DROPS / 127 / 13

Prairie Song by DROPS Design

Strikket DROPS jakke med rundt bærestykke og hulmønster i ”Alpaca”. Str S - XXXL.

DROPS design: Model nr Z-544
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 3112, støvet rosa:
300-350-350-400-450-500 gr

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm. Og 24 m x 45 p mønster på 10 x 10 cm på bærestk.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 2,5 - til kanter.
DROPS PERLEMORKNAP m/hul, nr 521:
7-7-8-8-8-8 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 125.7kr. Læs mere.
RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik ret på hver p.
MØNSTER: Se diag M.1 til M.3.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
OBS! Se diag M.3C for din str.
KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant.
1 KNAPHUL = luk 4. m af fra kanten. På næste p slåes der 1 ny m op over den aflukkede m.
Luk af til knaphul når arb måler:
STR S: 2, 11, 19, 28, 36, 45 og 54 cm
STR M: 2, 11, 20, 29, 38, 47 og 56 cm
STR L: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 og 58 cm
STR XL: 2, 10, 18, 27, 35, 43, 51 og 60 cm
STR XXL: 2, 11, 19, 28, 36, 45, 53 og 62 cm
STR XXXL:2, 11, 20, 29, 38, 47, 56 og 64cm
Dvs at der er ca 2 cm tilbage til færdig mål efter sidste knaphul.
--------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
Slå 199-219-239-259-289-319 m op (inkl 6 forkantm i hver side mod midt foran) på rundp 2,5 med Alpaca. Første p strikkes således fra retsiden: 6 forkantm i RETSTRIK - se forkl over, gentag M.1 og slut af med 6 forkantm i RETSTRIK. Fortsæt mønsteret således - OBS: På 7.p i M.1 strikkes sidste m før forkanten ret. HUSK KNAPHUL PÅ FORKANTEN - se forkl over. Efter M.1 skiftes der til rundp 3 og næste p strikkes således fra retsiden: 6 forkantm som før, 1 m glatstrik, M.2A til der er 12 m tilbage, slut af med M.2B (= 6 m) og 6 forkantm som før. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Samtidig sættes der 2 mærketråde i arb, 53-58-63-68-75-83 m ind fra hver side = 93-103-113-123-139-153 m mellem mærketrådene på rygstk. Når arb måler 8-8-9-9-10-10 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde (= 4 m taget ud). Gentag udtagningen på hver 6.cm totalt 5 gange = 219-239-259-279-309-339 m - OBS: De nye m strikkes i glatstrik til de evt går op i mønsteret igen i hver side. Når arb måler ca 37-38-39-40-41-42 cm - afpas så næste p strikkes fra retsiden og der er strikket 3 eller 5 p glatstrik efter 1 p med hulmønster - lukkes der 10-10-10-12-12-12 m af i hver side til ærmegab (dvs 5-5-5-6-6-6 m på hver side af begge mærketråde) = 93-103-113-121-137-151 m på rygstk og 53-58-63-67-74-82 m på hvert forstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 56-56-58-60-62-64 m op på Strømpep 2,5 med Alpaca. Strik M.1. Sæt 1 mærketråd i beg af omg (= midt under ærmet). Efter M.1 skiftes der til Strømpep 3 og næste omg strikkes således: 0-0-1-2-3-4 m glatstrik, M.2A til der er 6-6-7-8-9-10 m tilbage, slut af med M.2B (= 6 m) og 0-0-1-2-3-4 m glatstrik. Fortsæt således. Når arb måler 8-9-8-9-7-12 cm tages der 2 m ud midt under ærmet. Gentag udtagningen på hver 3½.-2½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 10-13-14-16-17-18 gange = 76-82-86-92-96-100 m - OBS: De nye m strikkes i glatstrik til de går op i mønsteret igen. Når arb måler ca 43-43-42-42-41-41 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) – sørg for at der er strikket lige mange p glatstrik efter 1 p med hulmønster som på ryg- og forstykke - lukkes der 10-10-10-12-12-12 m af midt under ærmet (dvs 5-5-5-6-6-6 m på hver side af mærketråden) = 66-72-76-80-84-88 m. Sæt m på 1 tråd og strik et ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket m af til ærmegab = 331-363-391-415-453-491 m. Strik 1-1-1-1-1-3 p glatstrik (1.p = vrang fra vrangen og forkanterne strikkes i retstrik som før til færdig mål) Samtidig med at der tages 10-14-14-10-6-2 m ind jævnt fordelt (der tages ikke ind over forkanterne) = 321-349-377-405-447-489 m. Næste p strikkes således fra retsiden: 6 forkantm, M.3A over de næste 308-336-364-392-434-476 m (1 rapport = 14 m), slut af med 1.m i M.3A og 6 forkantm. Fortsæt mønsteret således. OBS: På 7.p i M.3A strikkes sidste m før forkanten ret. Efter M.3A er der 299-325-351-377-416-455 m tilbage på p. Nu strikkes M.3B med 6 forkantm i hver side - slut af med p før pil i din str (dvs slut af efter 1 p ret fra vrangen). Efter M.3B er der 299-325-351-349-385-421 m tilbage på p. Næste p strikkes således fra retsiden - se diag for rigtig str: 6 forkantm, M.3C til der er 7 m tilbage (1 rapport = 13-13-13-12-12-12 m), slut af med første m i M.3C og 6 forkantm - OBS: På de p hvor der strikkes 2 ret sammen i beg af 1 rapport strikkes sidste m før forkanten ret. Fortsæt mønsteret således. Efter M.3C er der 145-157-169-181-199-217 m tilbage på p.

