DROPS Baby / 17 / 28

Cables and Cuddles by DROPS Design

Strikket lue og teppe med fletter til baby og barn i DROPS Merino Extra Fine

Stikkord: babytepper, flette, pledd,

DROPS design: Modell nr ME-006-by
---------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Passer hodemål: 40/42 - 44/46 - 46/48
(48/50 - 50/52) cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE
50-50-100 (100-100) gr f.nr 01, natur

TEPPE:
Mål: Ca 56 cm x 92 cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE
450 gr f.nr 01, natur
---------------------------------------------------------
LUE:
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) nr 4 - eller det p.nr du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3,5 til vrborder.

TEPPE:
DROPS PINNE NR 5 –
eller det p.nr du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 5.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (57)

100% Ull
fra 30.00 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 310kr. Les mer.
LUE:

MØNSTER: Se diag M.2 og M.3 –
mønsteret i diag sees fra retten.
----------------------------------------------------------

LUE: Arb strikkes rundt på rundp!
Legg opp 96-100-100 (104-112) m på rundp 3,5 med Merino Ekstra Fine. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 2 r/ 2 vr.
Når vrborden måler 4-4-5 (5-5) cm byttes det til rundp 4. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 4-4-8 (8-8) m jevnt fordelt = 100-104-108 (112-120) m.
Strikk videre slik: 3-3-3 (4-5) vr, M.2, 6-7-8 (8-9) vr, M.3, 6-7-8 (8-9) vr, M.2, 6-6-6 (8-10) vr, M.2, 6-7-8 (8-9) vr, M.3, 6-7-8 (8-9) vr, M.2, 3-3-3 (4-5) vr.
Når arb måler ca 11-12-13 (14-15) cm strikkes neste omg slik: * 3 vr, 2 vr sammen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 0-4-3 (2-0) m, disse strikkes vrang = 80-84-87 (90-96) m.
Fortsett med vrang over alle m – SAMTIDIG felles det 17-18-19 (20-21) m jevnt fordelt på hver 2.omg totalt 4 ganger = 12-12-11 (10-12) m igjen på p. Bytt til settp når det ikke lenger er nok m til å strikke på rundp
Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.
Snurp sammen og fest godt.
Luen måler totalt ca 14-15-16 (17-18) cm.
----------------------------------------------------------

ØKETIPS: Alle økninger gjøres fra retten.
Det økes 1 m ved å lage 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre).

MØNSTER: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
---------------------------------------------------------
TEPPE:
Teppe består av 3 ruter i bredden og 4 ruter i lengden = totalt 12 ruter.
1 rute måler ca: 18 cm i bredden x 22½
cm i høyden.

1 RUTE: Legg opp 36 m på p 5 med Merino Extra Fine. Strikk 4 riller – SE FORKL OVER. Videre strikkes 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 10 m jevnt fordelt over de midterste 26 m = 46 m.
Neste p strikkes slik fra vrangen: 5 m rille, 3 r, 6 vr, 4 r, 3 vr, 4 r, 3 vr, 4 r, 6 vr, 3 r og 5 m rille. Videre strikkes det slik: 5 m rille, M.1 over 36 m og 5 m rille.
Fortsett slik til det er strikket totalt 46 p av M.1 (dvs at diag strikkes 4 ganger i høyden, men siste gang stoppes det når det gjenstår 2 p). Deretter strikkes det 1 p rett fra retten over alle m SAMTIDIG som det felles 10 m jevnt fordelt over de midterste 36 m = 36 m. Strikk 4 riller over alle m, fell løst av.
NB: Hvis man ønsker kan man strikke 4 ruter etter hverandre i lengden uten å felle av, da starter man bare rett på neste rute med 4 riller etter at man har strikket de 4 siste rillene.

MONTERING:
Sy rutene sammen: 3 stk i bredden og 4 stk i lengden – sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir en tykk søm.

HEKLEKANT:
Hekle rundt hele teppet på nål 5 med Eskimo slik: * 1 fm, 3 lm, 1 fm i første lm, hopp over 1 cm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.

= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 3 rett fra hj.p.
= sett 1 m på hj.p bak arb, 3 rett, 1 vrang fra hj.p
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
= Boble. Strikk slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r i samme m (= 5 m), snu arb. Strikk 4 p glstrikk over disse 5 m. Deretter løftes 2.m på høyre p over 1.m, videre løftes 3.m over 1.m, så løftes 4.m over 1.m og til slutt løftes 5.m over 1.m (= 1 m tilbake).

Kommentarer (57)

Legg inn en kommentar!

Louise 04.04.2018 - 22:23:

Bonjour, j\'aimerais voir une photo du bonnet qui montre le diagramme M2, car, sur la seule photo qu\'on nous montre, c\'est le M1 qu\'on voit. Merci

DROPS Design 05.04.2018 kl. 08:48:

Bonjour Louise, nous n'avons pas d'autres photos pour ce bonnet. M.2 est une simple torsade sur 6 mailles (3ème symbole) et M.3 des torsades un peu plus complexes que l'on tricote sur 20 m (on ne tricote pas M.1 pour le bonnet, seulement pour la couverture). Bon tricot!

