DROPS / 80 / 7

DROPS 80-7 by DROPS Design

DROPS jakke i "Higlander", "Eskimo", "Ull-Flame" og "Puddel" med firkantet sjalskrage og belte. Skjerf i "Puddel".

Stikkord: belte, jakker, sjalskrage, skjerf,

DROPS design: Modell nr HH-022
--------------------------------------------------------

Jakke:
Størrelse: S - M - L/XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 09, natur
og bruk: DROPS Ull-Flamé fra Garnstudio
200-200-250-250 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Puddel fra Garnstudio
200-250-250-300 gr f.nr 01, natur
og bruk: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100-100-150-150 gr f.nr 01, natur

DROPS Pinne nr 8.
DROPS Treknapp lys, nr 502: 5 stk.

100% ren ny ull

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 15.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 18.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 20.50 kr /50g
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 15 p på p 8 og mønster = 10 x 10 cm

Vrbord: * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Rille (frem og tilbake på p):1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.

M.1: Se diag - mnst sees fra retten - NB: 1.p = retten.

Mønster-bolen: Strikk striper slik:Highlander: 5 cm glstrikk,
Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm),Highlander: 4 cm glstrikk, Puddel: 6,5 cm riller,Ull-Flamé: 5,5 cm glstrikk, Puddel: 2 riller (arb måler nå ca 31-32 cm), Highlander: 7 cm glstrikk, Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm),
Highlander: 4 cm glstrikk, Puddel: 6,5 cm riller, Ull-Flamé: 5,5 cm glstrikk, Puddel: 2 riller (arb måler nå ca 60 cm), Highlander: 7 cm glstrikk, Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm), Highlander: Glstrikk til ferdig mål.

Mønster-ermet: Strikk striper slik: Puddel: 2 riller, Highlander: 10 cm glstrikk, Ull-Flamé: M.1 (= 3,5 cm), Highlander: 4 cm glstrikk,
Puddel: 2 riller, Ull-Flamé: 10 cm glstrikk, Puddel: 2 riller (arb måler nå ca 45-46 cm), Highlander: Glstrikk til ferdig mål.

Bakstk: Legg løst opp 53-59-65-71 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander. Strikk vrbord slik (1.p = retten): Str S og L/XL: 1 kantm, 3 vr * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm.
Str M og XXL: 1 kantm, 3 r * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm. Etter 5 cm fortsettes det med Mønster-bolen - se forkl over. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 20 cm felles det 1 m i hver side på hver 9. cm totalt 4 ganger = 45-51-57-63 m. Når arb måler 56-57-58-59 cm felles det 2-3-4-5 m i hver side til ermhull. Videre felles det i hver side på hver 2.p: 1 m 1-3-4-6 ganger = 39-39-41-41 m. Når arb måler 74-76-78-80 cm felles de midterste 9 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 14-14-15-15 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 76-78-80-82 cm.

Venstre forstk: Legg løst opp 29-32-35-38 m (inkl 1 kantm i siden og 1 kantm mot midt foran) på p 8 med Highlander. Strikk vrbord slik fra siden (1.p = retten): Str S og L/XL: 1 kantm, * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 r og 1 kantm mot midt foran. Str M og XXL: 1 kantm, * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kantm mot midt foran. Etter 5 cm fortsettes det med Mønster-bolen som på bakstk. Når arb måler 20 cm felles det 1 m i siden på hver 9. cm totalt 4 ganger = 25-28-31-34 m.

Les hele resten av forstk før det strikkes!
Halsringning: Når arb måler 54-55-56-57 cm felles det mot midt foran til hals på hver 2.p: 1 m 4 ganger og deretter på hver 4.p: 1 m 4 ganger. Ermhull: Når arb måler 56-57-58-59 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk. Etter alle fellinger til ermhull og halsringning er det 14-14-15-15 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 76-78-80-82 cm.

Høyre forstk: Legg opp og strikk som venstre men motsatt - start vrborden fra midt foran med 1 kantm og 3 rett i alle str.

Erme: Legg løst opp 29-29-32-32 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Eskimo. Strikk vrbord - se forkl over - med 1 kantm i hver side i 12 cm. Fortsett med Mønsterermet - se forkl over. Samtidig etter vrborden økes det 1 m i hver side på hver 9.-6,5.-8.-5. cm totalt 5-6-5-7 ganger = 39-41-42-46 m. Når ermet måler 50-48-47-46 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-2-2-1 ganger og 1 m 0-2-3-5 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 56-57-57-58 cm. Fell av de resterende m.

Montering: Sy skuldersømmene.

Stolpe: Plukk opp ca 57 til 63 m (delelig med 3) langs venstre forstk p 8 med Eskimo. Strikk vrbord med 1 kantm + 1 m rett øverst og nederst - sett fra retten. Når stolpen måler 4 cm felles det av i vrbord.
Gjenta langs høyre stolpe, men etter 1 cm felles det til 5 knapphull jevnt fordelt på p. Nederste knapphull skal være ca 15 cm fra nederkant og øverste ca 1 cm fra toppen. 1 knapphull = fell 1 m (det blir penest å felle 1 vrang-m) og legg opp 1 ny m på neste p.

Krage: Plukk opp ca 55 til 65 m rundt halsen (dvs ned til stolpene på hvert forstk - kragen syes til toppen av stolpen tilslutt) på p 8 med Puddel. Strikk riller, når kragen måler 6 cm felles det i hver side innenfor ytterste m: 1 m på hver 4.p 4 ganger. Strikk riller videre til kragen måler 20-22 cm, fell løst av med 2 tråder. Sy toppen av stolpen mot kragen kant i kant med små pene sting i Puddel. Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene.

Belte: Legg opp 9 m på p 8 med Eskimo. Strikk slik: 1 kantm, 1 r, 2 vr, 1 r, 2 vr, 1 r og 1 kantm - kantm taes løs av på beg av p og strikkes rett på slutten av p. Når beltet måler 130 cm felles det av i vrbord.

SKJERF:
Mål: ca 19 x 140 cm.
Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio
100 gr f.nr 01, natur.

DROPS Pinne nr 12.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 7 m = 10 cm i bredden på p 12 og riller.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Skjerf: Legg opp 13 m på p 12 med 2 tråder Puddel, ta bort den ene tråden og strikk riller frem og tilbake på p. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 140 cm felles det av med 2 tråder.

Diagram

= r fra retten, vr fra vrangen.
= strikkes slik fra retten: 1 r, 1 kast.
= strikkes fra vrangen: m strikkes vrang og kastet slippes ned (= lange masker).

Kommentér oppskrift DROPS 80-7