DROPS / 117 / 32

DROPS 117-32 by DROPS Design

Tovede og heklede DROPS tøfler satt sammen av bestemor-ruter i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr EE-278
--------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40
Passer fotlengde: 22/23 – 24/25 cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
150-200 gr f.nr 23, mørk beige
100-100 gr f.nr 47m, lys beige mix
50-50 gr f.nr 01, natur

For å få rutene store nok i de ulike str, må det brukes ulik størrelse på heklenålen.
STR 35/37:
DROPS HEKLENÅL nr 8 – eller den nåla du må bruke for å få 1 rute = 12 x 12 cm.
STR 38/40:
DROPS HEKLENÅL nr 10 – eller den nåla du må bruke for å få 1 rute = 15 x 15 cm.
NB: Det er bedre at rutene blir litt for store enn litt for små.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: bestemorrute, skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), tips & hjelp: tovet, type oppskrift: tøfler,

BESTEMOR-RUTE:
Hekle 6 lm med natur og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG (natur): 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Vend arb.
2.OMG (lys beige): 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg. Vend arb.
3.OMG (mørk beige): 3 lm, 2 st om første lm-bue, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 3 st om neste lm-bue, *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg.
STR 35/37: 1 rute måler ca 12 x 12 cm.
STR 38/40: 1 rute måler ca 15 x 15 cm.

MONTERING:
Hekle 8 ruter til hver tøffel og sy dem sammen kant i kant som vist i fig-1.
Fig-2 viser hvordan tøffelen ser ut etter at den er sydd sammen – NB: Ved pilene i fig-2 (dvs i hjørnet midt oppå foten og i hjørnet midt bak på hælen) må det ikke sys sammen i lm-buen, dvs at det må være litt åpning her ellers blir det vanskelig å få på tøffelen.

TOVING:
Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifugering og uten forvask.
Etter toving strekkes tøflene i riktig form mens de ennå er våte – ta dem gjerne på for riktig passform.
NB: Hvis tøffelene ikke tover seg nok, vask dem en gang til. Hvis tøffelene har tovet seg for mye, legg dem i bløt til de er helt gjennomtrukket av vann og strekk dem i ønsket lengde.

Diagram

= Søm 1
= Søm 2
= Søm 3
= Søm 4
= Søm 5
= Søm 6
= Søm 7