DROPS Extra / 0-622

Toasted Delight by DROPS Design

DROPS sokker til herre i ”Delight”. Str 38-46.

Tags: sokker,

DROPS design: Model nr DE-004
--------------------------------------------------------
Størrelse: 38/40 - 41/43 – 44/46
Fodens længde: ca 24 - 27 - 30 cm
Skaftets længde:ca 21 - 22 - 23 cm

Materialer: DROPS DELIGHT
100 gr i alle str f.nr 07, beige/blå mix

DROPS STRØMPEP nr 2,5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 35.9kr. Læs mere.
HÆLINDTAGNING:
1.p (= retsiden): Strik glatstrik til der er 8-8-9 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik glatstrik til der er 8-8-9 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retsiden): Strik glatstrik til der er 7-7-8 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 r, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik glatstrik til der er 7-7-8 m tilbage, tag næste m løs af p, 1 vr, løft den løse m over, vend arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m mindre tilbage før der tages 1 m løs af, til der er 16-16-18 m tilbage på p.
--------------------------------------------------------
SOKKER:
Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 60-64-68 m op på Strømpep 2,5 med Delight. Strik 2 omg ret, fortsæt med Rib = 2 r/2 vr til arb måler 4-5-5 cm. Nu fortsætter Ribben over de første 30-30-34 m (de 2 første og de 2 sidste m skal være ret-m) og de øvrige m strikkes i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 21-22-23 cm beholdes de første 30-30-34 m på p til hæl, de øvrige 30-34-34 m sættes på 1 tråd = ovenpå foden. Fortsæt frem og tilbage med Rib over hæl-m i 5-5½-6 cm. Sæt 1 mærke midt på hælen - arb måles videre herfra! Tag derefter ind til hæl – se HÆLINDTAGNING. Efter hælindtagningen strikkes der 13-14-16 m op på hver side af hælen og de 30-34-34 m ovenpå foden sættes tilbage på p = 72-78-84 m. Sæt 1 mærke på hver side af de 30-34-34 m ovenpå foden. Fortsæt i glatstrik over alle m Samtidig med at der tages ind i hver side således: Strik de 2 sidste m før de 30-34-34 m ovenpå foden drejet r sm (dvs der strikkes i bagerste del af m i stedet for i forreste), og strik de 2 første m efter de 30-34-34 m ovenpå foden r sm. Tag ind således på hver 2.omg totalt 10-11-12 gange = 52-56-60 m. Strik videre til arb måler 20-22-25 cm fra mærket på hælen (= 4-5-5 cm tilbage). Sæt 1 mærke i hver side så der bliver 26-28-30 m både ovenpå og under foden. Fortsæt i glatstrik - SAMTIDIG tages der ind til tå på hver side af begge mærker således:
Før mærket: 2 r sm. Efter mærket: 2 drejet r sm. Gentag indtagningerne i hver side på hver 2.omg totalt 4-7-6 gange og derefter på hver omg 6-4-6 gange = 12 m tilbage på p. Klip tråden, træk den igennem de resterende m og hæft tråden godt.

Kommentarer (10)

Skriv din kommentar her!

Kathi 04.07.2018 - 22:51:

Hallo, ich verstehe die Schritte für die Sockenspitze nicht. Was bedeutet „in jeder 2. Runde 4 mal wiederholen und danach in jeder Runde 6 mal wiederholen“? Wenn ich vor und nach der Markierung Maschen abnehme, kann ich doch keine 6 Wiederholungen pro Rumde gleichmäßig verteilen. LG, Katharina

DROPS Design 05.07.2018 kl. 07:38:

Liebe Kathi, für die Spitze nehmen Sie 4 M insgesamt ab: in jeder Reihe 4-7-6 Mal und in jeder Reihe 6-4-6 Mal = es bleiben 12 M in allen Größen. Viel Spaß beim stricken!

Moinard 26.03.2018 - 12:05:

Bonjour, Je viens de faire l'échantillon. Avec 26 mailles et 34 rangs tricotés aiguiiles, 2,5 j'obtiens un échantillon de 9 cm sur 8 cm . Dois-je donc prendre des aiguilles n°3 ? Merci de m'éclairer !

