DROPS / 132 / 5

Ballerina by DROPS Design

DROPS benvärmare i ”Andes” eller ”Eskimo” med resår, fläta och virkade kanter

DROPS design: Modell nr EE-394
Garngrupp E
--------------------------------------------------------
Storlek: One-size
Längd: ca 44 cm
Garnåtgång: DROPS ANDES från Garnstudio
300 g nr 4090, ljung
50 g nr 5610, brun

DROPS ST NR 7 - eller det st.nr du måste använda för att få 12 m x 16 v i slätst på 10 x 10 cm, och 17 m resår på 10 cm på bredden.
DROPS VIRKNÅL NR 6 - till virkad kant.
--------------------------------------------------------

från 49.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 49.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 49.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 399kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

BENVÄRMARE:
Arb stickas fram och tillbaka på st.
Lägg upp 60 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 7 med ljung. Sticka resår så här (varv 1 = rätsidan): 1 kantm som stickas rät på alla v, * 1 am, 1 rm *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm som stickas rät på alla v. Fortsätt så tills arb mäter 2 cm. På nästa v från rätsidan ökas det 1 m genom att sticka 2 rm i den 31:a m på st = 61 m. På nästa v från avigsidan stickas det så här: 1 kantm, * 1 am, 1 rm *, upprepa *-* över de nästa 24 m, 12 am, 1 rm, upprepa *-* över de nästa 22 m, och avsluta med 1 kantm. Sedan stickas det resår som förut och M.1 över de 12 m mitt på. Fortsätt så tills arb mäter 41 cm. På nästa v från rätsidan stickas den 31:a och 32:a m räta tills = 60 m. Sedan stickas det resår (= 1 am, 1 rm) över alla m i ca 2 cm. Maska av med rm över rm och am över am.

VIRKAD KANT och MONTERING:
Sy tills benvärmaren innanför 1 kantm.
Det virkas så här längs kanten i varje sida med nål 6 med brun: 1 fm i första m, * 1 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*. OBS! Se till att den virkade kanten inte vidgar ut eller stramar in i kanterna.

Diagram

= rm på rätsidan, am på avigsidan
= sätt 4 m på hj.st bakom arb, 4 rm, 4 rm från hj.st
= sätt 4 m på hj.st framför arb, 4 rm, 4 rm från hj.st

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar här!

Magdalena 22.03.2015 - 20:22:

What's the circumference of those supposed to be? I just finished one (not stitched yet, just knitted the rectangle) and it's 31cm wide despite the fact that I used 6mm needles (to get 11sts per row, 16 sts rib to get 10cm, so it's not the gauge issue) and even decreased by a few stitches after the first few rows when I noticed how wide it was getting. When I try it on my leg (I pinned the sides together) it slides right off :( Where did I go wrong? :(

DROPS Design 23.03.2015 kl. 10:29:

Dear Magdalena, this is a one-size pattern and your leg may be smaller, you can try to tighten the top of leg warmers with the crocheting edge. Remember you can also get tips & advices from your DROPS store. Happy knitting!

Claudine 10.11.2014 - 12:46:

Guten Tag liebes Drops-team! Ich möchte fragen, warum die Stulpen nicht rund gestrickt werden. Man könnte sich doch so eine Naht sparen... Hat es mit dem Zopfmuster zu tun? Vielen Dank! Bin sozusagen in den Startlöchern😊

DROPS Design 10.11.2014 kl. 20:32:

Es kann etwas "hakelig" sein, die Stulpen auf einem Nadelspiel zu stricken und zusätzlich noch mit der Hilfsnadel für das Zopfmuster zu hantieren. Wenn Ihnen das aber nichts ausmacht (oder Sie die Naht noch mehr scheuen ;-) ), können Sie die Stulpen auch in Runden stricken, dann lassen Sie einfach die Rand-M weg. Dann haben Sie ja 58 M und die Zunahme erfolgt in der 30. M. Sie können auch probieren, ob es mit einer kurzen Rundnadel funktioniert, das könnte allerdings etwas knapp werden.

Yvette 29.11.2013 - 16:33:

Je moet een even aantal steken opzetten (60), en de kabels vallen in 12 st in het midden. Waarom is het dan nodig dat je 1 st meerdert? Met een oneven aantal heb je links en rechts van de 12 st toch geen gelijk aantal, en gaat het midden dan ook niet verspringen? Of moet je de ene kant meer steken doen (24) en de ander kant minder (23)?

DROPS Design 29.11.2013 kl. 17:51:

Hoi Yvette. Het antwoord staat eigenlijk in het patroon. Na het meerderen brei je: 1 kant st, * 1 st av, 1 st r *, herhaal *-* over de volgende 24 st, 12 st av, 1 st r, herhaal *-* over de volgende 22 st en eindig met 1 kant st = 1 + 24 + 12 + 1 + 22 + 1 = 61 st op de nld.

Laura 16.04.2012 - 00:12:

Muchas gracias por la aclaración anterior. Ya los he terminado, sólo me falta unir los lados y hacer el borde. Los lados los uno con el mismo color de la pieza? o color diferente? No me queda claro cómo realizarlo. Tendrán una foto de la parte posterior para ver cómo queda? Muchas gracias!

DROPS Design 16.04.2012 kl. 03:22:

Si, unes con el mismo color de la pieza. El hilo café es para la orilla en ganchillo.

Linda 12.04.2012 - 14:59:

Hej! Jag får det inte till 61 m när jag ökat med två maskor, utan till 64 m, stämmer det? Mvh, Linda

DROPS Design 13.04.2012 kl. 00:07:

Du lägger upp 60 m, och efter 2 cm ökar du en maska genom att sticka 2 m i en och samma maska, då har du 61 m på stickan.

Laura 06.04.2012 - 23:22:

Hola, No me queda claro el diagrama M1. En el diagrama marcan que debo pasar a aguja auxiliar 8 puntos, pero luego habla de 4 puntos. Cómo sería? Muchas gracias, Laura

DROPS Design 07.04.2012 kl. 05:38:

Hola Laura! Deslizas 4 pts en ag aux hacia el frente / hacia atrás de la labor, tejes 4 derechos y después haces el cruce tejiendo los 4 derechos de la ag aux = 8 pts. Estos 8 pts + los 4 derechos al inicio / final hacen un total de 12 pts sobre los cuales estás tejiendo el diagrama M.1 en el centro de la pieza.

Inga Holm 15.07.2011 - 10:52:

Flotte benvarmere

Nisse 04.07.2011 - 18:30:

Dom i vienna skulle vara döläckert!

PATYtricots 27.06.2011 - 09:51: www.1crochet2aiguill ...

Je les ai faites ! Pas encore pu les mettre sur mon site, mais je prépare çà pour la rentrée de Septembre : il fait un peu chaud pour que çà donne envie ! Modèle super simple à tricoter, effet génial, par contre bien mesurer la longueur désirée. Je pense qu'elles sont parfaites avec des hauts talons, sur des bottes ou des chaussures...

Eva 14.06.2011 - 17:00:

Varm aurora .varm purple colour.nice paturn

Kommentér oppskrift DROPS 132-5