DROPS / 120 / 2

A Winter Tale by DROPS Design

Stickad DROPS kofta med volangkant och huva i 1 tråd "Symphony" eller Melody", eller 1 tråd "Merino Extra Fine" och 1 tråd "Kid-Silk", eller 1 tråd "Alpaca" och 1 tråd "Vivaldi". Strl S-XXXL.

DROPS design: Modell nr WW-032
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS SYMPHONY från Garnstudio
Nr 01, natur:
800-900-1000-1100-1200-1300 g.

Eller:
DROPS MELODY från Garnstudio
nr 01, natur:
400-450-500-550-600-650 g.

Eller:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
Nr 01 natur:
600-650-700-800-850-900 g
Och: DROPS KID-SILK från Garnstudio
Nr 01, natur:
150-175-200-225-225-250 g

Eller:
DROPS ALPACA från Garnstudio
Nr 0100 eco natur:
350-400-450-450-500-550 gr
Och: DROPS VIVALDI från Garnstudio
Nr 06, natur:
250-250-300-300-350-350 gr

DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 6 – eller det st.nr du måste ha för att få 15 m x 20 v slätst med 1 tråd Symphony eller med 1 tråd Merino Extra Fine och 1 tråd Kid-Silk alt. 1 tråd Alpaca och 1 tråd Vivaldi (= 2 trådar) på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (80 cm) NR 5,5 – till rätst.
DROPS PÄRLEMORKNAPP NR 522:
3-3-3-3-4-4 st.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (94)
MÄT-TIPS:
Pga tyngden i garnet måste längden mätas när arb hålls upp, annars kommer plagget bli för långt när det tas på.

*1 rätt v och 1 avigt v*. Upprepa *-*.

MÖNSTER:
Se diagr M.1. (= 6 m). Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = avm den 4:e framkantsm från mitt fram. På nästa v läggs 1 ny m upp, över den avm. Maska av för knapphål när arb mäter:
Strl S: 46, 54 och 62 cm
Strl M: 48, 56 och 64 cm
Strl L: 49, 57 och 65 cm
Strl XL: 50, 58 och 66 cm
Strl XXL: 51, 57, 63 och 69 cm
Strl XXXL: 50, 57, 64 och 71 cm
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Det stickas med Symphony som på bilden. Alternativt stickas det med 1 tråd Melody eller 1 tråd Merino Extra Fine och 1 tråd Kid-Silk (= 2 trådar) eller 1 tråd Alpaca och 1 tråd Vivaldi (= 2 trådar).
Lägg upp 372-396-420-468-516-564 m (inkl 6 framkantsm i varje sida) på rundst 6.
Sticka 4 räta v. Sedan stickas slätst. LÄS MÄT-TIPS! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 9 cm stickas nästa v från rätsidan så här: 6 m rätst, M.1 över alla m tills det återstår 6 m - se förkl ovan - avsluta med 6 m rätst. De 6 m rätst i varje sida = framkant. Framkanterna rätstickas till färdigt mått – se förkl ovan! När M.1 är stickat 1 gång på höjden är det 192-204-216-240-264-288 m på st. Sticka 1 avigt v på avigsidan. Sedan stickas 8 räta v över alla m. Fortsätt i slätst.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE:
När arb mäter 45-46-47-48-49-50 cm stickas nästa v från rätsidan så här: 6 m rätst, 7-7-8-8-11-14 m slätst, M.1 totalt 5-5-5-6-6-6 ggr, 16-22-26-26-33-40 m slätst, M.1 totalt 5-5-5-6-6-6 ggr, 14-14-16-16-20-24 m slätst, M.1 totalt 5-5-5-6-6-6 ggr, 16-22-26-26-33-40 m slätst, M.1 totalt 5-5-5-6-6-6 ggr, 7-7-8-8-11-14 m slätst, 6 m rätst. När M.1 är stickat 1 gång på höjden är det 132-144-156-168-192-216 m på st. Sticka 1 avigt v på avigsidan. Byt till rundst 5,5. Sätt 2 markörer i arb, 36-39-42-45-51-57 m in från varje sida (bakst = 60-66-72-78-90-102 m). Sedan stickas rätst fram och tillbaka över alla m. SAMTIDIGT när arb mäter 46-48-49-50-51-50 cm avm för knapphål längs höger framkant – se förkl ovan! När arb mäter 52-53-54-55-56-57 cm avm 6 m mitt under ärmen i varje sida (avm 3 m på var sida av varje markör). Sedan stickas varje del färdigt för sig.

