DROPS Extra / 0-622

Toasted Delight by DROPS Design

DROPS sokker til herre i ”Delight”. Str 38-46.

DROPS design: Modell nr DE-004
--------------------------------------------------------
Størrelse: 38/40 - 41/43 – 44/46
Fotens lengde: ca 24 - 27 - 30 cm
Skaftets lengde: ca 21 - 22 - 23 cm
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
100 gr i alle str f.nr 07, beige/blå mix

DROPS SETTP nr 2,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
-------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: sokker,

1.p (= retten): Strikk glstrikk til det gjenstår 8-8-9 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk glstrikk til det gjenstår 8-8-9 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk glstrikk til det gjenstår 7-7-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk glstrikk til det gjenstår 7-7-8 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løs av til det gjenstår 16-16-18 m på p.
--------------------------------------------------------
SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 60-64-68 m på settp 2,5 med Delight. Strikk 2 omg rett, fortsett med vrbord = 2 r/2 vr til arb måler 4-5-5 cm. Videre fortsetter vrborden over de første 30-30-34 m (de 2 første og de 2 siste m skal være rett-m) og de øvrige m strikkes i glstrikk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 21-22-23 cm beholdes de første 30-30-34 m på p til hæl, de øvrige 30-34-34 m settes på 1 tråd = oppå foten. Fortsett frem og tilbake med vrbord over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sett 1 merke midt på hælen - arb måles videre herfra! Videre felles det til hæl – se HÆLFELLING. Etter hælfellingen strikkes det opp 13-14-16 m på hver side av hælen og de 30-34-34 m oppå foten settes tilbake på p = 72-78-84 m. Sett 1 merke på hver side av de 30-34-34 m oppå foten. Videre strikkes det glstrikk over alle m SAMTIDIG som det felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m før de 30-34-34 m oppå foten vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre), og strikk de 2 første m etter de 30-34-34 m oppå foten r sm. Fell slik på hver 2.omg totalt 10-11-12 ganger = 52-56-60 m. Strikk videre til arb måler 20-22-25 cm fra merket på hælen (= 4-5-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 26-28-30 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk - SAMTIDIG felles det til tå på hver side av begge merkene slik:
Før merket: 2 r sm. Etter merket: 2 vridd r sm. Gjenta fellingene i hver side på hver 2.omg totalt 4-7-6 ganger og deretter på hver omg 6-4-6 ganger = 12 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.