DROPS / 114 / 5

DROPS 114-5 by DROPS Design

DROPS lue med flette og liten hals med flette og knapp i ”Classic Alpaca” eller "Puna".

DROPS design: Modell nr AC-004
--------------------------------------------------------
Størrelse: One size
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
Farge nr 0100, natur:
LUE: 100 gr
HALS: 150 gr.

Eller bruk:
Materialer: DROPS PUNA fra Garnstudio
Farge nr 01, natur:
LUE: 100 gr
HALS: 150 gr.

LUE:
DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.

HALS:
DROPS PINNE nr 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Perlemorknapp nr 540: 1 stk.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS AlpacaClassic: Utgått / Alternative garn (Garngruppe B)

Stikkord:

mønster/teknik: flette, type oppskrift: hals, luer, sett,

Se diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
LUE:
Første strikkes den nederste kanten frem og tilbake, deretter plukkes det opp på oversiden av kanten og strikkes rundt oppover luen.

KANT:
Arb strikkes frem og tilbake på 2 settp.
Legg opp 23 m på p 4 med Classic Alpaca eller Puna. Strikk 1 p rett fra vrangen. NB: Den ytterste m mot nederkant av luen strikkes med DOBBELT garn hele tiden - dvs ha ett ekstra nøste som bare brukes på denne m – dette gjelder siste m på første p.
Neste p strikkes slik (fra retten): 2 m RILLE – se forkl over, 3 vr, øk 1 m i neste m og strikk begge r, 1 r, 3 vr, 1 r, øk 1 m i hver av de 2 neste m og strikk alle 4 r, 1 r, 3 vr, 1 r, øk 1 m i neste m og strikk begge r, 3 vr og 1 m rille = 27 m. Fortsett slik: 1 m rille, M.1 (første p = vrangen) og 2 m rille (= mot nederkant). Strikk mønster slik til arb måler ca 48 cm, avpass slik at siste p som strikkes er nest siste p i M.1 (dvs fra vrangen). Strikk neste p slik fra retten: 2 m rille, 3 vr, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 3 vr og 1 m rille = 23 m. Strikk 1 p rett over alle m fra vrangen og fell deretter av. Sy sammen kant i kant midt bak.

PULL:
Strikk opp 104 m med Classic Alpaca eller Puna på rundp 4 langs den siden av kanten hvor det bare er 1 rillem - strikk opp innenfor denne m (ca 21 m på 10 cm). Strikk glstrikk rundt. Når arb måler 4 cm fra opplukningskanten settes det 8 merker i arb med 13 m mellomrom. På neste omg felles det 1 m før hvert merke ved å strikke 2 r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 11 ganger = 16 m. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.
Luen måler ca 22 cm i høyden totalt.
--------------------------------------------------------
HALS:
Arb strikkes fra side til side frem og tilbake på p. Legg opp 45 m på p 4 med Classic Alpaca eller Puna. Strikk RILLER (1.p = retten) over alle m – se forkl over – SAMTIDIG på 5.p felles det til 1 knapphull slik: Strikk 37 m, fell 3 m, strikk 5 m. På neste p legges det opp 3 nye m over de felte. Når det er strikket totalt 5 riller strikkes neste p slik (fra retten): 17 m rille, 3 vr, øk 1 m i neste m og strikk begge r, 1 r, 3 vr, 1 r, øk 1 m i hver av de 2 neste m og strikk alle 4 r, 1 r, 3 vr, 1 r, øk 1 m i neste m og strikk begge r, 3 vr og 8 m rille = 49 m. Neste p strikkes slik (= vrangen): 8 m rille, M.1 (= 24 m) og M.2 over 17 m. Fortsett slik SAMTIDIG (f.o.m neste p fra retten) strikkes det forkortede p slik: * 2 p over alle m, 2 p frem og tilbake over de nederste 17 m (= M.2) *, gjenta fra *-* til arb måler ca 52 cm i den korteste siden - avpass slik at siste p som strikkes er nest siste p i M.1 (dvs fra vrangen). Neste p strikkes slik (fra retten):
17 m rille, 3 vr, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 r, 3 vr, 1 r, 2 r sm, 3 vr og 8 m rille = 45 m. Strikk 5 riller over alle m, fell av.
Sy på knappen midt i M.1 ca 6 cm fra kanten.

= Sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p
= Sett 1 m på hj.p bak arb, 3 r, 1 vr fra hj.p.
= Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r 3 r fra hj.p.
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r 3 r fra hj.p.