DROPS / 122 / 29

Blooming by DROPS Design

Perlestrikkede DROPS pulsvanter med heklekant i ”Cotton Viscose”, ”Kid-Silk” og ”Glitter”.

DROPS design: Modell nr KS-046
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L/XL
Materialer: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
50 gr f.nr 05, rød
Og bruk: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
25 gr f.nr 14, rød
Og bruk: DROPS GLITTER fra Garnstudio
1 spole f.nr 08, rød

DROPS PINNE nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 20 m perlestrikk på 10 cm i bredden med 1 tråd av hver kvalitet.
DROPS HEKLENÅL nr 3.

1.p: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 r. 2.p: r over vr og vr over r.
Gjenta 2.p oppover.

MØNSTER:
Se diag M.1 – diag sees fra retten.
--------------------------------------------------------

PULSVANTE:
Arb strikkes frem og tilbake på p fra side til side og sys sammen etterpå.
Legg opp 30 m i begge str på p 3,5 med 1 tråd av hver kvalitet (= 3 tråder). Strikk slik (1.p = vrangen): 3 m PERLESTRIKK – se forkl over, M.1 (= 4 m) og 23 m perlestrikk. Fortsett slik til arb måler 16-18 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fell løst av.
Sy pulsvanten sammen kant i kant - oppleggskant mot avfellingskant.
Strikk 2 like pulsvanter.

HEKLEKANT:
Hekle øverst i ytterste m rundt kanten på pulsvantene - dvs langs kanten nærmest fletten - med 1 tråd Cotton Viscose + 1 tråd Glitter på nål 3 slik:
1.OMG: 1 fm i første m, * 5 lm, hopp over ca 1 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*, avslutt med 5 lm og 1 kjm i første fm på beg av omg. NB: Tilpass slik at det totalt blir et partall antall lm-buer.
2.OMG: Hekle kjm til midten av første lm-bue, 1 fm om lm-buen * 7 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-* omg rundt, men siste fm erstattes av 1 kjm i første fm på omg.
3.OMG: Hekle slik i hver av de store lm-buene: 1 fm, 7 st, 1 fm og hekle 1 fm i hver av de små lm-buene (= 1 lm), avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
4.OMG: Bytt til 1 tråd Kid-Silk. Hekle 1 fm i første fm og 1 fm i første st, * [3 lm, 1 fm i første lm (= 1 picot), 1 fm i neste st], gjenta fra [-] totalt 6 ganger, 1 fm i hver av de 4 neste m *, gjenta fra *-* rundt hele, dvs at det skal være 6 picoter i hver av de store buene, avslutt med 1 kjm i første fm. Klipp og fest tråden.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p.