DROPS / 135 / 39

Twilight by DROPS Design

Strikket genser med perlestrikk til herre i DROPS Lima eller DROPS Loves You III. Størrelse S - XXXL

  • Twilight / DROPS 135-39 - Strikket genser med perlestrikk til herre i DROPS Lima eller DROPS Loves You III. Størrelse S - XXXL
DROPS design: Modell nr AC-019
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS LIMA fra Garnstudio
F.nr 0619, beige mix:
550-600-650-750-850-950 g

Eller
DROPS LOVES YOU III fra Garnstudio
F.nr 03, brun
350-400-400-500-550-600 g

DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (80 cm) NR 3,5 - til vrbord.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Ull, 35% Alpakka
fra 20.00 kr /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 20.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 20.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.

Instruksjoner

DOBBEL PERLESTRIKK:
1.p (= fra retten): *1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.p (= fra vrangen): r over r og vr over vr.
3.p (= fra retten): *1 vr, 1 r *, gjenta fra *-*.
4.p (= fra vrangen): vr over vr og r over r.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp
213-234-255-288-318-351 m på rundp 3,5 med Lima. Strikk vrbord 1r /2 vr. Når arb måler 4 cm strikkes det 1 omg glstrikk SAMTIDIG som det felles
53-58-63-72-78-87 m jevnt fordelt (det felles ved å strikke ca hver 3.og 4.m r sm) = 160-176-192-216-240-264 m.
Sett 2 merketråder i arb, på beg av omg og etter 80-88-96-108-120-132 m (markerer sidene). Bytt til rundp 4. Videre strikkes det rundt i glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 15 cm økes det 1 m på hver side av hver merketråd med 1 kast. På neste omg strikkes kastet vridd r (dvs det strikkes i bakre del av m i stedet for i fremre, slik at det ikke blir hull). Gjenta økningen når arb måler 25 cm = 168-184-200-224-248-272 m.
Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm strikkes det DOBBEL PERLESTRIKK - se forkl over - SAMTIDIG som det felles 6 m i hver side til ermhull (det felles 3 m på hver side av hver merketråd). Videre strikkes hver del ferdig for seg.

BAKSTK:
= 78-86-94-106-118-130 m (1.p = vrangen). Det fortsettes med dobbel perlestrikk SAMTIDIG som det felles til ermhull på beg av p i hver side slik: 2 m 0-1-2-4-6-8 ganger og 1 m 1-2-3-4-5-6 ganger = 76-78-80-82-84-86 m. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm felles de midterste 24-26-28-30-32-34 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen (det felles ved å strikke de 2 ytterste m mot halsen sm) = 25 m tilbake på skulderen i alle str. Fell av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

FORSTK:
= 78-86-94-106-118-130 m (1.p = vrangen). Det strikkes dobbel perlestrikk og felles til ermhull som på bakstk, SAMTIDIG når det er strikket 5 cm med perlestrikk i høyden felles de midterste 2 m av til hals på neste p fra retten og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det ved å strikke de 2 ytterste m mot halsen sm (strikk de sm slik at mønsteret går opp) på beg av hver p fra halsen totalt 12-13-14-15-16-17 ganger. Når alle fellinger er gjort er det 25 m tilbake på skulderen i alle str. Fell av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 63-66-69-72-75-78 m på settp 3,5 med Lima. Strikk vrbord 1 r/2 vr. Når arb måler 4 cm strikkes det 1 p rett SAMTIDIG som det felles 15-16-17-18-19-20 m jevnt fordelt (det felles ved å strikke ca hver 3. og 4.m r sm) = 48-50-52-54-56-58 m. Bytt til settp 4. Sett 1 merketråd i beg av omg. Videre strikkes det glstrikk. Når arb måler 8 cm økes det 1 m på hver side av merketråden. Gjenta økningen på hver 5.-4½-3½.-3.-2½.-2½.cm totalt 10-11-13-15-17-18 ganger = 68-72-78-84-90-94 m. Når arb måler 57-57-56-56-54-53 cm (NB! Kortere mål i de større str pga lengre ermtopp og bredere skuldervidde) strikkes det dobbel perlestrikk over alle m SAMTIDIG som det felles 6 m midt under ermet (det felles 3 m på hver side av merketråden). Videre strikkes arb frem og tilbake på rundp. Fortsett å felle til ermtopp på beg av p i hver side slik: 2 m 3-3-4-4-4-3 ganger og deretter 1 m 3-4-4-5-8-13 ganger. Videre felles det 2 m i hver side til arb måler 64-65-65-66-66-67 cm. Fell deretter 3 m 1 gang i hver side. Fell av.
Arb måler 65-66-66-67-67-68 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy i ermene.

HALSKANT:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran i halsen. Start midt foran og strikk opp 92-98-104-110-118-124 m rundt halsen på rundp 3,5. Strikk 1 p r fra vrangen SAMTIDIG som det økes 37-37-40-43-47-50 m jevnt fordelt (det økes med 1 kast mellom ca hver 3. og 4.m og noen ganger litt tettere). På neste p strikkes kastene vridd). På neste p fra retten strikkes det vrbord slik: 1 m rille, * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 m, avslutt med 1 r og 1 m rille. Fortsett slik og fell løst av med r over r og vr over vr når vrborden måler 3,5 cm. Legg høyre del av halskanten over den venstre og sy fast begge kanter med et par små sting nederst.

