DROPS / 80 / 6

DROPS 80-6 by DROPS Design

DROPS genser med i "Karisma" og "Vivaldi" med flette. Skjerf i "Vienna"

DROPS design: Modell nr U-462
--------------------------------------------------------

350-350-400-450-450 gr f.nr 55, lys brun
og bruk: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr f.nr 06, natur

DROPS Pinne nr 5,5 og 7.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: v-hals, mønster/teknik: flette, type oppskrift: gensere, skjerf,

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 14 m x 17 p på p 7 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord-1: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*. Vrbord-2: * 1 vr, 1 r *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag M.1. Mnst sees fra retten.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Felletips (gjelder halsringningen): Alle fellinger skjer fra retten! Det felles på innsiden av 3 m som strikkes slik fra midt foran (sett fra retten): 1 m rille, 1 r, 1 vr. Fell slik før 3 m: 2 r sm.
Fell slik etter 3 m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

Forstk: Legg opp 59-65-71-77-83 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 5,5 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi. Strikk vrbord-1 i 3 cm slik (1.p = retten): 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 r, 1 kantm. Bytt til p 7 og fortsett med glstrikk og M.1 over de midterste 21 m (1.p i M.1 = retten). Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm økes det 1 m i hver side på hver 12.-12.-12.-12.-8. cm totalt 2-2-2-2-3 ganger = 63-69-75-81-89 m.

Les neste avsnitt før det strikkes videre!
Ermhull: Når arb måler 35-36-37-38-39 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-2-2 ganger, 2 m 0-1-2-2-3 ganger og 1 m 3-3-3-3-4 ganger. V-hals: Samtidig når arb måler 41-42-44-45-47 cm - avpass etter minst 5 p glstrikk etter en flette - felles den midterste m av til hals og halvparten av m settes på 1 tråd. 1.del: Videre felles det mot halsen - se Felletips: 1 m 7-7-8-8-9 ganger på hver 2.p. Etter alle fellinger til ermhull og hals er det 18-19-19-19-19 m tilbake på skulderen. Strikk glstrikk videre med 1 m rille, 1 r og 1 vr mot halsen til ferdig mål. Fell av når arb måler 54-56-58-60-62 cm.
2.del: Sett m på tråden tilbake på p og strikk opp som 1.del men motsatt. NB: 1.p strikkes fra midt foran. Start med å plukke opp 1 m i den m som ble felt av og strikk denne sammen med 1.m på p. Dette gjøres for at det ikke skal bli et hakk nederst i V-halsen.

Bakstk: Legg opp som på forstk og strikk vrbord-1 i 3 cm slik (1.p = retten): 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* og avslutt med 3 vr, 1 kantm. Bytt til p 7 og fortsett med glstrikk over alle m (det strikkes ikke mnst på bakstk). Når arb måler 12 cm økes det i hver side som på forstk = 63-69-75-81-89 m. Fell til ermhull som på forstk = 51-53-55-55-57 m og strikk videre til arb måler 51-53-55-57-59 cm. Nå strikkes det 2 p med vrbord-2 (start med 1 vr) over de midterste 19-19-21-21-23 m (de øvrige m strikkes i glstrikk). Deretter felles de midterste 13-13-15-15-17 m av i vrbord. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen - se Felletips = 18-19-19-19-19 m tilbake på hver skulder. Strikk glstrikk videre med 1 m rille, 1 r og 1 vr (sett fra retten) mot halsen. Fell av når arb måler 54-56-58-60-62 cm.

Erme: Legg opp 38-38-38-44-44 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 5,5 med 1 tråd Karisma + 1 tråd Vivaldi. Strikk vrbord-1 med 1 kantm i hver side i 3 cm. Bytt til p 7 og strikk glstrikk. Når arb måler 12 cm økes det 1 m i hver side på hver 7.-5,5.-4.-5.-3,5. cm totalt 6-7-9-7-9 ganger = 50-52-56-58-62 m. Når ermet måler 50-49-47-46-44 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1-1-2-2-2 ganger og 1 m 1-2-3-4-5 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 57 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 58 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Broderte sting: Det broderes skrå sting rundt halsen og midt foran på hver side av M.1. Broder med 2 tråder Vivaldi over 2 m i bredden og 5 p i høyden.

SKJERF:
Mål: ca 20 x 180 cm
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
100 gr f.nr 21, natur

DROPS Pinne nr 8.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende. 11 m på p 8 med mønster = 10 cm i bredden

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: Se diag M.2, mnst sees fra retten!

Skjerf: Legg opp 22 m med 2 tråder på p 9. Ta bort den ene tråden og strikk 2 riller - 1.p = retten. Fortsett med M.2 med 2 m rille i hver side. Når skjerfet måler ca 179 cm, strikkes det 2 riller over alle m før det felles av med 2 tråder.

Diagram

= r fra retten, vr fra vrangen
= vr fra retten, r fra vrangen
= Sett 5 m på hj.p foran arb, 5 r, 5 r fra hj.p.
= Sett 5 m på hj.p bak arb, 5 r, 5 r fra hj.p.
= Vrang fra vrangen (gjelder skjerfet).
= 1 kast (gjelder skjerfet).
= 2 m r sammen (gjelder skjerfet).
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r løft den løse m over (gjelder skjerfet).