DROPS Baby / 20 / 9

DROPS Baby 20-9 by DROPS Design

DROPS lue med vrbord og øreklaffer i ”Merino Extra Fine”.

DROPS design: Modell nr ME-045-by
--------------------------------------------------------
F.nr 08, lys beige melert:
50-50-50 (100-100) gr

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 -
eller det p.nr du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 3,5 -
til vrborder.

ØKETIPS: Strikk 2 m i 1 m.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt på settp, ovenfra og ned. Legg opp 8-10-13 (15-18) m fordelt på settp 4 (la det være igjen litt av oppleggstråden til å snurpe sammen med til slutt). Strikk 1 omg glattstrikk SAMTIDIG som det økes 7-10-12 (15-17) m jevnt fordelt - LES ØKETIPS! = 15-20-25 (30-35) m. Sett 5 merketråder i arb med 3-4-5 (6-7) m mellom hver. Strikk 1 omg glattstrikk. På neste omg økes det 1 m på hver side av hver merketråd. Gjenta økningen på hver 2.omg totalt 6 ganger = 75-80-85 (90-95) m. Bytt til rundp 4. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett videre med glattstrikk. Når arb måler 11-12-13 (14-15) cm økes det 25-26-29 (30-31) m jevnt fordelt (det økes mellom ca hver 3. og 4.m) = 100-106-114 (120-126) m. Bytt til rundp 3,5. Videre strikkes det vrbord 1 r/1 vr over alle m. Når vrborden måler 3 cm felles det av på neste p slik. NB! Omg starter 10-10-8 (8-7) m før midt bak. Fell av 21-21-17 (17-15) m med r over r og vr over vr (= nakken). Sett de neste 25-27-33 (35-39) m på en tråd til øreklaff. Fell av de neste 29-31-31 (33-33) m (= pannen). Videre strikkes det øreklaff frem og tilbake over de siste 25-27-33 (35-39) m slik: Fortsett med vrbord 1 r/1 vr SAMTIDIG som det felles 1 m i beg av hver p totalt 9-10-13 (14-16) ganger i hver side(fell av med r over r og vr over vr) = 7 m. På neste p felles de resterende m med r over r og vr over vr. Klaffen måler ca Klaffen måler ca 5-6-8 (8.5-10) cm cm. Strikk den andre klaffen på samme måte.
Snurp sammen hullet i toppen av luen med oppleggstråden og fest godt.

KNYTEBÅND:
Klipp 2 tråder à 75 cm, tvinn dem hardt sammen. Tre snoren gjennom nederst på ene øreklaffen, brett deretter snoren dobbelt slik at den tvinner seg. Slå en knute i enden av snoren. Gjenta nederst på den andre øreklaffen.