BAKST:
= 54-60-66-72-84-96 m. Fortsätt avm för ärmhål i början på varje v i båda sidor så här: 2 m 1-1-2-3-4-6 ggr och 1 m 0-2-2-2-5-6 ggr = 50-52-54-56-58-60 m. Fortsätt med rätst. När arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm maskas de mittersta 20-22-22-24-24-26 m av till hals och varje axel stickas färdigt för sig. Sedan avm 1 m på nästa v från halsen = 14-14-15-15-16-16 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 70-72-74-76-78-80 cm.

VÄNSTER FRAMST:
= 33-36-39-42-48-54 m. Avm för ärmhål i sidan som på bakst = 31-32-33-34-35-36 m. När arb mäter 63-65-67-68-70-72 cm sätts de yttersta 11 m mot mitt fram på en tråd till hals. Sedan avm till hals i början på varje v från mitt fram så här: 2 m 3 ggr och 1 m 0-1-1-2-2-3 ggr = 14-14-15-15-16-16 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 70-72-74-76-78-80 cm.

HÖGER FRAMST:
Sticka som vänster framst, men spegelvänt. OBS! Kom ihåg att avm för knapphål!

ÄRMAR:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 34-34-36-36-38-40 m på strumpst 5,5. Sticka RÄTST – se förkl ovan! Sätt en markör i början av v. När arb mäter 12 cm byt till strumpst 6, sen stickas slätst över alla m. När arb mäter 13 cm ökas 1 m på varje sida av markören. Upprepa ökningen med 6-4-3½-3-2½-2 cm mellanrum totalt 6-8-9-11-12-12 ggr = 46-50-54-58-62-64 m. När arb mäter 47-47-47-46-45-43 cm - OBS! kortare mått i de större strl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd - avm 6 m mitt under ärmen (avm 3 m på varje sida av markören). Arb stickas nu fram och tillbaka på st, SAMTIDIGT fortsätt avm till ärmkulle i varje sida i början på varje v så här: 2 m 1-2-2-2-2-1 ggr, 1 m 5-3-4-6-7-12 ggr, sedan avm 2 m i varje sida tills arb mäter 55-55-56-57-57-58 cm. Avm 3 m 1 gång i varje sida. Maska av. Arb mäter nu ca 56-56-57-58-58-59 cm.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy ärmarna i. Sy i knappar.

HUVA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Sticka upp 70-74-74-78-78-84 m runt halskanten (inkl m på trådarna) med rundst 5,5. Sticka 3 räta v. Sedan stickas 1 rätt v SAMTIDIGT som det ökas 14-14-14-16-16-18 m jämnt fördelat på v (öka inte över de yttersta 6 m i varje sida) = 84-88-88-94-94-102 m. Fortsätt sticka alla varv räta. Maska av när huvan mäter 36-36-37-37-38-38 cm. Lägg huvan dubbelt och sy ihop på toppen.

Diagram

= rm på rätsidan, am på avigsidan
= 2 m räta ihop

Bourguignon 05.02.2019 - 14:09:

J'ai réalisé ce modèle dans un autre fil et je ne le regrette pas. Je porte ce long gilet pratiquement au quotidien en saison froide. J'aime le volant en bas et la capuche. Il est parfait.

Dixie J Houston 26.07.2018 - 18:27:

Do you ever write out a pattern row by row ?

DROPS Design 27.07.2018 kl. 23:52:

Dear Dixie, no the patterns are not written out row by row, because everyone's gauge might be slightly different and it is a lot easier to adjust the piece, and modify the pattern this way. Howevr more complicated rows are explained in details. If you still have problems making sense of a pattern do not forget that you can always ask for help in person in the store you bought your DROPS yarn from. Happy knitting!

Allinson Sherratt 29.01.2017 - 00:23:

Hi, when shaping the armhole you say cast off 2 sts each end of the row. Do you recommend a particular technique for this? Have searched your tutorials & not found anything. Thank you.

DROPS Design 30.01.2017 kl. 11:39:

Dear Mrs Sheratt, you cast off for armhole at the beg of every row on each side, ie every other row both from RS and from WS - see video below. Happy knitting!

Allinson Sherratt 25.01.2017 - 16:13:

Love this & am currently knitting it in Melody shade 08. Struggling a bit with the M1 bit, but with the help of Wool Warehouse, getting there. Thanks Rachel & others. Just when you think you're learning how to interpret Drops patterns, you get stuck. It won't put me off though as I love the designs & practice will win.............Ok that's an excuse to knit more.

