DROPS / 135 / 37

Hobbit shoes by DROPS Design

Strikkede og tovede tøfler til barn, dame og herre i DROPS Eskimo. Størrelse 21 - 48

Stikkord: tovet, tøfler,
DROPS design: Modell nr EE-402
Garngruppe E
--------------------------------------------------------
Størrelse: 21/23-24/27-28/31-32/34 (35/37-38/40-42/44-45/48)
Materialer: DROPS ESKIMO
F.nr 46, mellomgrå
200-250-250-250 (250-250-250-250) g
Og bruk:
F.nr 14, mørk grå:
100-100-100-100 (150-150-150-150) g

DROPS PINNE NR 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk før toving på 10 x 10 cm før toving.
--------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 17.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 98kr. Les mer.

Instruksjoner

TØFFEL:
Tøffelen strikkes i ett stykke og syes sammen midt foran og midt bak til slutt, det startes øverst på skaftet.
Legg løst opp 19-20-21-23 (24-25-26-28) m på p 8 med mørk grå. Strikk 5 p rett (1.p = fra retten). Husk på strikkefastheten! Videre strikkes det glstrikk. SAMTIDIG på 1.p glstrikk felles det 2 m jevnt fordelt = 17-18-19-21 (22-23-24-26) m. Når arb måler 13-15-15-17 (17-17-19-19) cm byttes det til mellomgrå og det legges opp m til fot i slutten av hver p fra retten: 2 m 2-2-2-2 (3-4-6-7) ganger og 1 m 1-2-3-3 (3-3-2-2) ganger = 22-24-26-28 (31-34-38-42) m. Når arb måler 37-40-43-47 (50-53-55-57) cm felles til skaft i begynnelsen av hver p fra vrangen: 1 m 1-2-3-3 (3-3-2-2) ganger og 2 m 2-2-2-2 (3-4-6-7) ganger = 17-18-19-21 (22-23-24-26) m. Nå byttes det tilbake til mørk grå og det Fortsett videre til arb måler 52-58-63-69 (73-75-83-86) cm. Strikk 1 p vrang fra vrangen SAMTIDIG som det økes 2 m jevnt fordelt = 19-20-21-23 (24-25-26-28) m. Strikk 5 p rett (1.p = fra retten). Fell løst av.

MONTERING:
Brett tøffelen dobbelt vrang mot vrang og sy sammen midt bak i ytterste ledd av ytterste m. Sy på samme måte foran over foten og opp langs skaftet. Vreng tøffelen med vrangen ut - dette er nå retten.

TOVING:
Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå tas tøffelen på foten og formes til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes tøflene som et ullplagg.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 21.09.2011
Når arb måler 37-40-43-47 (50-53-55-57) cm felles til skaft i begynnelsen av hver p fra vrangen: 1 m 1-2-3-3 (3-3-2-2) ganger og 2 m 2-2-2-2 (3-4-6-7) ganger = 17-18-19-21 (22-23-24-26) m. Nå byttes det tilbake til mørk grå. Fortsett videre til arb måler 52-58-63-69 (73-75-83-86) cm.
Oppdatert online: 13.10.2011
Materialer: DROPS ESKIMO
F.nr 46, mellomgrå
200-250-250-250 (250-250-250-250) g
Og bruk:
F.nr 14, mørk grå:
100-100-100-100 (150-150-150-150) g

Kommentarer / Spørsmål (44)

Mary P 04.01.2020 - 11:57:

The first pair I made worked perfectly, but the second came out much too wide for my adult son's skinny feet. I tried shrinking further in a bucket with boiling water but it had little effect. Can you suggest a solution? (I now wish I had modified the pattern whilst knitting it!)

DROPS Design 04.01.2020 kl. 13:56:

Dear Mary, just put it back into the washing machine for another cycle. Maybe set the temperature higher, if posible, or add some soapy solution. If everything fails you can try hand felting too. We hope you can solve the issue.

Carol 27.09.2019 - 18:33:

I am trying to figure out how to increase the men’s Hobbit felted slipper pattern (EE-402) to fit my grandson . He wears an American size 18 shoe and his bare foot length is 14 inches. Can you help me?Thank you very much. Carol Leipzig

DROPS Design 30.09.2019 kl. 08:05:

Dear Carol, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, you are welcome to contact your DROPS Store, even per mail or telephone - or any knitting forum for any individual assistance. Happy knitting!

