DROPS / 117 / 10

Maritza Gloves by DROPS Design

DROPS vanter i ”Alpaca” og ”Kid-Silk” med flettemønster.

DROPS design: Modell nr Z-451
--------------------------------------------------------
Størrelse: One-size
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 gr f.nr 3770, mørk rosa.
Og bruk: DROPS KID-SILK
25 gr f.nr 13, cerise.

DROPS SETTP nr 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrkk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, hansker,

MØNSTER: Se diag M.1- diag viser hele mønsteret.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
HØYRE VANTE: Legg opp 42 m på settp 3 med Alpaca + Kid-Silk. Strikk 2 omg rett, fortsett med vrbord = 4 vr / 2 r. Når arb måler 7 cm strikkes neste om slik: 4 vr, 2 r, 4 vr, strikk 2 r i hver av de neste 2 m (= dvs 2 r blir til 4 r - dette er midt oppå vanten), fortsett med 4 vr, 2 r som før ut omg = 44 m.
Neste omg strikkes slik: 2 vr, M.1, 2 vr og vrbord som før over de resterende 20 m - sett 1 merke i den andre av disse vrbord-m (= tommel-m).
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 11 cm økes det til tommel-kile slik: Øk 1 m på hver side av m med merket - øk ved å lage 1 kast, på neste omg strikkes kastet vridd rett for å unngå hull. Øk på hver 3.omg totalt 6 ganger = 13 glstrikkede tommel-m.
Når arb måler 17 cm settes de 13 tommel-m på 1 tråd. På neste omg legges det opp 1 ny m bak tommelen = 44 m på p. Fortsett som før med mønster og vrbord til M.1 er strikket ferdig, arb måler ca 20 cm.
Behold de første 4 m på p, sett de neste 36 m på 1 tråd og behold de 4 siste m på p.

LILLEFINGER = 8 m, legg i tillegg opp 2 nye m mot hånden = 10 m. Strikk vrang rundt i 6 cm, deretter strikkes alle m vr sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

HÅND: Sett m fra tråden tilbake på p, strikk i tillegg opp 3 m mot lillefingeren = 39 m. Strikk 2 omg med r over r og vr over vr - SAMTIDIG på 2.omg strikkes de 4 m over fletten r sm 2 og 2 = 37 m.
Behold de 3 m som ble strikket opp mot lillefingeren + 5 m på hver side av disse på p. Sett de resterende 24 m tilbake på tråden.

RINGEFINGER = 13 m, legg opp 1 ny m mot m på tråden = 14 m. Strikk vrang rundt i 7,5 cm, deretter strikkes alle m vr sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

LANGEFINGER: Sett 5 m fra hver ende av tråden tilbake på p, strikk i tillegg opp 3 m mot ringefingeren og legg opp 1 ny m mot m på trådene = 14 m. Strikk vrang rundt i 8,5 cm, deretter strikkes alle m vr sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

PEKEFINGER: Sett de resterende 14 m fra tråden tilbake på p, strikk i tillegg opp 2 m mot langefingeren = 16 m. Strikk vrang rundt i 7 cm, deretter strikkes alle m vr sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

TOMMEL: Sett de 13 m fra tråden over tommelkilen på p og plukk i tillegg opp 5 m i kanten på baksiden av tommel-m = 18 m. Strikk rett rundt i 6 cm, deretter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen.

VENSTRE VANTE: Strikk som høyre, men motsatt, dvs at det økes til tommelkile på hver side av nest siste vrbord-m på omg.
Når lillefingeren skal strikkes blir det slik: Sett de 19 første m på en tråd (= opp på hånden), behold de 8 neste m på p og sett de 17 siste m på en tråd (= inni hånden).

= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 vrang, 2 rett fra hj.p.
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 rett, 2 vrang fra hj.p.
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 rett, 2 rett fra hj.p.