Kommentarer / Spørsmål (52)

country flag Julie-Anna Martin 24.10.2021 - 11:17:

Kia ora, the pattern for the Ribbing right at the start of the body says to work the rib K1P2. But, I’m not sure what to do when I flip over my round. Am I meant to K2P1? It’s just a ribbed section, not the seed stitch.

user icon DROPS Design 24.10.2021 kl. 12:55:

Dear Julie-Anna, you work in the round, so you don't need to flip over the round. You continue working the stitches as shown. Happy knitting!

country flag Lydia 27.01.2021 - 02:14:

Can you explain how I should bind off for the sleeve cap? I don’t understand the following instructions: ‘bind off for sleeve cap at beg of each row each side as follows: 2 sts 3-3-4-4-4-3 times and then 1 st 3-4-4-5-8-13 times.’ When do I bind off 2sts and when do I bind 1sts?

user icon DROPS Design 27.01.2021 kl. 07:29:

Hi Lydia, If we use size S as the example, you bind off 2 stitches at the beginning of the first 6 rows (3 times on each side) and then bind off 1 stitch on the next 6 rows (3 times on each side). Happy knitting!

country flag Marianne De Graaf 29.10.2020 - 12:58:

Hartelijk dank voor het antwoord op mijn vraag van 13-10-2020!

country flag Rikke Ehrenskjøld 18.10.2020 - 15:58:

Jeg er igang m. Str.L. Ærmer. Men jeg undre mig over der skal 69m i rib. De bliver meget løse. Kan jeg justere opskriften og slå mindre op, så de sidder mere tæt? Mvh. Rikke

user icon DROPS Design 19.10.2020 kl. 21:11:

Hei Rikke. Det kan du fint gjøre, bare husk å tilpass maskeantallet etter vrangborden slik at det stemmer med resten av erme. God Fornøyelse!

country flag Marianne 13.10.2020 - 15:15:

Na 4 cm boord van het lijf wordt verder gegaan in tricotsteek. Vervolgens wordt bij een hoogte van 15 cm aan weerszijden van de markeerders 1 st. gemeerderd. Wordt hier de totale hoogte inclusief boord bedoeld of de hoogte van de tricotsteek ná het boord?

user icon DROPS Design 25.10.2020 kl. 20:03:

Dag Marianne,

Het meerderen begint bij een hoogte van 15 cm vanaf de opzetrand. (Hoogte afmetingen zijn altijd vanaf de opzetrand, tenzij anders aangegeven.)

country flag Hera Lecluse 02.06.2020 - 08:38:

Hallo, dank voor uw antwoord. Met de beste wil van de wereld kom ik bij het 5 x 1 steken minderen niet op 20 steken. 5 x 1 = 5 x 2 =10 Ik kom er niet uit

user icon DROPS Design 05.06.2020 kl. 12:25:

Dag Hera,

Sorry, denkfout mij... Maar als je 118 steken op de naald hebt en dan eerst 6 keer 2 steken (=12) aan beide kanten (=24) mindert houd je (118-24=) 94 steken over. Daarna minder je aan beide kanten nog 5 keer 1 steek = in totaal nog 10 minderingen en dan houd je 84 over.

country flag Hera Lecluse 25.05.2020 - 21:10:

Hallo, ik brei maat XXL en kom bij het achterpand niet uit met de minderingen en het aantal steken n dat moet overblijven. Ik start met 118 steken, minder dan x 2 steken = 106 steken. Daarna nog 5 x 1 steek = 96 steken. Volgens het patroon moet ik nog 84 steken overhebben. Wat doe ik verkeerd?

user icon DROPS Design 31.05.2020 kl. 11:08:

Dag Hera,

Je kant 6 keer 2 steken af aan elke kant = 24 steken eraf = 94 steken, dan 5 x 1 steek aan beide kanten = 20 steken eraf = 84 steken. Van die 84 steken kant je de middelste 32 steken af en dan heb je dus 52 steken over = 26 steken voor beide schouders. Er gaat dan nog 1 steek aan beide kanten af = 25 op elke schouder.

country flag Laura Rocha 07.01.2020 - 23:17:

Me encanta este patrón. Vivo en Colombia, dónde puedo comprar las lanas?

user icon DROPS Design 19.01.2020 kl. 23:07:

Hola Laura. Línk para los envíos internacionales: https://www.garnstudio.com/findastore.php?s=w&cid=23

country flag Laura Rocha Martinez 07.01.2020 - 23:15:

Buenas tardes, me encanta ésta página. Vivo en Colombia, dónde puedo comprar las lanas?

user icon DROPS Design 12.01.2020 kl. 23:48:

Hola Laura. Aquí tienes el línk de las tiendas Drops con envío internacional: https://www.garnstudio.com/findastore.php?s=w&cid=23

country flag Hanne 02.12.2019 - 09:59:

Tak for virkelig hurtig og brugbar forklaring og svar på mit spørgsmål!👍

Kommentér oppskrift DROPS 135-39

Twilight

Heike Mitteregger, Germany

Twilight

Anna, Czech Republic