Annemarie 27.09.2019 - 16:39:

Zo jammer dat ik na het vilten al twee keer te kleine sloffen heb overgehouden. Mijn wasmachine maakt er kaboutervoetjes van. Ik zal het nog 1 keer proberen, want er staan toch veel enthousiaste reacties bij het patroon. Een ander model met deze wol werd wel gelijk goed :-).

Bente 07.02.2019 - 16:34:

Har ikke strikket på over 30 år, men ville nå prøve meg på en tøffel. Det skal være glattstrikk, trodde det var rett den ene pinnen og vrang tilbake for å få det glatt, men hos meg blir det bare riller. Har jeg begynt feil, eller har dere tips?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:50:

hei Bente. Så hyggelig at du vil prøvde deg på strikking igjen. Du har helt rett i at glattstrikk strikkes rett fra retten og vrang fra vrangen. Om du får riller har du strikket rett fra både retten og vrangen, slik du skal gjøre over de første 5 pinnene (=strikk 5 pinner rett). Her er en video av hvordan å strikke glattstrikk: . God fornøyelse

Emilie JOUBERT 22.09.2017 - 11:55:

Bonjour, j'aimerais savoir ce que changerait un lavage à 60° au lieu de 40°? L'ouvrage serait-il encore plus feutré et rapetissé ? Merci!

DROPS Design 22.09.2017 kl. 13:29:

Bonjour Mme Joubert, DROPS Eskimo feutre facilement dès 40°, avant de passer les chaussons à 60, il est recommandé de faire le test avec un échantillon auparavant, ainsi, vous serez sûre de ne pas gâcher votre ouvrage. S'ils ne sont pas assez feutrés après un premier lavage, vous pouvez les repasser une autre fois, à 40 également - voir aussi ici. Bon tricot!

Thurid 27.01.2017 - 10:29:

Liebes Drops-Team, in der Mitte Anleitung heißt es: "Nach 37-40-43-47 (50-53-55-57) cm am Anfang jeder R. von der Rückseite abk." VON WO GEMESSEN? Die ganze Arbeit, oder nur den hellgrauen Teil? Herzliche Dank für eine schnelle Antwort! :-) Thurid

DROPS Design 27.01.2017 kl. 13:24:

Liebe Thurid, die Arbeit wird von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Chiara 17.12.2016 - 10:26:

Ciao volevo sapere se usando la lana alaska riesco ad ottenere lo stesso risultato??si riesce a infeltrire?

DROPS Design 17.12.2016 kl. 12:24:

Buongiorno Chiara. Può sostituire Eskimo con Alaska lavorandolo doppio. Verifichi la correttezza del campione. È possibile infeltrire anche Alaska, seguendo le stesse indicazioni riportate. Buon lavoro!

Janneke 17.02.2016 - 22:32:

Hej! Enligt monteringsanvisning ska det sys ihop fram över foten hela vägen.. Det stämmer inte med bilden-hur mycket ska man lämna?

DROPS Design 24.02.2016 kl. 16:42:

Hej, Se gerne vores video:

DROPS Technique Tutorial: How to the difference before and after felted Slippers from Garnstudio Drops design on Vimeo.

RAUBALY 17.02.2016 - 18:34:

Bonjour je souhaite réaliser le modèle hobbit shoes, ma question est de savoir a quoi correspond : Tricoter 5 rangs endroit (1er rang = sur l'endroit) le 2ème rang doit être endroit ou envers ? S'agit il de points mousse pour les 5 rangs ? L'augmentation des mailles, pour le pied, doivent-être fait au tout début du rang, ou bien à deux mailles du bord ?

DROPS Design 18.02.2016 kl. 10:00:

Bonjour Mme Raubaly, le 5 premiers rangs se tricotent à l'endroit (on obtient ainsi du point mousse), en commençant sur l'endroit (1er rang = sur l'endroit, 2ème rang = sur l'envers, etc.) - Les augmentations pour le pied se font en fin de rang sur l'endroit (= à gauche sur l'endroit), on monte des mailles comme dans la vidéo ci-dessous. Bon tricot!

Nikki 14.02.2016 - 17:27:

Great pattern, which I've made now at least 10 times! Thanks for all you do for the fiber arts community globally. And, as I'm not able to read too many other languages, I don't know if it's been already pointed out: Hobbits don't wear shoes. 😘

Kommentér oppskrift DROPS 135-37