DROPS / 117 / 35

Sea of Stars by DROPS Design

Hæklet Sjal i DROPS Merino Extra Fine og Classic Alpaca eller Puna.

Tags: firkant, sjaler,

DROPS design: Model nr AC-008
--------------------------------------------------------
Mål:
Højde: ca 70 cm
Bredde øverst: ca140 cm
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
250 gr f.nr 4434, lilla/violet mix
Eller brug:
DROPS PUNA fra Garnstudio
200 gr f.nr 12, violet

Og brug: DROPS MERINO EXTRA FINE
100 gr f.nr 22, lys lilla

DROPS HÆKLENÅL NR 4,5 - eller den hæklenål du skal bruge for at en rude skal måle ca 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Mønster: Fig 1 viser en rude. Fig.2 viser hvordan sjalet hækles. Fig 3 viser hvordan 2 ruder hækles sammen.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalet hækles i rækker. For hver række hækles der en rude mindre (første rude på en ny række hækles fast i 2. rude fra rækken under) til der kun er en rude tilbage på sidste række. Sjalet hækles fra den ene kortside og henad, Fig.2 viser hvordan rækkerne hækles.

1.række med RUDER (= 10 ruder):
Første rude hækles således:
Hækl 8 lm på nål 4,5 med Merino og sæt dem sammen til en ring med 1 km i 1.lm.
1.omg (Hækl med Merino): 3 lm, 1 st om ringen, 1 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 2 st om ringen, 1 lm, 2 st om ringen *, gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 3 lm og 1 km i den 3.lm fra beg af omg. Vend arb.
2.omg (Hækl med Classic Alpaca): 3 lm, 1 st om den første lm-bue, 12 lm, 2 st om den samme lm-bue, * 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 12 lm, 2 st om den samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, slut af med 1 km i den 3.lm i beg af omg.

De næste 9 ruder hækles således:
Hækl 8 lm på nål 4,5 med Merino og sæt dem sammen til en ring med 1 km i 1.lm.
1.omg (Hækl med Merino): Som første rude.
2.omg (Hækl med Classic Alpaca): 3 lm, 1 st om den første lm-bue, 6 lm, 1 fm om en lm-bue med 12 lm fra forrige rude, 6 lm, 2 st om den første lm-bue (= 3 lm), 1 lm, 1 st om den næste lm, 4 lm, 1 fm om den næste lm-bue (= 8 lm) fra forrige rude, 4 lm, 1 st om den samme lm (= 1 lm), 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 6 lm, 1 fm om den næste lm-bue (med 12 lm) fra forrige rude, 6 lm, 2 st om den samme lm-bue (= 3 lm), * 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 12 lm, 2 st om den samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 2 gange, 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, slut af med 1 km i den 3.lm i beg af omg.

Fortsæt at hækle ruder på denne måde til der er hæklet en række med 10 ruder.

2.række med RUDER (= 9 ruder):
Første rude hækles således:
Hækl 8 lm på nål 4,5 med Merino og sæt dem sammen til en ring med 1 km i 1.lm.
1.omg (Hækl med Merino): Som på første rude.
2.omg (Hækl med Classic Alpaca): 3 lm, 1 st om den første lm-bue, 6 lm, 1 fm i fm der hvor første og anden rude fra forrige række er hæklet sammen, 6 lm, 2 st om den første lm-bue (= 3 lm), 1 lm, 1 st om den næste lm, 4 lm, 1 fm om den næste lm-bue (= 8 lm) fra anden rude på forrige række, 4 lm, 1 st om den samme lm (= 1 lm), 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 6 lm, 1 fm i fm der hvor 2. og 3. rude fra forrige række er hæklet sammen, 6 lm, 2 st om den samme lm-bue (= 3 lm),
* 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 12 lm, 2 st om den samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 2 gange, 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, slut af med 1 km i den 3.lm fra beg af omg.

Næste rude hækles således:
Hækl 8 lm på nål 4,5 med Merino og sæt dem sammen til en ring med 1 km i 1.lm.
1.omg (Hækl med Merino): Som på første rude.
2.omg (Hækl med Classic Alpaca): 3 lm, 1 st om den første lm-bue, 6 lm, 1 fm om en lm-bue med 12 lm fra forrige rude, 6 lm, 2 st om den første lm-bue (= 3 lm), 1 lm, 1 st om den næste lm, 4 lm, 1 fm om den næste lm-bue (= 8 lm) fra forrige rude, 4 lm, 1 st om den samme lm (= 1 lm), 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 6 lm, 1 fm i fm der hvor 2. og 3. rude fra forrige ræke er hæklet sammen, 6 lm, 2 st om den samme lm-bue (= 3 lm), 1 lm, 1 st om den næste lm, 4 lm, 1 fm om den næste lm-bue (= 8 lm) fra 3. rude på forrige række, 4 lm, 1 st om den samme lm (= 1 lm), 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 6 lm, 1 fm i fm der hvor 3. og 4. rude fra forrige række er hæklet sammen, 6 lm, 2 st om den samme lm-bue (= 3 lm), 1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, 2 st om den næste lm-bue, 12 lm, 2 st om den samme lm-bue ,1 lm, 1 st om den næste lm, 8 lm, 1 st om den samme lm, 1 lm, slut af med 1 km i den 3.lm fra beg af omg.

