DROPS Baby / 17 / 28

Cables and Cuddles by DROPS Design

Set bestående av: Stickad mössa och filt med flätor till baby och barn i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS design: Modell nr ME-006-by
---------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Passar huvudmått:
40/42 - 44/46 - 46/48 (48/50 - 50/52) cm.
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
50-50-100 (100-100) g nr 01, natur

FILT:
Mått: Ca 56 cm x 92 cm
Garnåtgång: DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio
450 g nr 01, natur
---------------------------------------------------------
MÖSSA:
DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) nr 4 - eller det st.nr du måste ha för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) nr 3,5 till resårer.

FILT:
DROPS ST NR 5 – eller det st.nr du måste ha för att få 19 m x 25 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 5.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (62)

Garnet till detta mönstret kostar 330kr. Läs mer.
MÖSSA:

MÖNSTER: Se diagr M.2 och M.3 –
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
MÖSSA: Arb stickas runt på rundst!
Lägg upp 96-100-100 (104-112) m på rundst 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 v räta, fortsätt sedan med resår = 2 rm / 2 am.
När resåren mäter 4-4-5 (5-5) cm byts det till rundst 4. Sticka 1 v räta och 1 v avigt. Sedan stickas det 1 v räta SAMTIDIGT som det ökas 4-4-8 (8-8) m jämnt fördelat = 100-104-108 (112-120) m.
Sticka vidare så här: 3-3-3 (4-5) am, M.2, 6-7-8 (8-9) am, M.3, 6-7-8 (8-9) am, M.2, 6-6-6 (8-10) am, M.2, 6-7-8 (8-9) am, M.3, 6-7-8 (8-9) am, M.2, 3-3-3 (4-5) am.
När arb mäter ca 11-12-13 (14-15) cm stickas nästa v så här: * 3 am, 2 am tills *, upprepa *-* tills det återstår 0-4-3 (2-0) m, dessa stickas avigt = 80-84-87 (90-96) m.
Fortsätt med am över alla m – SAMTIDIGT minskas 17-18-19 (20-21) m jämnt fördelat på vartannat v totalt 4 ggr = 12-12-11 (10-12) m kvar på st. Byt till strumpst när det inte längre är tillräckligt med m för att sticka på rundst.
Klipp tråden och drag den genom de resterande m. Drag åt och fäst ordentligt.
Mössan mäter totalt ca 14-15-16 (17-18) cm.
----------------------------------------------------------

ÖKNINGSTIPS: Alla ökningar görs från rätsidan.
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag.
På nästa v stickas omslaget vridet räta för att slippa hål (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för främre).

MÖNSTER: Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
---------------------------------------------------------
FILT:
Filten består av 3 rutor på bredden och 4 rutor på längden = totalt 12 rutor.
1 ruta mäter ca 18 cm på bredden x 22½
cm på höjden.

1 RUTA: Lägg upp 36 m på st 5 med Merino Extra Fine. Sticka 8 v rätst – SE FÖRKL OVAN. Sedan stickas 1 v räta från rätsidan SAMTIDIGT som det ökas – ÖKNINGSTIPS - 10 m jämnt fördelat över de mittersta 26 m = 46 m.
Nästa v stickas så här på avigsidan: 5 m rätst, 3 rm, 6 am, 4 rm, 3 am, 4 rm, 3 am, 4 rm, 6 am, 3 rm och 5 m rätst. Sedan stickas det så här: 5 m rätst, M.1 över 36 m och 5 m rätst.
Fortsätt så tills det totalt är stickat 46 v av M.1 (dvs. diagr stickas 4 ggr på höjden, men sista gången avslutas det när det återstår 2 v). Sedan stickas det 1 v räta från rätsidan över alla m SAMTIDIGT som det minskas 10 m jämnt fördelat över de mittersta 36 m = 36 m. Sticka 8 v rätst över alla m, maska av löst.
OBS: Om man önskar, kan man sticka de 4 rutorna efter varandra på längden utan att maska av, då börjar man bara direkt med nästa ruta, efter att man har stickat de 8 sista rätst varven.

MONTERING:
Sy ihop rutorna 3 st på bredden och 4 st på längden – sy kant i kant i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm.

VIRKAD KANT:
Virka runt hela filten med virknål 5 så här:
* 1 fm, 3 lm, 1 fm i första lm, hoppa över 1 cm *, upprepa *-*, avsluta med 1 sm i första fm i början på v.

= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 1 am, 3 rm från hj.st.
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 1 am från hj.st
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 3 rm från hj.st
= Musch. Sticka så här: 1 rm, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 1 rm i samma m (= 5 m), vänd arb. Sticka 4 v i slätst över dessa 5 m. Sedan lyftes 2:a m på höger st över 1:a, sedan lyftes 3:e m över 1:a m, så lyftes 4:e m över 1:a m och till slut lyftes 5:e m över 1:a m (= 1 m kvar).

