DROPS Baby / 16 / 15

Ready to Fly by DROPS Design

Strikket sparkedragt uden ærmesøm til baby i DROPS Eskimo.

Tags: overalls,

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 – 3/4) år
Str i cm: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
350-350 400 (450-500) gr f.nr 01, natur

DROPS STRØMPEP OG RUNDP NR 7 (60 cm) - eller det p.nr du skal bruge for at få 12 m x 16 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS TRÆKNAP nr 501: 5-5-5 (6-6) stk

Garnet til denne opskrift koster fra 104.65kr. Læs mere.
RETSTRIK (rundt på Strømpep således):
Strik 1.omg ret og 2. omg vrang.

Der tages ud med omslag om p. På næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs i bagerste del af m, så der ikke bliver hul).

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant.
1 KNAPHUL = luk 3. m af fra midt foran og slå 1 ny m op over den aflukkede på næste p. Luk af til knaphul når arb måler totalt:
STR 1/3 MDR: 22, 29, 36, 43 og 49 cm.
STR 6/9 MDR: 26, 34, 42, 50 og 58 cm.
STR 12/18 MDR: 30, 39, 48, 57 og 66 cm.
STR 2 ÅR: 33, 41, 49, 57, 65 og 72 cm.
STR 3/4 ÅR: 41, 48, 56, 63, 71 og 78 cm.

DRAGT:
Der strikkes nedenfra og op!

VENSTRE BEN:
Arb strikkes rundt på Strømpep.
Slå 26-28-30 (34-36) m op på Strømpep 7 med Eskimo. Strik retstrik i 5 cm – SE FORKL OVER. Fortsæt i glatstrik - sæt 1 mærke i beg af omg (= indersiden af benet).
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud på hver side af mærket – SE FORKL OVER – gentag udtagningen på hver 2.-2.-2½. (3.-4.) cm totalt 4-5-6 (6-7) gange = 34-38-42 (46-50) m.
Når arb måler 20-23-27 (30-38) cm lukkes der 2 m af på venstre side af mærket (= mod bagsiden af benet) = 32-36-40 (44-48) m.
Sæt m på en tråd.

HØJRE BEN:
Strikkes som venstre ben, men modsat, dvs at der helt øverst lukkes 2 m af på højre side af mærket.

DRAGT:
Slå 4 nye m op (= mod midt foran) på rundp 7, strik højre ben ind på p, derefter strikkes venstre ben ind på p og til sidst slåes der 4 nye m op i slutningen af p (= mod midt foran) = 72-80-88 (96-104) m.
Sæt to mærker i arb – efter 19-21-23 (25-27) m ind fra hver side af midt foran (disse markerer siderne).
Fortsæt i glatstrik frem og tilbage på p med 6 forkant-m i hver side mod midt foran i retstrik – SAMTIDIG lukkes der af til Knaphul – SE FORKL OVER.
Når arb måler 43-51-59 (64-69) cm deles arb ved mærkerne og begge forstk sættes på en tråd.

RYGSTK:
= 34-38-42 (46-50) m. Videre slåes der nye m op i hver side til ærmer. Slå løst op i slutningen af hver p i hver side: 4 m 2-2-3 (3-3) gange og 10-11-10 (14-18) m 1 gang = 70-76-86 (98-110) m totalt efter sidste udtagning. De 5 yderste m i hver side (= nederst på ærmerne) strikkes i retstrik, de øvrige m i glatstrik.
Når arb måler 53-62-71 (77-83) cm lukkes de midterste 8-10-10 (12-12) m af til hals og hver side strikkes færdig for sig.
Luk derefter 1 m af på næste p mod halsen = 30-32-37 (42-48) m tilbage på skulder og ærme.
Luk af når arb måler 55-64-73 (79-85) cm.

VENSTRE FORSTK:
= 19-21-23 (25-27) m. Videre slåes der m op i siden til ærme som på rygstk = 37-40-45 (51-57) m.
Når arb måler 51-60-68 (74-80) cm lukkes der af til hals i beg af hver p fra midt foran: 6 m 1 gang og 1 m 1-2-2 (3-3) gange = 30-32-37 (42-48) m tilbage på skulder og ærme.
Luk af når arb måler ca 55-64-73 (79-85) cm - afpas så forstk er lige så langt som rygstk.

HØJRE FORSTK:
Strik som venstre, men modsat – husk knaphul.

MONTERING:
Sy skulder- og overærme-sømmene yderst i kanten. Sy under ærmerne i yderste led af yderste m så sømmen ikke bliver tyk.
Læg højre forkant over venstre og sy sammen mellem benene.

KRAVE:
Strik ca 26-30-32 (34-38) m op rundt i halsen på rundp 7 med Eskimo. OBS: Der samles ikke m op over forkanten. Sæt 1 mærke på hver skulder. Strik retstrik frem og tilbage på p – SAMTIDIG på hver 4.p tages der 1 m ud på hver side af mærkerne – SE UDTAGNINGSTIPS! Når kraven måler 5-5-6 (6-7) cm lukkes der af.
Sy knapperne i.
Ca 5 cm nederst på benene = opslag.

Diagram

Breda 22.06.2019 - 23:10:

Comment avoir le patron sur la boite mail

DROPS Design 24.06.2019 kl. 08:39:

Bonjour Breda, vous pouvez simplement imprimer ce modèle en cliquant sur l'icône "imprimer: Explications", et choisir une imprimante virtuelle pour le sauvegarder en .pdf - ou bien l'ajouter à vos favoris si vous le souhaitez. Bon tricot!