Anja 07.05.2016 - 11:16:

Als Alternativgarn war nur die Melody angegeben. Merino würde ich gerne nehmen, sie hat aber eine komplett andere Lauflänge und Nadelstärke.

DROPS Design 09.05.2016 kl. 20:38:

Liebe Anja, unter Material finden Sie Merino extra fine (in Kombination mit Kid Silk) als Alternative. Es wird viel weniger "haarig" als das Original oder als Melody. Wenn Sie einen ganz andere Textur wünschen, empfehlen wir, ein anderes Modell auszusuchen. Die Textur ist Teil des Designs.

Anja 06.05.2016 - 11:22:

Würde diese süße Jacke gerne stricken, mag aber keine "Mohair" Wolle. Gibt es noch andere alternative Wolle?

DROPS Design 07.05.2016 kl. 07:55:

Liebe Anja, Sie finden unter Material die alternativen Garnvorschläge, MERINO EXTRA FINE zum Beispiel ist eine ganz glatte Wolle.

Margareta G. 04.10.2015 - 14:32:

Liebes Team! Ich stricke mit Drops "Melody" diese Jacke in Gr. S! Nach 9 cm ist von der Vorderseite wie folgt zu stricken: 6 M. Krausrippe (= Blendenm.), M1 über alle M. bis noch 6 M. übrig sind = Blendenm. M1 ist einmal in der Höhe zu stricken und es müssten folglich 192 M. auf der Nadel sein! Frage: Wenn ich M1 einmal in der Höhe stricke, habe ich mehr M. auf der Nadel! Könnte hier das Diagramm nicht richtig übertragen worden sein? Sind 192 M. inkl. der Blendenm. oder exkl.

DROPS Design 04.10.2015 kl. 21:22:

Sie haben ja 372 M angeschlagen. je 6 M sind für die Blenden, bleiben 360 M für das Muster. In der ersten R von M.1 stricken Sie jede 5. und 6. M zusammen, d.h. Sie nehmen in dieser R 60 M ab. Bleiben 300 M + 12 Blenden-M übrig. In der 3. R von M.1 nehmen Sie in der ganzen R 120 M ab (Sie stricken die 1. und 2. M und die 4. und 5. M zusammen), bleiben 180 M + 12 Blenden-M übrig = 192 M.

Celine 18.02.2015 - 22:25:

Je suis désolée de ne pas m'en sortir seule pour réaliser mon pull, mais j'ai un soucis avec le dessin M1, j'ai beau recommencé et recommencé je n'obtient pas le nombre de maille qu'il faut pour le premier dessin du bas, y a t'il une explication supplémentaire que vous pourriez m'apporter?

DROPS Design 19.02.2015 kl. 09:11:

Bonjour Céline, commencez bien M.1 en bas à droite et répétez *4 m end, 2 m ens à l'end* tout le rang sauf sur les 6 m de bordure de chaque côté, vous allez diminuer 1 m par motif de M1, soit par ex en taille S vous répétez 60 fois M.1 et diminuez 60 m sur ce rang. Tricotez 1 rang env sur l'env, au rang suivant, répétez *2 m ens à l'end, 1 m end, 2 m ens à l'end* tout le rang, vous diminuez 2 m par motif M1. Quand M1 est fait, il reste 3 m dans chaque motif. Bon tricot!

Sarah Bardsley 16.10.2014 - 23:13:

Please can you let me know if it's possible to knit this pattern using one thread of Drops Alpaca Boucle. I have bought 750 grams of this and would be using the same size needles the pattern states. Or should I use 2 threads of it or mix it with another yarn? I got slightly confused when I ordered the yarn so your advice would be appreciated. Thank you, Sarah x

DROPS Design 22.10.2014 kl. 09:32:

Dear Sarah, 1 strand Alpaca Bouclé will not be enough, 1 strand each Alpaca Bouclé + 1 strand Alpaca could be a good option, but you should make a swatch first to check your tension. Happy knitting!

Lene 20.08.2013 - 10:13:

Aha, nå vet jeg hvor feilen ligger. På tredje omgang i fellingen blir det ikke to sammen - 1 -to sammen - 1, men 2 sammen - 1 - 2 sammen - 2 sammen - 1- 2 sammen - 2 sammen osv, er det mulig at jeg ikke så det. :-)Ergo har jeg fått 21 masker for mye på omgangen. Greit å finne ut av det :-)

Kommentér oppskrift DROPS 120-2