DROPS Extra / 0-565

Elf Help by DROPS Design

Heklet DROPS bokmerke med nisse i "Alpaca".

DROPS design: Modell nr Z-454
--------------------------------------------------------
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr f.nr 0100, natur
50 gr f.nr 0517, grå
50 gr f.nr 3620, rød
50 gr f.nr 8903, sort
Ev rester av alle fargene.

Litt fyllvatt til hode, hender og føtter.
--------------------------------------------------------
DROPS HEKLENÅL nr 2,5 - eller det nål-nr du må bruke for å få 28 fm x 38 rader på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: jul, Nisse,

HEKLETIPS: Hver omg starter med 1 lm og avsluttes med 1 kjm i lm på beg av omg.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
NISSEBOKMERKE:
Først hekles hodet og lua og deretter hekles kroppen, så armene og hendene og tilslutt føttene. Alt hekles med 1 tråd på nål 2,5.

HODET + LUE:
Hekle 5 lm med natur og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 8 fm om lm-ringen – LES HEKLETIPS!
2.OMG: 2 fm i hver fm = 16 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 24 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* = 32 fm.
Videre hekles det 8 omg med 1 fm i hver fm.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Bytt til rød, for å få litt fyldig kant nederst på lua hekles det 1 omg slik (første st erstattes av 3 lm): * 1 st i først fm, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st til i samme fm, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 3 løkker på nåla *, gjenta fra *-* ut omg og avslutt omg med 1 kjm i første m.
Videre hekles det 1 fm i hver m til arb måler totalt 6 cm, putt litt vatt i hodet før det hekles videre. Neste omg hekles slik: * 7 fm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* = 28 fm. Hekle 2 omg med 1 fm i hver fm. Neste omg hekles slik: * 6 fm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* = 24 fm. Hekle 2 omg med 1 fm i hver fm. Fortsett på denne måten ved å felle 4 m på hver 3.omg til det er 4 m igjen, klipp tråden og snurp sammen på toppen.

KROPP:
Hekle 5 fm med rød gjennom m i underkant av hodet, snu med 1 lm og hekle 2 fm i hver m tilbake = 10 fm. Snu med 1 lm og hekle 2 og 1 fm annen hver gang i hver fm = 15 fm. Videre hekles det 1 fm i hver m og hver rad snus med 1 lm – hekle striper slik: 2 rader med grå og 2 rader med rød annenhver gang til kroppen måler ca 20 cm, klipp trådene.

ARM:
Hekle 4 fm med rød øverst langs den ene siden av kroppen, videre hekles 4 fm på baksiden av disse = totalt 8 fm. Fortsett å hekle rundt med 1 fm i hver m til armen måler 6 cm.
HÅND: Bytt til natur. Hekle 1 omg med 2 fm i hver m = 16 fm. Videre hekles 3 omg med 1 fm i hver fm, deretter hekles 1 omg hvor alle fm hekles sammen 2 og 2, klipp tråden, putt litt vatt inn i hånden og snurp sammen åpningen ytterst på hånden.
Hekle 1 arm + hånd på samme måte på den andre siden av kroppen.

FOT:
Hekle 5 lm med sort og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 6 fm om lm-ringen
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
Fortsett å hekle rundt med 1 fm i hver fm til foten måler ca 3,5 cm, putt litt vatt inn i foten og hekle den sammen i enden, dvs legg foten dobbelt og hekle fm gjennom begge lag (= bak på hælen). Hekle 1 fot til på samme måte og sy føttene fast nederst på kroppen slik at det er ca 1,5 cm mellomrom mellom dem og de stikker ut til hver sin side.

ANSIKT:
Sy på øyne, nese og munn.