DROPS Baby / 17 / 28

Cables and Cuddles by DROPS Design

Strikket lue og teppe med fletter til baby og barn i DROPS Merino Extra Fine

DROPS design: Modell nr ME-006-by
---------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2 - 3/4) år
Passer hodemål: 40/42 - 44/46 - 46/48
(48/50 - 50/52) cm.
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE
50-50-100 (100-100) gr f.nr 01, natur

TEPPE:
Mål: Ca 56 cm x 92 cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE
450 gr f.nr 01, natur
---------------------------------------------------------
LUE:
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) nr 4 - eller det p.nr du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3,5 til vrborder.

TEPPE:
DROPS PINNE NR 5 –
eller det p.nr du må ha for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 5.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS MerinoExtraFine: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe B)

Stikkord: babytepper, flette,

MØNSTER: Se diag M.2 og M.3 –
mønsteret i diag sees fra retten.
----------------------------------------------------------

LUE: Arb strikkes rundt på rundp!
Legg opp 96-100-100 (104-112) m på rundp 3,5 med Merino Ekstra Fine. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 2 r/ 2 vr.
Når vrborden måler 4-4-5 (5-5) cm byttes det til rundp 4. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det økes 4-4-8 (8-8) m jevnt fordelt = 100-104-108 (112-120) m.
Strikk videre slik: 3-3-3 (4-5) vr, M.2, 6-7-8 (8-9) vr, M.3, 6-7-8 (8-9) vr, M.2, 6-6-6 (8-10) vr, M.2, 6-7-8 (8-9) vr, M.3, 6-7-8 (8-9) vr, M.2, 3-3-3 (4-5) vr.
Når arb måler ca 11-12-13 (14-15) cm strikkes neste omg slik: * 3 vr, 2 vr sammen *, gjenta fra *-* til det gjenstår 0-4-3 (2-0) m, disse strikkes vrang = 80-84-87 (90-96) m.
Fortsett med vrang over alle m – SAMTIDIG felles det 17-18-19 (20-21) m jevnt fordelt på hver 2.omg totalt 4 ganger = 12-12-11 (10-12) m igjen på p. Bytt til settp når det ikke lenger er nok m til å strikke på rundp
Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.
Snurp sammen og fest godt.
Luen måler totalt ca 14-15-16 (17-18) cm.
----------------------------------------------------------

ØKETIPS: Alle økninger gjøres fra retten.
Det økes 1 m ved å lage 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre).

MØNSTER: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.
---------------------------------------------------------
TEPPE:
Teppe består av 3 ruter i bredden og 4 ruter i lengden = totalt 12 ruter.
1 rute måler ca: 18 cm i bredden x 22½
cm i høyden.

1 RUTE: Legg opp 36 m på p 5 med Merino Extra Fine. Strikk 4 riller – SE FORKL OVER. Videre strikkes 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 10 m jevnt fordelt over de midterste 26 m = 46 m.
Neste p strikkes slik fra vrangen: 5 m rille, 3 r, 6 vr, 4 r, 3 vr, 4 r, 3 vr, 4 r, 6 vr, 3 r og 5 m rille. Videre strikkes det slik: 5 m rille, M.1 over 36 m og 5 m rille.
Fortsett slik til det er strikket totalt 46 p av M.1 (dvs at diag strikkes 4 ganger i høyden, men siste gang stoppes det når det gjenstår 2 p). Deretter strikkes det 1 p rett fra retten over alle m SAMTIDIG som det felles 10 m jevnt fordelt over de midterste 36 m = 36 m. Strikk 4 riller over alle m, fell løst av.
NB: Hvis man ønsker kan man strikke 4 ruter etter hverandre i lengden uten å felle av, da starter man bare rett på neste rute med 4 riller etter at man har strikket de 4 siste rillene.

MONTERING:
Sy rutene sammen: 3 stk i bredden og 4 stk i lengden – sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste m slik at det ikke blir en tykk søm.

HEKLEKANT:
Hekle rundt hele teppet på nål 5 med Eskimo slik: * 1 fm, 3 lm, 1 fm i første lm, hopp over 1 cm *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg.

= sett 3 m på hj.p foran arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p.
= sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 3 rett fra hj.p.
= sett 1 m på hj.p bak arb, 3 rett, 1 vrang fra hj.p
= sett 3 m på hj.p bak arb, 3 rett, 3 rett fra hj.p
= Boble. Strikk slik: 1 r, 1 kast, 1 r, 1 kast, 1 r i samme m (= 5 m), snu arb. Strikk 4 p glstrikk over disse 5 m. Deretter løftes 2.m på høyre p over 1.m, videre løftes 3.m over 1.m, så løftes 4.m over 1.m og til slutt løftes 5.m over 1.m (= 1 m tilbake).