HALSKANT:
Skift til rundp 2,5 og strik M.1 med 6 forkantm i hver side (på 7.p strikkes sidste m før forkanten ret) - SAMTIDIG på 1.p tages der 26-34-42-50-64-76 m ind jævnt fordelt (ikke over forkanterne) = 119-123-127-131-135-141 m. Efter M.1 lukkes der løst af med ret fra retsiden.

MONTERING:
Sy åbningerne under ærmerne. Sy knapperne i.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Nyt digram M.2.
Opdateret online: 28.04.2011

= 1 Boble: Strik 5 m i denne m ved at strikke skiftevis foran og bag i m, vend arb. Strik 4 p glatstrik over disse 5 m. Derefter løftes 2.m på højre p over 1.m, videre løftes 3.m over 1.m, så løftes 4.m over 1.m og til sidst løftes 5.m over 1.m (= 1 m tilbage), strik videre på arb
= 2 ret sammen
= tag 1 m løs af, 1 r, løft den løse m over
= tag 1 m løs af, 2 r sammen, løft den løse m over
= 2 vrang sammen
= 2 drejet vrang sammen (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste)

Kommentarer (35)

Skriv din kommentar her!

Lisa Lebrija 30.05.2018 - 17:23:

Hej Drops Da første pind efter opslagning ikke er en retside pind, men en vrangside p, hvad skal jeg så strikke på den pind?

DROPS Design 31.05.2018 kl. 08:17:

Hej Lisa, du kan bruge første side/pind som retsiden, men hvis du ikke vil det så strikker du bare en pind ret, så du kommer om på den anden side. God fornøjelse!

Anita N Myhre 07.05.2018 - 09:37:

Kan man strikke dette mønster på rundpinne (selvfølgelig legge til klippemasker) og så klippe opp? Er spent på det partiet med blader.

DROPS Design 07.05.2018 kl. 14:33:

Hei Anita. Vi har ikke mulighet til å skirve om oppskriften så den passer til å strikkes rundt, men det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du prøver deg på det selv. God fornøyelse

Ula 06.02.2018 - 12:50:

Jaka jest szansa żeby ten wzór był przetłumaczony na jęz. Polski ?

