DROPS / 134 / 23

Midnight Haze by DROPS Design

Stickad DROPS sjal med vågmönster i ”Verdi”

DROPS design: Modell nr VE-017
Garngrupp D
--------------------------------------------------------
Mått: ca 155 cm x 75 cm
Garnåtgång: DROPS VERDI från Garnstudio
350 g nr 04, lila/grön
(Sjalen väger ca. 90 g)

DROPS RUNDST NR 8 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 11 m x 14 v slätstickn på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

48% Akryl, 20% Ull, 17% Polyamid, 15% Mohair
Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
GLES RÄTST:
VARV 1: (= från rätsidan): rätt
VARV 2: avigt
VARV 3: rätt
VARV 4: avigt
VARV 5: rätt
VARV 6: rätt
DUBBELOMSLAG:
1 dbl-omslag = 2 omslag om st mellan 2 m. På nästa v stickas dbl-omslaget som 1 rm (dvs sticka 1:a omslaget rätt, släpp ned nästa).
ÖKNINGSTIPS:
Alla ökningar görs från rätsidan.
Det ökas 4 m på vartannat v till färdigt mått så här:
Öka 1 m så här i början på v: 3 m rätst, 1 dbl-omslag.
Öka 2 m så här mitt på arb: 1 dbl-omslag, 1 rm (= m med markör), 1 dbl-omslag.
Öka 1 m så här i slutet på v:
1 dbl-omslag, 3 m rätst.
På nästa v stickas de 4 dbl-omslagen som 1 rm (dvs sticka 1:a omslaget rätt, släpp ned nästa).
--------------------------------------------------------

SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Sjalen stickas från nacken mitt bak och nedöver. Lägg upp 13 m på rundst 8 med Verdi. Sätt en markör i den 7:e m (markerar mitt på sjalen). Sticka första v så här (= rätsidan): 3 m RÄTST – se förkl ovan, 1 dbl-omslag – se förkl ovan, 3 rm, 1 dbl-omslag, 1 rm (mittmaska), 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 3 m rätst = 17 m. Sticka 1 v rätt tillbaka. Fortsätt med GLES RÄTST med 3 m rätst i varje sida – se förkl ovan, SAMTIDIGT som det ökas 4 m på vartannat v (= varje v från rätsidan) – LÄS ÖKNINGSTIPS! Fortsätt så tills det är 41 m på st. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det så här – från rätsidan: 3 m rätst, 1 dbl-omslag, M.1 (= 17 m), 1 dbl-omslag, 1 rm (= mittmaska),1 dbl-omslag, M.1, avsluta med 1 dbl-omslag och 3 m rätst. Fortsätt ökningarna i sidan och mitt bak, de ökade m stickas räta eller aviga efter M.1 tills det är ökat tillräckligt med m till en ny rapport - dvs att alla m mellan dbl-omslagen stickas i vågmönster. Fortsätt mönstret och ökningarna tills sjalen mäter ca 75 cm, mätt mitt på. Nu maskas det av med omslag så här: * maska av 3 m, sedan görs det 1 omslag om höger st, maska av omslaget *, upprepa *-* v ut.

Diagram

= rm på rätsidan, am på avigsidan
= rm på avigsidan

Tineke Klatt 28.08.2015 - 18:46:

Kan je ipv eeN rondbreinaald ook op twee pennen dit patroonbreien?

Anita W. Thon 18.09.2014 - 19:31:

Je mer jeg leser, je mindre forstår jeg. En vet ikke, om en skal holde seg til det som står først, nemlig de forskjellige forklarinrer av mønsteret, eller det som står i teksten under Sjal. Jeg vet heller ikke hva åpne riller betyr. Har begynt forfra flere ganger, men gir opp nå, en stund. Når en skal strikke vrang på vrangen, nevnes aldri. Uoversiktelig oppskrift synest j e g, andre er kanskje bedre til å forstå, med 77 blir en trgt i hodet kanskje.

DROPS Design 23.09.2014 kl. 15:08:

Hej Anita, Du begynder et stykke nede på siden, hvor der står SJAL: Lägg opp 13 m och fölg beskrivningen herfra. Når vi henviser til Rille eller Åpne riller går du op øverst i teksten og ser forklaringen til det der. Spørg gerne hos din DROPS forhandler hvordan du skal læse opskriften. God fornøjelse!

Anita W. Thon 14.09.2014 - 18:06:

Forstår det nå slikt: I begynnelsen, helt til det er 41 masker, skal det strikkes rett fra retten og rett på vrangen, siden der står,at "på neste pinne" (vrangen) dbbl.omslagene også skal strikkes rett. Når M1 begynner, skal tilleggsmaskene strikkes rett fra retten, og vrang på vrangen! Er alt dette riktig?

DROPS Design 18.09.2014 kl. 11:03:

Hej Anita, De første 2 pinde står beskrevet i opskriften. Efter dem står det at man skal fortsætte med "ÅPNE RILLER" du finder forklaringen på det øverst i opskriften, SAMTIDIG som du øker 4 m på hver 2.p (hver pind fra retten). God fornøjelse!

Anita W. Thon 14.09.2014 - 12:00:

Må beg. forfra igjen pga feil! Nå tviler jeg. I begynnelsen, skal etter dbl.masker på retten, vrangen strikkes rett.Så står det et etterpå alle dbl.masker skal strikkes rett eller vrang. Vil det si, at maskene imellom hele tiden skal strikkes rett fra vragen?

Anita W. Thon 12.09.2014 - 13:27:

Hvordan vet jeg, at det er økt nok m til ny rapport? Må denne begynne med 41 m igjen, og hvorfra teller jeg disse? Mener du med rapport kun M1?

DROPS Design 12.09.2014 kl. 13:40:

Hej Anita, En rapport af diagrammet går over 17 m. Du strikker en ny rapport af M.1 når du har taget 17 nye m ud. God fornøjelse!

Alexandra 17.12.2013 - 12:44:

Beautiful, very quick and very easy "TV knitting"!!! The knitted shawl is even more beautiful than on Drops' model! My mom and my daughter want one for themselves now, too!!! Thank you for the beautiful pattern!!!!

Josette 05.04.2012 - 15:51:

Bonjour, j'ai commandé la laine pour ce châle qui est très attrayant par sa couleur. toutefois si on le tricote avec 1 pelote de 350g je ne pense pas qu'il puisse peser 90g au final. Ce doit être une erreur dans le modèle. Merci

DROPS Design 06.04.2012 kl. 10:00:

Bonjour Josette, Verdi se présente sous forme de pelote de 350 g, mais seulement 90 g environ seront utilisés pour le châle. Bon tricot !

Jilet 20.02.2012 - 20:31:

Je vais essayer avec la delith modèle magnifique j'espère y arriver j'attend ma commande

Elke 09.02.2012 - 14:17:

Hallo, ist es richtig das ich zweimal die offene Krausrippe stricken muss um die 41 M zuhaben..und dann erst mit dem Muster anfangen! Ich verstehes nicht...

Judith Pedetti 17.06.2011 - 16:51:

LOS COLORES MUY DE MODA.EL PUNTO ACA EN uruguay le decimos pavo real ,por sus onditas. publiquen el patron . gracias judith

Kommentér oppskrift DROPS 134-23