DROPS Baby / 16 / 13

Sweet Pixie by DROPS Design

Strikket lue i 2 tråder DROPS Alpaca til baby og barn

DROPS design: Modell nr z-073-by
--------------------------------------------------------

50 gr i alle str f.nr 3140, lys rosa
50 gr i alle str f.nr 3720, mellom rosa

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 5 –
eller det p.nr du må ha for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 4,5.
-----------------------------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: luer,

Det økes 1 m på innsiden av 1 kantm ved å lage 1 kast om p. For å unngå hull strikkes kastet vridd rett på neste p (dvs strikk i bakre del av m istedenfor fremre).

ØREKLAFF:
Arb strikkes frem og tilbake på 2 settp.
Legg opp 4 m på en settp 5 med 1 tråd av hver farge (= 2 tråder). Strikk rett frem og tilbake på p - SAMTIDIG på 3.p økes det 1 m i hver side – SE ØKETIPS. Gjenta økningen på hver 2.p totalt 7-8-9 (10-11) ganger = 18-20-22 (24-26) m. Etter siste økning måler arb ca 5-5½-6 (6½-7) cm, sett m på 1 tråd og strikk 1 øreklaff til på samme måte.

LUE:
Arb strikkes rundt på rundp og etter hvert på settp.
Start fra midt bak slik: Legg opp 6-6-5 (5-4) m med 1 tråd av hver farge på rundp 5, strikk 1 øreklaff inn på p (= 18-20-22 (24-26) m), legg opp 17-18-18 (19-20) m (= foran), strikk 1 øreklaff inn på p (= 18-20-22 (24-26) m) og legg opp 6-6-5 (5-4) m = 65-70-72 (77-80) m på p. Strikk 1 omg rett og 1 omg vrang, fortsett med glstrikk.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 7-7-9 (11-13) cm midt foran settes det 5-5-6 (7-8) merker i arb med 13-14-12 (11-10) m mellom hver. På neste omg felles det 1 m på venstre side av alle merkene ved å strikke 2 rett sammen. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 11-12-11 (10-9) ganger = 10-10-6 (7-8) m tilbake på p. Etter siste felling strikkes alle m sammen 2 og 2. Trekk en tråd gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 17-18-19 (20-21) cm midt foran.

HEKLEKANT:
Hekle på nål 4,5 med 2 tråder mellom rosa nederst rundt hele luen slik: * 1 fm, 2 lm, hopp over ca 1 cm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg .

KNYTEBÅND:
Klipp 5 tråder av hver farge à 75 cm (= 10 tråder), tvinn dem hardt sammen.
Tre snoren gjennom første rille nederst på ene øreklaffen, brett deretter snoren dobbelt slik at den tvinner seg. Slå en knute i enden av snoren.
Gjenta nederst på den andre øreklaffen.