Danielle Rouellé 17.10.2017 - 15:38:

Je suis en train de réaliser le modèle Praierie song 127-13 J'en suis rendue à l'empiècement. Je vois que si j'additionneM3A 24 rangs + M3B 24 rangs + M3C 108 rangs + M1 24 rangs, j'arrive à 180 rangs soit une hauteur de 40cm, c'est à dire le double de celle indiquée sur le schéma. Pourriez vous m'aider car si près de la fin , je bloque sur ce qui fait toute la beauté de cet ouvrage. Je compte donc sur vous et vous en remercie d'avance. Cordialement.

DROPS Design 17.10.2017 kl. 15:52:

Bonjour Mme Rouellé, tous les rangs des points fantaisie sont indiqués dans le diagramme, c'est-à-dire que M.3A = 12 rangs et non 24 (idem pour les autres diagrammes). La tension pour le point fantaisie de l'empiècement doit être de 45 rangs = 10 cm (et 32 rangs jersey = 10 cm), si vous aviez/avez bien cette tension, vous devriez avoir la bonne hauteur pour empiècement. Bon tricot!

Ragnhild Norén 08.09.2017 - 11:10:

127-13 Hej! Jag är på oket nu. Undrar när och hur många maskor som ska minskas. I början minskas det 28 m 2 ggr. Och sen på slutet ska 168m bort. Men när och var ska dessa maskor minskas? Har upprepade ggr ringt Garnaffären men de vet inte heller. Frustrerad! Mvh Ragnhild.

DROPS Design 08.09.2017 kl. 14:03:

Hej, det minskas maskor i varje rapport i mönstret. Följer du bara diagrammen så ska det bli riktigt maskantal.

Kristine Henriksen 30.06.2016 - 15:45:

Jeg kan ikke læse mig frem til, hvor mange pinde, der skal strikkes i M1 på hhv. jakke og ærme. Jeg synes bare der står "Efter M1..." Men hvornår er det?

DROPS Design 06.07.2016 kl. 14:53:

Hej Kristine. Du skal afslutte M.1 = 12 pinde i höjden. Saa efter M.1 strikker du videre iflg. opskriften

Rosalynd Griffiths 01.03.2015 - 18:33:

Are the measurements for sizing always the same. Many of the patterns like this one do not say what measurement S, M, L etc are. Is there a standard?

DROPS Design 02.03.2015 kl. 10:06:

Dear Mrs Griffiths, you will find at the end of each pattern a measurement chart with all measures for each size, taken flat, from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Happy knitting!

Charlotte Kjærulff 15.06.2014 - 13:21:

Tjek lige mønster forklaringen.. Ser ud til at i har blandet to symboler sammen cirklen og den sorte firkant.. Vil meget gerne have en rettelse på siden hvis det er rigtigt..

DROPS Design 17.06.2014 kl. 17:07:

Hej Charlotte. Mönsterforklaringen er skam rigtig nok. Den sorte cirkel er vrang fra retsiden, ret fra vrangen og den sorte firkant er boblen.

Tatiana 12.06.2014 - 09:49:

Tusen takk skal du ha! Det var snilt av deg å forklare dette.

Tatiana 09.06.2014 - 23:11:

Mønster 3C- der midt i 3C (r.19) vi kaster 1m 2 ganger, men strikker 2m sammen bare en gang. Vi strikker vrang, kast, rett, kast, vrang-til sammen 5 masker. Tilbake er det bare 3 masker rett strikk. Hvordan skal jeg strikke over kastene?

DROPS Design 10.06.2014 kl. 14:08:

Hei Tatiana. Du tager 2 masker ud i raekke 19. Du har 11 m per gentagelse og strikker 5 vr, 1 kast, 1 r, 1 kast og 5 vr. Naar du saa strikker tilbage over kastene strikker du 5 r (vr fra rettsiden), 3 vr (r fra rettsiden) og 1e og 3e af disse masker er dine kast og 5 r = du har nu 13 m per gentagelse.

Kommentere opskrift DROPS 127-13