Hækl 7 ruder til på samme måde = 9 ruder på 2.række.

Fortsæt således, på hver række hækles der 1 rude mindre end på forrige række. Hækl totalt 10 rækker (sidste række = 1 rude).

HÆKLEKANT: Rundt om hele sjalet hækles der en kant således med Alpaca Classic på nål 4,5:
1.række: 1 fm i hjørnet på sjalet, * 8 lm, 1 fm om næste lm-bue, gentag fra *-*. Vend arb.
2.række: 1 fm i første fm, 4 lm, 1 fm om første lm-bue, *16 lm, 1 fm i den 8.lm fra nålen, 8 lm, 1 fm i samme fm, 8 lm, 1 fm i samme fm, 8 lm, 1 fm i fm om lm-buen, 8 lm, 1 fm om næste lm-bue fra forrige række *, gentag fra *-* omg ud.

= 1 fm om en lm-bue fra Forrige rude

Laura 08.09.2018 - 22:18:

Buona sera. Scusi ma nella prima riga del bordo partenod p.e. dall.angolo sx m.b. nell arco delle 12 cat poi m.b. nell alrco delle 8 cat. Poi 8 cat e m.b.a cavallo dell incrocio dei due archi sottostanti 8 cat m.b. nell.arco di 12 cat 8 cat. M.b.nell incrocio dei 2 archi sottostanti e cosi via...e corretto? Grazie

DROPS Design 10.09.2018 kl. 15:14:

Buongiorno Laura. Per il bordo, ferma il filo con 1 mb nell'angolo, poi lavora 8 cat , 1 mb nell'arco di cat successivo e procede così su tutto il lato. Buon lavoro!

Laura 03.09.2018 - 16:58:

Buona sera. Scusi ma il.bordo si fa sui tre lati o.solo su due? Grazie e a presto laura

DROPS Design 03.09.2018 kl. 19:38:

Buonasera Laura. Le indicazioni sono di lavorare il bordo su tutti e tre i lati. Può lavorarlo anche solo su due se preferisce. Buon lavoro!

Gunilla Hjelmlund 21.03.2018 - 10:13:

Jag skulle gärna vilja ha en ritad figur som visar hur tre rutor sammanfogas, då jag har lite problem med att visualisera hur det ska gå till utifrån texten

DROPS Design 03.04.2018 kl. 16:06:

Hej Gunilla, har du sett vår video?

How to crochet the squares together in DROPS 117-35 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Sanne 08.03.2015 - 01:36:

Etter å ha heklet en rute, hvordan skal jeg fortsette? Hvis jeg begynner rett på med 8 lm, 1 kjm i 1.lm, så blir rutene helt inntil hverandre, mens det ser ut på både bilde og fig.3 at de skal festes sammen i buene?

Penny Bennett 18.10.2014 - 21:00:

How about calling it Purple Passion? It's lovely.

Gloria Martins 07.02.2010 - 18:10:

I love your patters in crochet and I'm doing some of your beautiful shawls for myself. However, I was teached to follow diagrams. I have noticed that for the majority of them you don't include a diagram for the borders. Would it be possible to include them as well? And what about this one? Can you send me a diagram for the border? Thanking you in advance and congratulations for the superb work you have been doing. Best regads, Gloria

DROPS Design NL 10.12.2009 - 09:43:

Hoi Annet. Volgens de beschrijving worden de vierkantjes aan elkaar gehaakt. Toer 1 heeft bijvoorbeeld 10 vierkantjes, toer 2 9 vierkantjes enz. Haak totaal 10 toeren en eindig met 1 vierkantjes in de 10e toer. Zie ook figuur 2 op de teltekening. Ik hoop dat je hiermee verder kan. Succes en veel haakplezier. Gr. Tine

Annet 10.12.2009 - 08:18:

Ik had een vraag haak je nu alle vierkantjes aan elkaar of haak je ze los en daarna op het eind aan elkaar ? ik heb nog nooit zo iets gemaakt van daar mijn vraag. vriendelijke groed annet

Farzaneh Babaee 10.11.2009 - 21:18:

Pleas sent me map of ac-008

Ida Trujillo 24.08.2009 - 20:46:

Beautiful shawl. "Muy bonito"

Kommentere opskrift DROPS 117-35