DROPS / 127 / 30

Good Morning by DROPS Design

DROPS sjal med hullmønster i ”Alpaca”

DROPS design: Modell nr Z-552
--------------------------------------------------------
Bredde (øverst): ca 114 cm
Høyde (målt ned til spissen): ca 40 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
150 gr f.nr 3112, støvrosa

DROPS RUNDP NR 2,5 (60 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få ca 24 m hullmønster på 10 cm i bredden.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: sidelengs, sjal, tapte masker,

1.P (= retten): * 4 r, 1 kast om p, 1 r, 2 kast om p, 1 r, 3 kast om p, 1 r, 3 kast om p, 1 r, 2 kast om p, 1 r, 1 kast om p, 3 r *, gjenta fra *-*.
2.P: Rett over alle m fra forrige p. Kastene strikkes ikke, men slippes av p slik at det blir hull.
3.-4.P: Alle m strikkes rett.
5.P: * 1 r, 3 kast om p, 1 r, 2 kast om p, 1 r, 1 kast om p, 7 r, 1 kast om p, 1 r, 2 kast om p, 1 r, 3 kast om p *, gjenta fra *-*.
6.P: Strikkes som 2.p.
7.-8.P: Alle m strikkes rett.
Gjenta 1.-8.p.
ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å strikke 2 m i ytterste m.
FELLETIPS:
Det felles 1 m ved å strikke de 2 første m på p rett sm.
--------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet strikkes fra side til side, frem og tilbake på rundp (pga m-antallet etter økningene strikkes sjalet på rundp).
Legg opp 13 m på p 2,5 med Alpaca. Strikk 4 p rett. På neste p fra retten strikkes det HULLMØNSTER - se forkl over - til det gjenstår 1 m, avslutt med 1 m rett. Fortsett med hullmønster i høyden, SAMTIDIG som det økes 1 m på slutten av p 3 og p 7 av hullmønsteret (= fra retten) – LES ØKETIPS! De økte m strikkes fortløpende inn i hullmønsteret og den siste m på hver p strikkes alltid rett. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett med hullmønster og økninger i siden som før til det er totalt 85 m på p (= 7 mønsterrapporter i bredden + 1 m rett) og avslutt etter p 3 eller p 7 av hullmønsteret (= fra retten). Videre strikkes det RILLER - se forkl over - og det fortsettes å øke i siden på hver 4.p som før, SAMTIDIG som det strikkes forkortede p slik (1.p = vrangen): Strikk til det gjenstår 4 m, snu og strikk tilbake. Strikk til det gjenstår 8 m, snu og strikk tilbake. Fortsett de forkortede p ved å strikke 4 m mindre for hver gang før det strikkes tilbake. Når det gjenstår 72 m etter siste vending av de forkortede p og det er økt totalt 9 m i siden i løpet av disse p (= totalt 94 m på p) strikkes det 4 p rett over alle m uten økning (= midt på sjalet). Videre felles det 1 m på beg av neste p fra vrangen – LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 4.p SAMTIDIG som det strikkes forkortede p slik (1.p = vrangen): strikk til det gjenstår 76 m, snu og strikk tilbake. Strikk til det gjenstår 72 m, snu og strikk tilbake. Fortsett fellingene i siden og de forkortede p ved å strikke til det gjenstår 4 m mindre for hver gang til det er totalt 85 m på p. Videre strikkes det hullmønster (1.p = fra retten). Fortsett frem og tilbake over alle m og fell i siden som før, på beg av p 4 og p 8 av hullmønsteret (= fra vrangen). Når det er 13 m igjen på p (avslutt etter p 2 eller p 6 av hullmønsteret) strikkes det 4 p rett over alle m. Fell av.