Marie Johansen 13.02.2019 - 17:19:

Hej Er der fejl i opskriften på tæppe? når jeg har strikket diagrammet og starter forfra igen så er der fejl med snoning, den vender omvendt

Deren 19.01.2019 - 10:23:

Ou acheter laines aiguilles et fiche technique pour réaliser cette couverture Cordialement

DROPS Design 21.01.2019 kl. 09:52:

Bonjour Mme Deren, vous pouvez imprimer gratuitement les explications depuis notre site, vous trouverez la laine et les aiguilles nécessaires auprès de votre magasin DROPS, si vous n'avez pas la chance d'avoir un magasin près de chez vous, vous pouvez commander dans l'une des boutiques en ligne. Bon tricot!

MJ 15.01.2019 - 17:32:

Ik heb gen aparte blokken gebreid maar het hele dekentje in zijn geheel opgezet op een Lange rondbreinaald. Erg mooi geworden.

Jone 22.11.2018 - 22:03:

Was bedeutet das Sternchen in der Anleitung? 'Nach ca. 11-12-13 (14-15) cm die nächste R. wie folgt stricken: * 3 li., 2 li. zusammen *, von *-* wiederholen bis noch 0-4-3 (2-0) M. übrig sind, diese li. stricken = 80-84-87 (90-96) M. '

DROPS Design 23.11.2018 kl. 10:03:

Liebe Frau Jone, das Teil zwischen beide Sternchen sollen Sie wiederholen, dh Sie wiederholen (3 li, 2 li zs) über die nächsten Maschen bis noch 0-4-3 (2-0) M.übrig sind. Viel Spaß beim stricken!

Sylvia Devenish 14.08.2018 - 13:07:

Hej Jag vill gärna sticka babyfilten men undrar om jag kan byta garn till DROPS SKY istället för DROPS MERINO EXTRA FINE?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 13:50:

Hej Sylvia, Ja det går fint, klicka på "Testa vår konverterare" välj DROPS Merino Extra Fine - 450 g - 1 tråd så får du garnåtgången i DROPS Sky - Lycka till !

Louise 04.04.2018 - 22:23:

Bonjour, j\'aimerais voir une photo du bonnet qui montre le diagramme M2, car, sur la seule photo qu\'on nous montre, c\'est le M1 qu\'on voit. Merci

DROPS Design 05.04.2018 kl. 08:48:

Bonjour Louise, nous n'avons pas d'autres photos pour ce bonnet. M.2 est une simple torsade sur 6 mailles (3ème symbole) et M.3 des torsades un peu plus complexes que l'on tricote sur 20 m (on ne tricote pas M.1 pour le bonnet, seulement pour la couverture). Bon tricot!

Louise 03.04.2018 - 21:46:

Bonjour, j'ai réalisé la couverture, sans trop de difficulté. Par contre, pour le bonnet, après avoir tricoté les côtes, sur l'aiguille circulaire, rien ne va plus. Je n'arrive pas à insérer les diagrammes 1 et 2 comme dans les explications!

DROPS Design 04.04.2018 kl. 09:05:

Bonjour Louise, après les côtes, vous devez diminuer 4-8 m (cf taille), il vous reste 100-104-108 (112-120) m que vous tricotez ainsi: 3-3-3 (4-5) m env, M2 (= 6 m), 6-7-8 (8-9) m env, M3 (= 20 m), 6-7-8 (8-9) m env, M2 (= 6 m), 6-6-6 (8-10) m env, M2 (= 6 m), 6-7-8 (8-9) m env, M3 (= 20 m), 6-7-8 (8-9) m env, M2 (= 6 m), 3-3-3 (4-5) m env. Bon tricot!

Linda Hearn 08.01.2018 - 00:37:

Sorry I meant the key is wrong, not the diagram. The slip 3 onto the cable needle place at the front of work and the p1, then knit 3 from cable needle and the place next stitch on the cable needle and hold at the back of work then k3 and then p1from cable needle are the wrong way round on the key.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 14:12:

Dear Mrs Hearn, diagram is correct as well as keys. Start reading diagram from the bottom corner on the right side and read towards the left from RS (and from the left towards the right from WS). Happy knitting!

Linda Hearn 02.01.2018 - 14:25:

Do you have an amendment for the above pattern as the to the diagram appears wrong.

DROPS Design 03.01.2018 kl. 13:49:

Dear Mrs Hearn, Diagrams are correct and this pattern has been already made several times successfully. Start reading diagrams from the bottom corner on the right side and read from the right to the left from RS and from the left to the right from WS. Happy knitting!

Lotte 15.02.2017 - 20:31:

Hei. Jeg lurer på om størrelsen på luen er 40/42 cm for å kunne passe til hodemål 40/42cm? Eller er omkretsen på lua mindre, siden den har litt 'strikk' i seg? Jeg strikker med et annet garn, og ønsker å sjekke at størrelsen blir rett. Nå har jeg en lue på cirka 40 cm i omkrets, men den virker veldig stor for en baby... På forhånd takk for svar!

DROPS Design 22.02.2017 kl. 12:34:

Hej Lotte. Den er mindre, for ellers kan den ikke sidde ordentligt. Du skal strikke en pröve og sörge for din strikkefasthed til opskriften passer: 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm. Stemmer din strikkefasthed, saa bliver huen ogsaa i orden.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 17-28