DROPS / 121 / 16

Twirls and Braids by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker med flettemønster i ”Karisma”.

DROPS design: Modell nr U-610
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Sokkens lengde: ca 22 - 24 - 27 cm
Sokkens høyde: ca 28 - 30 - 31 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150-150-200 gr, f.nr 30, lys jeansblå

DROPS SETTPINNE NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 23 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, sokker,

Se diag M.1 og M.2, diag viser mønsteret sett fra retten.

HÆLFELLING: Strikk glstrikk.
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-9 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p: Strikk til det gjenstår 6-7-8 m, ta neste m løst av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det tas 1 m løst av, til det gjenstår 10-12-14 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Sokken strikkes rundt på settp.
Legg opp 55-60-65 m på settp 3 med Karisma. Strikk 1 omg rett. Videre strikkes det slik: M.1A (= 4 m), 3 vr, vrbord 2 r/3 vr over de neste 10-15-20 m, 2 r, 3 vr, M.1A, 3 vr, M.1A, 3 vr, M.2A (= 9 m), 3 vr, M.1A, 3 vr. Når arb måler 5 cm strikkes det videre med M.1B over M.1A, M.2B over M.2A og de resterende m som før.
Fortsett slik til arb måler 21-22-23 cm. Nå felles det 1 m i hvert av de 4-5-6 første vr-partiene ved å strikke de 2 første vr-m vr sammen = 51-55-59 m. Det strikkes videre med vrbord og M.1B/M.2B. Når arb måler 23-24-25 cm beholdes de første 22-26-30 m på p til hæl, de resterende 29 m settes på 1 tråd = midt oppå foten.
Nå strikkes det frem og tilbake med glstrikk over de 22-26-30 hæl-m i ca 5-5½-6 cm. Sett 1 merketråd. Videre felles det til HÆL - se HÆLFELLING!
Etter Hælfellingen strikkes det opp 11-13-15 m på hver side av hælen og m fra tråden settes tilbake på p = 61-67-73 m. Sett 1 merketråd i hver side av de 29 m midt oppå foten. Videre fortsettes det med mønster som før oppå foten og glstrikk under foten. SAMTIDIG felles det i hver side slik: Strikk de 2 m før 1.merketråd vridd rett sammen (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor i fremre) og de 2 m etter 2.merketråd rett sammen på hver 2.omg totalt 8 ganger = 45-51-57 m. Fortsett videre til arb måler ca 18-19-21 cm (= ca 4-5-6 cm igjen) fra merketråden på hælen. Sett 1 merketråd i hver side av foten, dvs 22-25-28 m over og 23-26-29 m under foten. Videre strikkes alle m i glstrikk. SAMTIDIG felles det til tå på hver side av hver merketråd slik: Strikk de 2 m før merketråden rett sammen og de 2 m etter merketråden vridd rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-6-7 ganger og deretter på hver omg totalt 5-4-5 ganger = 9-11-9 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 1 m på hj.p bak arb, 2 r, 1 vr fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 1 vr, 2 r fra hj.p