DROPS / 132 / 18

Daffodil by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i 2 trådar ”Kid-Silk” eller 1 tråd ”Vivaldi” med raglan, runt ok och liten volangkant. Stl S - XXXL

  • Daffodil / DROPS 132-18 - Stickad DROPS kofta i 2 trådar ”Kid-Silk” eller 1 tråd ”Vivaldi” med raglan, runt ok och liten volangkant. Stl S - XXXL
DROPS Design: Modell nr KS-058
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS KID-SILK från Garnstudio
175-200-225-250-275-300 g nr 10, grå.
Eller använd: DROPS VIVALDI från Garnstudio
150-150-200-200-250-250 g nr 33, grå.

DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 5 - eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 33 v rätst på 10 x 10 cm med antingen 2 trådar Kid-Silk eller 1 tråd Vivaldi.
DROPS RUNDST (80 cm) NR 4. – (till rätstickningen på oket)
DROPS PÄRLEMORKNAPP NR 522: 9 st.
---------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

75% Mohair, 25% Silke
från 49.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.95 kr /25g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.95 kr /25g

Se diagr M.1, diagr visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Varv 1 i diagr stickas från avigsidan.
RAGLAN:
Det minskas på varje sida av markören.
Minska så här FÖRE markören: 2 rm tills.
Minska så här EFTER markören: 2 m vridet räta tills, dvs sticka i bakre maskbågarna istället för i främre.
KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant från rätsidan. 1 knapphål = sticka tredje och fjärde m från mitt fram räta tills och gör 1 omslag. Det avm till de 5 första knapphålen när arb mäter:
STL S: 4, 12, 20, 28 och 36 cm.
STL M och L: 4, 13, 21, 29 och 37 cm.
STL XL och XXL: 4, 13, 21, 30 och 38 cm.
STL XXXL: 4, 14, 22, 31 och 40 cm.
De 4 översta knapphålen står beskrivet under oket. OBS: Det är större avstånd mellan de 5 nedersta knapphålen än mellan de 4 översta.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg LÖST upp 258-294-318-342-366-390 m på rundst 5 med 2 trådar Kid-Silk eller 1 tråd Vivaldi. Sticka 1 v rätt från rätsidan. Nästa v stickas så här från avigsidan: 6 m RÄTST – se förkl ovan. * M.1, 6 m rätst *, upprepa *-* tills det återstår 12 m, avsluta med M.1 och 6 m rätst. Efter M.1 återstår det 153-174-188-202-216-230 m. Sätt en markör efter 41-46-50-53-57-60 m in från varje sida (= 71-82-88-96-102-110 m mellan markörerna på bakst). Fortsätt med RÄTST över alla m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 4 cm börjar avm till KNAPPHÅL på höger framkant - se förkl ovan!
När arb mäter 5 cm minskas det 1 m på varje sida av båda markörerna i sidorna. Upprepa minskn på var 3:e cm totalt 6 ggr = 129-150-164-178-192-206 m. När arb mäter 25 cm, ökas det 1 m på varje sida av båda markörerna. Upprepa ökningen med 2½-2½-3-3-3½-3½ cm mellanrum totalt 5 ggr = 149-170-184-198-212-226 m. När arb mäter 39-40-41-42-43-44 cm, maskas det av 8 m i varje sida från rätsidan för ärmhål (dvs 4 m på varje sida av båda markörerna) = 133-154-168-182-196-210 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg LÖST upp 38-40-42-44-46-48 m på strumpst 5 med 2 trådar Kid-Silk eller 1 tråd Vivaldi. Sticka RÄTST runt - se förkl ovan! Sätt en markör i början på v (= mitt under ärmen). När arb mäter 8 cm ökas det 1 m på varje sida av markören. Upprepa ökningen med 4-3½-3-3-3-2½ cm mellanrum totalt 8-9-10-10-11-12 ggr = 54-58-62-64-68-72 m. När arb mäter 40 cm i alla stl, maskas det av 8 m mitt under ärmen (dvs 4 m på varje sida av markören) = 46-50-54-56-60-64 m kvar på st. Lägg arb åt sidan, sticka 1 ärm till.