Louise 03.04.2018 - 21:46:

Bonjour, j'ai réalisé la couverture, sans trop de difficulté. Par contre, pour le bonnet, après avoir tricoté les côtes, sur l'aiguille circulaire, rien ne va plus. Je n'arrive pas à insérer les diagrammes 1 et 2 comme dans les explications!

DROPS Design 04.04.2018 kl. 09:05:

Bonjour Louise, après les côtes, vous devez diminuer 4-8 m (cf taille), il vous reste 100-104-108 (112-120) m que vous tricotez ainsi: 3-3-3 (4-5) m env, M2 (= 6 m), 6-7-8 (8-9) m env, M3 (= 20 m), 6-7-8 (8-9) m env, M2 (= 6 m), 6-6-6 (8-10) m env, M2 (= 6 m), 6-7-8 (8-9) m env, M3 (= 20 m), 6-7-8 (8-9) m env, M2 (= 6 m), 3-3-3 (4-5) m env. Bon tricot!

Linda Hearn 08.01.2018 - 00:37:

Sorry I meant the key is wrong, not the diagram. The slip 3 onto the cable needle place at the front of work and the p1, then knit 3 from cable needle and the place next stitch on the cable needle and hold at the back of work then k3 and then p1from cable needle are the wrong way round on the key.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 14:12:

Dear Mrs Hearn, diagram is correct as well as keys. Start reading diagram from the bottom corner on the right side and read towards the left from RS (and from the left towards the right from WS). Happy knitting!

Linda Hearn 02.01.2018 - 14:25:

Do you have an amendment for the above pattern as the to the diagram appears wrong.

DROPS Design 03.01.2018 kl. 13:49:

Dear Mrs Hearn, Diagrams are correct and this pattern has been already made several times successfully. Start reading diagrams from the bottom corner on the right side and read from the right to the left from RS and from the left to the right from WS. Happy knitting!

Lotte 15.02.2017 - 20:31:

Hei. Jeg lurer på om størrelsen på luen er 40/42 cm for å kunne passe til hodemål 40/42cm? Eller er omkretsen på lua mindre, siden den har litt 'strikk' i seg? Jeg strikker med et annet garn, og ønsker å sjekke at størrelsen blir rett. Nå har jeg en lue på cirka 40 cm i omkrets, men den virker veldig stor for en baby... På forhånd takk for svar!

DROPS Design 22.02.2017 kl. 12:34:

Hej Lotte. Den er mindre, for ellers kan den ikke sidde ordentligt. Du skal strikke en pröve og sörge for din strikkefasthed til opskriften passer: 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm. Stemmer din strikkefasthed, saa bliver huen ogsaa i orden.

Annette Furuberg 06.02.2017 - 09:52:

Hva betyr merkene øverst i oppskriften? Strikk og hekle er greit, men diamant og klokke?

DROPS Design 06.02.2017 kl. 12:40:

Hej Annette. Diamanten er de opskrifter der er valgt til cover (altsaa paa vores forside) og klokken er nye opskrifter, den staar paa opskriften de förste 7 dage den er paa siden.

Alieke 15.01.2017 - 20:08:

Ik las hier eerder dat het beschreven patroon van dat van een ander mutsje is. Dit klopt inderdaad, het is namelijk voor het mutsje van drops baby 17-5. Nou is mijn vraag waar is het patroon van dit mutsje? Hoeveel kabels zitten er bijv. in het mutsje?

DROPS Design 16.01.2017 kl. 12:49:

Hoi Alieke. Het is hetzelfde mutsje, die gewoon in beide patronen voorkomt. Ze zijn niet verschillend.

Candese 10.01.2017 - 03:09:

In the blanket pattern where it says: "Inc 1 st by making 1 YO. On return row work YO into back of look to avoid a hole." Are you supposed to knit into the back of the yarn over, and pearl into the back of the yarn over for the pearl stitches too?

DROPS Design 10.01.2017 kl. 09:50:

Dear Candese, on next row, work the YO twisted (= into back loop of yarn over instead of front to avoid hole), either K or P as explained on next row. Happy knitting!

Camilla 13.12.2015 - 09:02:

Hejsan Jag har problem med minskningen på mössan! Vilka maskor ska stickas tillsammans? Slutar jag med mönstret vid 11 cm och bara stickar aviga? Kanske lite förvirrad fråga :) Hälsningar Camilla

DROPS Design 17.12.2015 kl. 09:43:

Hej Camilla, Ja när arb mäter ca 11-12-13 (14-15) cm stickas avigt över alla m. Lycka till!

Betti Naumann 22.10.2015 - 19:25:

Hallo, diese Babydecke ist wunderschön, kann ich sie nicht auch am Stück stricken, wenn ich die Zu- und Abnahmen bedenke? Freue mich schon riesig sie zu stricken,möchte ungern nähen. Vielen Dank im Voraus für eine Antwort. Liebe Grüße Betti

DROPS Design 30.10.2015 kl. 10:24:

Ja, es ist möglich, sie am Stück zu stricken, an Ihrer Stelle würde ich mir dazu aber die Anleitung neu notieren, damit Sie nichts übersehen oder vergessen.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 17-28