DROPS / 117 / 37

Corrida by DROPS Design

Rätstickad DROPS sjal med fransar i ”Vienna” eller "Melody".

Tags: sjalar,

DROPS design: Modell nr O-286
--------------------------------------------------------
Storlek: One size
Mått: Ca 75 cm på höjden
Ca 150 cm på bredden
Garnåtgång: DROPS VIENNA från Garnstudio
200 g nr 28, stark rosa

Eller använd:
DROPS MELODY från Garnstudio
150 g nr 12, körsbär

DROPS RUNDST NR 12 (80 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 8 m x 14 v rätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
SJAL:
Arb stickas uppifrån och ned samt fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 6 m på rundst 12 med Vienna eller Melody. Sticka 1 rätt v. Nästa v stickas så här: 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm = 10 m. På nästa v stickas omslagen vridet räta, dvs i bakre bågen (så att det inte blir hål). Sätt en markör på varje sida av de mittersta 2 m. OBS! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det RÄTST – se förkl ovan - SAMTIDIGT som det fortsätts att ökas m på vartannat v så här:
Varv 1: 1 rm, 1 omslag, sticka rm fram till 1:a markören, 1 omslag, 2 rm, 2:a markören, 1 omslag, sticka rm tills det återstår 1 m, avsluta med 1 omslag, 1 rm = 4 nya m per ökning.
Varv 2: rm (omslagen stickas vridet räta).
Varv 3: 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, sticka rm fram till 1:a markören, 1 omslag, 2 rm, 1 omslag, sticka rm tills det återstår 2 m, avsluta med 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm = 6 nya m per ökning.
Varv 4: rm (omslagen stickas vridet räta).
Upprepa varv 1-4 till färdigt mått. Maska av när arb mäter ca 75 cm (mätt på det mittersta partiet).

FRANSAR:
1 frans = 2 trådar Vienna eller Melody på ca 40 cm. Lägg trådarna dubbelt, trä öglan genom yttersta m längs kanten av sjalen och drag ändarna genom öglan (så att det hänger ned 4 trådar i varje frans). Det sätts 1 frans i varannan m ned längs båda sidorna på sjalen.

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar här!

Florence 13.01.2013 - 22:50:

Je l'ai terminé, mais je suis déçue. La laine est mousseuse et chaude, mais le truc tricoté est informe, sans pointe, très large et remonte dans le dos au lieu de le couvrir quand je veux m'en envelopper. J'ai tricoté un peu plus que le modèle (cinq pelotes), ce qu'il ne faut pas faire...

Maarit 01.12.2009 - 09:10:

Neuloin hartiahuivin tämän ohjeen mukaan. Siitä tuli todella sopiva, istuvuus erinomainen. Tällaista hain pitkään. Kiitos paljon!

Fabitricote 07.07.2009 - 10:37:

C'est très simple mais j'aime beaucoup toutefois, sans les franges plutot avec une bordure façon dentelle

Sylvia Uchissi 05.07.2009 - 23:16:

Me fascina,y las instrucciones muy claras. El resto de patrones tambien espectaculares. Mil gracias!

Wendy 25.06.2009 - 05:24:

I love clothing with fringe! In Vienna it looks almost like feathers! Lovely! :-)

Kommentér oppskrift DROPS 117-37