DROPS Extra / 0-544

DROPS Extra 0-544 by DROPS Design

Heklet DROPS spisebrikke, eggvarmer og serviettring til påskefrokosten i ”Paris”.

DROPS design: Modell nr W-369
--------------------------------------------------------
Mål spisebrikke: ca 39 x 30 cm.
Materialer til 1 spisebrikke + 1 eggvarmer + 1 serviettring:
DROPS PARIS
150 gr f.nr 35, vaniljegul
50 gr f.nr 14, sterk gul
50 gr f.nr 39, pistasjegrønn
----------------------------------------------------------
DROPS HEKLENÅL nr 3,5 – eller den nåla du må bruke for å få 18 fm x 21 rader på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------
HEKLEINFO (gjelder eggvarmer): På beg av hver omg erstattes første fm av 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i første lm.

SAMMENHEKLING AV 2 FM:
Stikk nåla ned i første fm, hent tråden, stikk nåla ned i neste fm, hent tråden, kast om nåla og trekk tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rute, mønster/teknik: volang, tema: blomst, kjøkken, påske,

SPISEBRIKKE:
Hekle 75 lm med vaniljegul på nål 3,5.
1RAD: Hekle 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter hekles det 1 fm i hver av de neste 7 fm, * hopp over 1 lm, 1 fm i hver av de neste 7 lm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 lm, hekle 1 fm i hver av disse = 66 fm.
Videre hekles det 1 fm i hver fm oppover – hver rad snus med 1 lm.
Klipp tråden når arb måler ca 28 cm.

KANT: Hekle med sterk gul rundt hele brikken slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 2 st i første lm, hopp over ca 1,5 cm, 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
Hekle med grønn: 1 rad med kjm ca ½ cm innenfor kanten hele veien rundt – hold tråden på baksiden av arb og hekle fra retten.
----------------------------------------------------------
EGGVARMER:
Hekle 36 lm med 1 tråd vaniljegul på nål 3,5 og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLEINFO!
1.OMG: * 1 fm i hver av de 5 første lm, hopp over 1 fm *, gjenta fra *-* = 30 fm.
2.til 9.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
10.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, deretter hekles 2 fm sammen – SE FORKL OVER *, gjenta fra *-* = 24 fm.
11.OMG: 1 fm i hver fm.
12.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, hekle 2 fm sammen *, gjenta fra *-* = 18 fm.
13.OMG: 1 fm i hver fm.
14.OMG: * 1 fm i første fm, hekle 2 fm sammen *, gjenta fra *-* = 12 fm.
15.OMG: Hekle alle m sammen 2 og 2, klipp tråden og bruk den til å snurpe sammen på toppen.

KANT NEDERST: Hekle med sterk gul nederst i oppleggskanten slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første lm, hopp over 2 m, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.
Hekle med grønn 1 rad med kjm mellom 1.og 2.omg nederst på eggvarmeren - hold tråden på baksiden av arb og hekle fra retten.

MELLOMSTOR BLOMST: Hekle 4 lm med sterk gul og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen.
2.OMG: * 4 lm, 2 st i den første lm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, klipp tråden.

LITEN BLOMST: Hekle 3 lm med grønn og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: * 4 lm, 1 st i den første lm, 1 fm om ringen *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger, klipp tråden.

MONTERING: Legg den lille blomsten oppå den store og sy de fast på toppen av eggvarmeren.
----------------------------------------------------------
SERVIETTRING:
Det hekles 3 blomster i ulike størrelser.

STOR BLOMST: Hekle 6 lm med vaniljegul og sett dem i en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 8 fm om ringen.
2.OMG: * 5 lm, 3 st i den første lm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* totalt 8 ganger, klipp tråden.

Hekle 1 liten og 1 mellomstor blomst som forkl under eggvarmer.

MONTERING: Hekle 1 hempe på baksiden av den store blomsten med vaniljegul slik: 1 fm om lm-ringen i senter av blomsten, deretter hekles 21 løse lm, snu og hekle 1 fm i hver lm tilbake. Sy enden på hempen fast i motsatt side av lm-ringen. Sy de 2 andre blomstene fast oppå hverandre og deretter oppå den store blomsten.