DROPS Design 26.03.2018 kl. 13:14:

Bonjour Mme Moinard, tout à fait, chacune a sa propre façon de tricoter plus ou moins serré/lâche, essayez à nouveau avec des aiguilles 3 voire 3,5 jusqu'à ce que vous ayez 26 m pour 10 cm. Dans ce modèle, la hauteur n'est pas importante car elle est indiquée en cm et pas en nombre de rangs, vous pourrez ainsi l'ajuster plus facilement. Bon tricot!

Noëlle 22.03.2018 - 18:11:

Bonjour Pour ce modèle, il est indiqué qu il faut des aiguilles double pointe. Mais il en faut bien 5 dont 4 qui servent à répartir les mailles n'est ce pas ? Merci de votre réponse.

DROPS Design 22.03.2018 kl. 18:15:

Bonsoir Noëlle! Les mailles sont réparties sur 4 aiguilles. Vous travaillez a l'aide de la cinquieme aiguille. Bon tricot!

Lene 05.02.2017 - 15:18:

Undskyld, men jeg sidder med et par nøgler Drops Delight og der står på bandarolen anbefales pinde nr 2,5 - på jeres hjemmeside anbefales pinde nr 3,5. Strikkefastheden er heller ikke ens på bandarolen og på hjemmesiden. Hvad skal jeg så regne med når jeg kigger opskrifter mv?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 12:41:

Hej Lene. Banderolen er standard. Men du skal altid gaa efter strikkefastheden paa selve opskriften. En strikkefasthed kan variere efter mönster og form.

Jessa Mae Casserly 09.07.2015 - 10:52:

Hi and thank you for the answer, I understand now! But how do I know which is the right side of the heel? Because it says to k2tog on the back loop before the 30 stitches and k2tog normally after ? Im tackling too much, very sorry for the trouble!

DROPS Design 09.07.2015 kl. 14:42:

Dear Mrs Casserly, you will k2 twisted to the last 2 sts before the 30 sts for upper foot (the 2 last sts picked up along heel before sts on upper foot), and K2 tog (= the first 2 sts you picked up along heel) after the 30 sts. You will work: heel sts, picked up sts and end with K2 twisted tog, marker, 30 sts for upper foot, K2 tog, picked up sts, heel sts. Happy knitting!

Jessa Mae Casserly 07.07.2015 - 02:57:

Hi I am having trouble with the upper foot part, it says that I have to decrease using k2tog at the first after the 30 sts on upper foot and k2tog back loop on the last 2 sts- what does this mean? What's the before part where is that?

DROPS Design 07.07.2015 kl. 10:14:

Dear Mrs Casserly, you dec 2 sts before + 2 sts after the 30 st on upper foot, ie the sts that you put aside as you worked heel. You will dec the number of sts you picked up each side of heel, but the number of sts you put on the st holder will remain the same. Happy knitting!

Colley 26.11.2014 - 23:52:

Merci beaucoup j'ai réussi, de très jolie chaussette

Colley 23.11.2014 - 14:07:

Bonjour, je ne comprends pas la dernière partie des chaussettes, j'en suis au 25cm du pied. c'est à partir des 25 cm que je commence la diminution pour la pointe ou à 20 cm ? et je ne comprends pas ou placer les marqueurs espacés de 30 mailles pour distinguer le dessous et le dessus du pied...merci d'avance pour votre réponse. roxane

DROPS Design 24.11.2014 kl. 11:25:

Bonjour Mme Colley, en taille 44/46, les 25 cm se mesurent à partir du marqueur placé au talon (avant les diminutions du talon) - posez votre ouvrage de sorte que le talon se trouve sous le pied et répartissez vos mailles pour avoir 30 m au-dessus et 30 m au-dessous, les diminutions se feront de ces 2 côtés là (intérieur et extérieur du pied). Vous pouvez aussi enfiler la chaussette pour bien visualiser ces mailles. Bon tricot!

Satu Brännström 20.10.2014 - 08:34:

Hej, jag har en fråga kring maskantalet st 41/43. Om jag lägger upp 64 maskar och tar upp i hälen 28 maskor så får jag det till 92 och inte till 78. Eller har jag missförstått något? Satu

DROPS Design 28.10.2014 kl. 09:15:

Hej Satu, Du har 34 m från tråden, 16 m kvar av hälen, 14 m på varje sida om hälen = 78 m. Lycka till!

Maike 29.05.2014 - 19:14:

Super Anleitung! Habe nach 25 Jahren das erste Mal wieder Socken gestrickt und Sie sind klasse geworden.Also Daumen hoch für diese Anleitung :)

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-622