OKET:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 225-254-276-294-316-338 m. Sätt en markör i alla övergångarna mellan ärmarna och fram- och bakst (= 4 markörer). Fortsätt med slätst och 6 m rätst i varje sida mot mitt fram - SAMTIDIGT på nästa v från rätsidan, minskas det till RAGLAN (= 8 minskn) – se förkl ovan! Upprepa minskn på varje v från rätsidan totalt 3-3-3-3-4-5 ggr = 201-230-252-270-284-298 m. Sticka 1 v avigt från avigsidan.
Byt till rundst 4 och sticka 4 v rätst (varv 1 = rätsidan) - SAMTIDIGT på första v, avm det till 1 knapphål höger framkant. Byt till rundst 5 och sticka slätst med 6 m rätst i varje sida i 4-4-4-5-5-5 cm – SAMTIDIGT på första v minskas det 3-2-6-6-8-16 m jämnt fördelat (minska inte över framkanterna) = 198-228-246-264-276-282 m.
Byt till rundst 4 och sticka 4 v rätst - SAMTIDIGT på första v, avm det till 1 knapphål på höger framkant.
Byt till rundst 5. Nästa v stickas så här (från rätsidan): 6 framkantsm i rätst, 2 rm, * 2 rm tills, 4 rm *, upprepa *-* tills det återstår 10 m, avsluta med 2 rm tills, 2 rm och 6 framkantsm i rätst = 167-192-207-222-232-237 m. Fortsätt med slätst och framkanterna i rätst i 4-4-5-5-5-5 cm.
Byt till rundst 4 och sticka 4 v rätst - SAMTIDIGT på första v, avm det till 1 knapphål på höger framkant.
Byt till rundst 5. Nästa v stickas så här (från rätsidan): 6 framkantsm i rätst, 2 rm, * 2 rm tills, 3 rm *, upprepa *-* tills det återstår 9 m, avsluta med 2 rm tills, 1 rm och 6 framkantsm i rätst = 136-156-168-180-188-192 m. Fortsätt med slätst och framkanterna i rätst i 4-5-5-5-5-5 cm.
Byt till rundst 4 och sticka 4 v rätst - SAMTIDIGT på första v, avm det till 1 knapphål på höger framkant.
Efter de 4 v rätst stickas nästa v så här:
STL S: 6 framkantsm i rätst, 2 rm, * 1 rm, 2 rm tills *, upprepa *-*, tills det återstår 8 m, avsluta med 2 rm och 6 framkantsm i rätst = 96 m.
STL M och L: 6 framkantsm i rätst, * 1 rm, 2 rm tills *, upprepa *-*, avsluta med 6 framkantsm i rätst = 108-116 m.
STL XL, XXL och XXXL: 6 framkantsm i rätst, * 1 rm, 2 rm tills, 2 rm tills *, upprepa *-* tills det återstår 9-7-6 m, avsluta med 3-1-0 rm och 6 framkantsm i rätst = 114-118-120 m.
ALLA STL:
Sticka 1 v rätt från avigsidan. Sedan stickas det förhöjning bak i nacken så här från rätsidan: Sticka räta tills det återstår 25-27-29-29-29-29 m. Vänd, sticka räta tillbaka tills det återstår 25-27-29-29-29-29 m i den andra sidan. Vänd, sticka räta tills det återstår 32-34-36-36-36-36 m. Vänd, sticka räta tillbaka tills det återstår 32-34-36-36-36-36 m i den andra sidan. Vänd, sticka räta tills det återstår 39-41-43-43-43-43 m. Vänd, sticka räta tillbaka tills det återstår 39-41-43-43-43-43 m i den andra sidan. Vänd, sticka räta tills det återstår 46-48-50-50-50-50 m. Vänd, sticka räta tillbaka tills det återstår 46-48-50-50-50-50 m i den andra sidan. Vänd arb och sticka räta v ut. Maska av avigt från avigsidan, arb mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm.

MONTERING:
Sy tills öppningarna under ärmarna.
Sy i knapparna.

Diagram

symbols = rm på rätsidan, am på avigsidan
symbols = 2 rm tills

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 132-18) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (10)

country flag Adzujiad 23.07.2013 - 15:22:

Rpt cabergoline side effect cabergoline for sale, cabergoline forum

Kantuta 13.06.2011 - 15:41:

Este me gusta se ve muy romantico,gracias

country flag Christien 13.06.2011 - 14:38:

Super mooi. Ik hou van deze simpele lijn.

country flag Elisabeth 23.05.2011 - 18:18:

Kan vældig godt lide den

country flag Janice 21.05.2011 - 20:07:

Really pretty

country flag Anne 21.05.2011 - 10:17:

Très douce et féminine à souhait !

country flag Cantin 20.05.2011 - 04:02:

Veste toute simple qui la rend féminine dans cette laine

country flag Judy Kjorvestad 20.05.2011 - 03:50:

Model ks-058 You are a very beautiful model. Love your hair! You make all the sweaters look even more wonderful than they are.

country flag Janett 19.05.2011 - 21:51:

Love the detailing at the hem!

country flag Françoise 19.05.2011 - 20:59:

Très bonne idée d'encolure pour cette laine si douce....

Kommentér oppskrift DROPS 132-18