en aan de onderkant van het achterpand en haak in iedere l-lus 33-35-37-39-41 stk = 176-190-204-218-232 stk in totaal. Ga verder in de rondte als volgt:
TOER 1: 1 stk in het eerste stk (vervangen door 3 l), * 1 l, sla 1 stk over, 1 stk in het volgende stk *, herhaal van *-* en eindig met 1 l, sla 1 stk en 1 hv in de 3e l van het begin van de toer.
TOER 2: 1 stk in ieder stk en 1 stk in iedere l.
Herhaal deze 2 toeren in de hoogte – meerder TEGELIJKERTIJD als de rand ongeveer 3-3-3-4-4 cm meet (pas zo aan dat de volgende toer een toer met alleen stk is) 16-20-24-29-34 stk gelijkmatig - LEES TIP VOOR HET MEERDEREN - herhaal dit meerderen bij een hoogte van ongeveer 5-6-7-7-8 cm = 208-230-252-276-300 stk. Haak tot de rand ongeveer 7-8-10-11-13 cm meet.
Laat het werk rusten.

GEHAAKT VIERKANT:
Haak 4 l met haaknld 3 mm en Fabel, vorm een ring met 1 hv in de eerste l.
TOER 1: 8 v in de l-ring, eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
TOER 2: 1 hv in de eerste v, * 3 l, haak in dezelfde v 2 stk maar wacht met de laatste doorhaling van elk stk tot beide stk gehaakt zijn, maak dan 1 omsl en haal de draad door alle 3 lussen op de haak, 3 l, 1 hv in dezelfde v als waarin beide stk zijn gehaakt, 1 hv in de volgende v *, herhaal van *-* tot er 1 v overblijft, haak als volgt in deze v: 1 hv, 3 l, dan 3 stk maar wacht met de laatste doorhaling van elk stk tot alle 3 stk zijn gehaakt, maak 1 omsl en haal de draad door alle 4 lussen op de haak (= 8 blaadjes).
TOER 3: * 4 l, haak aan de bovenkant van het volgende blaadje 1 stk en 2 l en 1 stk (= hoek), 5 l, 1 v aan de bovenkant van het volgende blaadje, 5 l, haak aan de bovenkant van het volgende blaadje 1 stk en 2 l en 1 stk (= hoek), 4 l, 1 v aan de bovenkant van het volgende blaadje, 4 l, haak aan de bovenkant van het volgende blaadje 1 stk en 2 l en 1 stk (= hoek), 3 l, 1 v aan de bovenkant van het volgende blaadje, 3 l, haak aan de bovenkant van het volgende blaadje 1 stk en 2 l en 1 stk (= hoek), 4 l, 1 hv in de eerste l van het begin van de toer.
TOER 4: Haak in de 4-l-lussen 4 v, haak in de 5-l-lussen 5 v, haak in de 3-l-lussen 3 v en in de 2-l-lussen in iedere hoek: 1 v, 3 l, 1 v = in totaal 40 v langs het vierkant, eindig met 1 hv in de eerste v, knip de draad af.
Twee van de zijkanten zijn een breen - ongeveer 5 cm, 1 kant is smaller- ongeveer 4½ cm en 1 kant is breder - ongeveer 5½ cm.

Haak 20-22-24-26-30 vierkantjes.
Naai de vierkantjes samen tot een lange strook – naai met de zijkanten tegen elkaar – zorg dat alle korte zijkanten aan dezelfde kant komen en zorg dat alle lange zijkanten aan de tegengestelde kant komen, zodat de strook gebogen is.
Naai de strook aan de buitenrand van het werk, begin met het samen naaien van de 2 middelste vierkantjes van de strook middenachter aan de bovenkant van de rand – naai met de zijkanten tegen elkaar langs de korte kant van de vierkantjes. Ga verder en naai naar beneden langs de rand van het werk tot middenachter aan de onderkant en naai de strook dan verder weer omhoog langs de buitenrand – naai niet te strak! Als u meer of minder vierkantjes nodig hebt voor een mooie, ronde rand, kunt u dit aanpassen voordat de 2 laatste vierkantjes vast genaaid worden middenachter.

PICOTRAND:
Haak met haaknld 3 mm en Fabel een picotrand langs de hele strook van gehaakte vierkantjes. Begin op het eerste vierkant dat aan het achterpand is genaaid en haak als volgt: 1 v in de tweede st op het vierkant, * 1 picot (= 3 l, 1 v in de eerste l), sla 1 v over, 1 v in de volgende v *, herhaal van *-* (er komen ongeveer 5 picots langs ieder vierkant en 1 in de overgang naar het volgende vierkant), eindig met 1 hv in de eerste v van het begin van de toer.
Haak een picotrand op dezelfde manier langs de armsgaten.

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS Children 22-29.