DROPS Extra / 0-737

DROPS Extra 0-737 by DROPS Design

Heklet DROPS bokmerke til jul med snømann i ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr z-535
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr f.nr 1101, hvit
50 gr f.nr 8903, sort
50 gr f.nr 2915, orange

Litt fyllvatt

DROPS HEKLENÅL nr 2,5

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: jul, leker,

Første fm på hver omg erstattes av 1 lm og hver omg avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg. Hver rad snus med 1 lm.
ØKETIPS:
Det økes 1 fm i hver side ved å hekle 2 fm i nest ytterste m i hver side.
SAMMENHEKLING AV 2 FM:
Det felles 1 fm slik: Stikk nåla ned i en fm og hent tråden, stikk nåla ned i neste fm og hent tråden, kast på nåla og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
--------------------------------------------------------

BOKMERKE:
Først hekles hodet, deretter fortsettes det nedover kroppen. Så hekles armene, hatten, nesa og skjerfet. Alt hekles med 1 tråd på nål 2,5.

HODET:
Hekle 4 lm med hvit og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 8 fm om lm-ringen – LES HEKLETIPS!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 32 fm.
Videre hekles det 8 omg med 1 fm i hver fm.
13.OMG: * 2 fm, hekle 2 fm sammen – se forkl over *, gjenta fra *-* = 24 fm.
14.OMG: * 1 fm, hekle 2 fm sammen *, gjenta fra *-* = 16 fm.
15.OMG: * hekle alle fm sammen 2 og 2 = 8 fm.
Putt litt vatt inn i hodet, videre hekles åpningen sammen i nederkant ved å hekle 4 fm gjennom begge lag - ikke klipp tråden men fortsett med kroppen.

KROPP:
Fortsett og hekle med hvit frem og tilbake i rader. Først hekles 1 rad med 2 fm i hver fm = 8 fm. På neste rad hekles 1 fm i hver fm samtidig som det økes 1 fm i hver side – SE ØKETIPS! Gjenta økningen på hver rad totalt 3 ganger og deretter på hver 2.rad 3 ganger = 20 fm. Hekle videre med 1 fm i hver fm til kroppen måler 5 cm. På neste rad felles det 1 fm i hver side ved å hekles de 2 nest ytterste m sm – se forkl over! Gjenta fellingen på hver 2.rad totalt 5 ganger = 10 fm. Hekle 1 rad med 1 fm i hver fm. På neste rad økes det 1 fm i hver side igjen, gjenta økningen på hver rad totalt 4 ganger og deretter på hver 2 rad 5 ganger = 28 fm. Hekle videre med 1 fm i hver til kroppen måler totalt 15 cm. På neste rad felles det 1 fm i hver side, gjenta fellingen på hver 2.rad totalt 5 ganger og deretter på hver rad 4 ganger = 10 fm. Hekle 1 rad hvor alle fm hekles sammen 2 og 2 = 5 fm. Klipp og fest tråden.

ARM:
Hekle 3 fm med med sort øverst langs den ene siden av kroppen, videre hekles 3 fm på baksiden av disse = totalt 6 fm. Fortsett å hekle rundt og rundt med 1 fm i hver m til armen måler 6 cm. Videre hekles det 3 fm gjennom begge lag. Ikke klipp tråden men fortsett med fingre slik: 5 lm, snu, hopp over første lm, videre hekles 1 fm i hver av de neste 4 lm, fest med 1 kjm i første fm øverst på armen, * 7 lm, snu, hopp over første lm og hekles 1 fm i hver av de neste 6 lm tilbake, 1 kjm i neste fm øverst på armen *, gjenta fra *-* 1 gang til, deretter hekles 1 siste finger som den første, dvs med 5 lm, tilslutt festes denne fingeren i sammen fm som nest siste finger. Det er nå 4 fingre, klipp og fest tråden.

Hekle 1 tilsvarende arm på den andre siden av kroppen.

HATT:
Hekle 4 lm med sort og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 8 fm om lm-ringen – LES HEKLETIPS!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
4.OMG: 1 fm i hver fm – NB: På denne omg hekles det kun i bakre m-bue slik at man får en liten kant der hattepullen slutter.
Videre hekles det 6 omg med 1 fm i hver fm (nå hekles det gjennom begge m-buer som vanlig).
11.OMG: Hekle 3 lm, deretter 2 st i hver fm omg rundt = 48 st. Klipp og fest tråden.
Putt litt vatt inn i hatten og sy den fast på toppen av hodet.

NESE:
Hekle 6 lm med orange og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 6 fm om lm-ringen.
2.-3.OMG: 1 fm i hver fm.
4.OMG: Hekle de 2 første fm sammen, 1 fm i neste fm, hekle de neste fm sammen, 1 fm i siste fm = 4 fm.
5.OMG: Hekle alle fm sammen 2 og 2 = 2 fm. Klipp tråden, putt litt vatt inn i nesa og sy den fast midt på hodet.

ANSIKT:
Brodèr på øyne og munn med sort.

SKJERF:
Hekle 4 lm med orange, snu og hekle 1 fm i hver av de 3 siste lm. Videre hekles det striper slik: * 2 rader med sort, 2 rader med orange *, gjenta fra *-* til skjerfet måler ca 20 cm, klipp tråden. Knyt skjerfet rundt halsen på snømannen.

Press arb lett slik at kroppen blir flat.