DROPS / 123 / 24

Pixie Dreams by DROPS Design

Heklede DROPS tøfler i ”Nepal”.

DROPS design: Modell nr NE-019
--------------------------------------------------------

150 gr i alle str f.nr 3112, støvrosa

DROPS HEKLENÅL NR 4 - eller den nålen du må ha for å få 14 fm x 20 omg på 10 x 10 cm.
DROPS LYS TREKNAPP NR 501: 4 stk i alle str.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: hullmønster, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: tøfler,

Første fm på beg av omg/raden erstattes med 1 lm. Første st på beg av omg/raden erstattes av 3 lm. Hver omg/rad avsluttes med 1 kjm i 1./3.lm på beg av omg, (i 1./3.lm på beg av forrige rad når det hekles frem og tilbake).

MØNSTER: Se diag M.1 og M.2.
--------------------------------------------------------

FOT:
Det startes å hekle foran på tåen på nål 4 med Nepal.
1.OMG: Hekle 3 lm og sett dem sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
2.OMG: Hekle 5-5-6 fm om ringen – LES HEKLEINFO!
3.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 10-10-12 fm.
4.OMG: Hekle *1 fm i første fm, 2 fm i neste fm*, gjenta fra *-* omg rundt = 15-15-18 fm.
5.-7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
8.OMG: Hekle *1 fm i første fm, 1 fm i andre fm og 2 fm i tredje fm*, gjenta fra *-* omg rundt = 20-20-24 fm.
9.OMG: Hekle *1 fm i hver av de tre første fm, og 2 fm i fjerde fm*, gjenta fra *-* omg rundt = 25-25-30 fm.
10.OMG: Hekle *1 fm i hver av de fire første fm, og 2 fm i femte fm*, gjenta fra *-* omg rundt = 30-30-36 fm.
Fortsett med 1 fm i hver fm til arb måler 6-6-7 cm. Videre hekles det rundt etter M.1. Hekle M.1A, gjenta M.1B og avslutt med en kjm på beg av omg. Fortsett slik til arb måler ca 11-13-14 cm.

HÆL:
Nå deles arb og det hekles frem og tilbake fra midt oppå foten – hekle etter M.2, hekle M.2A, gjenta M.2B og avslutt med M.2C
Når hele tøffelen måler ca 22-24-27 cm legges den flat og hekles sammen midt bak med en rad fm gjennom begge lag. Klipp og fest tråden.

SKAFT:
HØYRE TØFFEL:
Hekle 1 rad med fm rundt tøffelens åpning (start midt foran), når du kommer rundt til midt foran igjen hekles det 12 lm (til klaff), snu og hekle 1 fm tilbake i hver av disse lm. Videre hekles det 1 fm i hver fm frem og tilbake til skaftet måler 8 cm. Klipp og fest tråden.
VENSTRE TØFFEL: Start med å hekle 12 lm, deretter hekles det 1 rad med fm rundt tøffelens åpning (start midt foran), når du kommer til midt foran igjen snu og hekle 1 fm i hver fm og 1 fm i hver lm. Videre hekles det 1 fm i hver fm frem og tilbake til skaftet måler 8 cm. Klipp og fest tråden.

Sy 2 pynteknapper gjennom begge lag på klaffen på hver tøffel.

Diagram

= fm
= Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nåla), hekle neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nåla.