Anna 15.12.2017 - 10:46:

Ich stricke gerade den Overall in Größe 86 und weiß bei den Zunahmen für die Ärmel nicht weiter.Ich habe beidseitig 3x 4 Maschen zugenommen und habe nun 74 maschen auf der Nadel.Wie geht es jetzt weiter? In der anleitung stehen diese zahlen: 10-11-10 (14-18) M. 1 Mal = 70-76-86 (98-110) M.) Damit kann ich nichts anfangen. Wieviel Maschen muss ich links und rechts desw Rückens zunehmen und wieviele Reihen muss ich stricken?LG Anna

DROPS Design 15.12.2017 kl. 11:09:

Liebe Anna, beim Rückenteil müssen die Maschen für die Ärmel am Ende jeder Reihe angeschlagen werden, dh 3 x 4 M auf beiden Seiten (= insgesamt 12 M x 2 Seiten = 24 neue Maschen) + 1 x 14 M auf beiden Seiten (= insgesamt 14 M x 2 Seiten = 25 neue Maschen), dann haben Sie: 46 M + 24 M + 28 M = 98 M. Viel Spaß beim stricken!

Anna Bruch 22.11.2017 - 12:03:

Ich würde den Anzug gerne filzen und frage mich, in welcher Größe ich ihn dann stricken muss, damit er nach dem Filzen Größe 50/56 hat.

DROPS Design 22.11.2017 kl. 17:37:

Liebe Frau Bruch, wir können leider jeder unserer Anleitung nach jeder Anfrage anpassen, der Anzug wird hier nicht gefilzt, Sie sollen Ihre Maschenprobe vor/nach Filzen stricken bzw messen und damit die Anleitung anpassen. Es wird aber schon dicker, nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Händler auf, gerne werden sie Ihnen weiterhelfen. Viel Spaß beim stricken!

Deborah Armstrong 12.09.2015 - 11:55:

When casting on new stitches on the left front piece I don't understand the directions. If I follow as per back piece than the total number of stitches don't add up. Example... There are 21 stitches on my needle to begin...if I add 4 to both ends that will be 16 which is a total of 37. Then I add on 11 sts one time on both ends which will be 22 for a total of 59. The pattern says I should have 40 stitches. Please clarify. And thank you very much for your lovely patterns.

DROPS Design 14.09.2015 kl. 09:03:

Dear Mrs Armstrong, when working left front piece you will cast on sts for sleeve on one side only (towards back piece and no sts cast on towards mid front): 21 sts + (2 x 4 sts) + 11 sts= 40 sts. Happy knitting!

Nancy Knowles 04.01.2015 - 11:06:

Ich habe eine Frage zum rechten Bein und zwar steht in der Beschreibung folgendes: Wie das linke Bein jedoch spiegelverkehrt, d.h. oben auf der rechten Seite des Markierungsfadens 2 M. abk. Was bedeutet "oben auf der rechten Seite des Markierungsfadens..."? Bedeutet es, das ich auf der rechte Seite des Markierungsfadens zwei Maschen abkette?

DROPS Design 06.03.2015 kl. 13:49:

Beim linken Bein machen Sie das Abketten (2 M) bei einer Gesamtlänge von 20-23-27 (30-38) cm ja an der linken Seite des Markierers, also in Richtung Beinrückseite. Damit beim rechten Bein dieses Abketten auch in Richtung Beinrückseite erfolgt, müssen Sie die 2 M an der rechten Seite des Markierers abketten, Sie haben das also richtig verstanden.

Mina 08.07.2014 - 01:18:

Hei, har strikket meg ferdig med beina, og skal nå strikke de over på rundpinne. skal jeg strikke alle maskene på beinet over? har strikket lignende før, men da lot jeg noen masker være! :D

DROPS Design 15.07.2014 kl. 16:43:

Hei Mina. Ja, du skal have alle maskerne for begge ben over på rundpinden.

Selam 29.09.2013 - 00:34:

And where are the increases supposed to be ?in the front? or back of the body? or at the beg and end of the round ?

DROPS Design 08.10.2013 kl. 10:03:

Dear Selam, these additionnal sts will be in the mid front : first cast on 4 sts, work all pieces (right front, back, and left front piece) and cast on 4 new sts. Happy knitting!

Selam 29.09.2013 - 00:01:

Hi, can you please explain this"Cast on 4 sts (= towards mid front) on circular needle size 7 mm, work right leg in on circular needle, work left leg in on circular needle and then cast on 4 new sts at the end of round (= towards mid front) = 72-80-88 (96-104) sts. WILL THE INCREASES HAPPEN CONSEQUENTLY (NEXT TO EACH OTHER?

DROPS Design 30.09.2013 kl. 08:54:

Dear Selam, you cast on 4 sts at the beg and end of row for the front band sts so that they will be next to each other. These sts will be then sewn at bottom of front pieces. Happy knitting!

Helena 07.08.2013 - 21:19:

Hej, Jag har just köpt garn och ska sticka denna mysiga overall. Undrar om ni tror att det går bra att bara lämna öppet i benen och sen sy i tryckknappar eller blir de för tajta då? Inser att det skulle underlätta för byten men är ingen hejare på att modifiera mönster. Tacksam för tips! Helena

DROPS Design 18.09.2013 kl. 15:36:

Det går säkert bra, eller så lägger du till en m i byxbenen.

Joce19 26.07.2013 - 14:08:

Quelle méthode utilisez-vous pour l'assemblage : couture bord a bord ?

DROPS Design 26.07.2013 kl. 14:33:

Bonjour Joce19, la technique la plus employée pour assembler les épaules/ manches et faire la couture sous les manches est celle dans la vidéo ci-dessous. Bon tricot !

Kommentere opskrift DROPS Baby 16-15