DROPS Baby / 16 / 13

Sweet Pixie by DROPS Design

Strikket hue til baby og børn i 2 tråde DROPS Alpaca.

Tags: huer,

50 gr i alle str f.nr 3140, lys rosa
50 gr i alle str f.nr 3720, mellem rosa

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) NR 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 43.9kr. Læs mere.
UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud indenfor 1 kantm ved at slå om p. For at undgå hul strikkes omslaget drejet ret på næste p (dvs strik i bagerste del af m istedet for i forreste).

ØREKLAP:
Arb strikkes frem og tilbage på 2 Strømpep.
Slå 4 m op på en Strømpep 5 med 1 tråd af hver farve (= 2 tråde). Strik ret frem og tilbage på p - SAMTIDIG på 3.p tages der 1 m ud i hver side – SE UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen på hver 2.p totalt 7-8-9 (10-11) gange = 18-20-22 (24-26) m. Efter sidste udtagning måler arb ca 5-5½-6 (6½-7) cm, sæt m på 1 tråd og strik 1 øreklap til på samme måde.

HUE:
Arb strikkes rundt på rundp og efterhånden på Strømpep.
Start midt bagpå således: Slå 6-6-5 (5-4) m op med 1 tråd af hver farve på rundp 5, strik 1 øreklap ind på p (= 18-20-22 (24-26) m), slå 17-18-18 (19-20) m op (= foran), strik 1 øreklap ind på p (= 18-20-22 (24-26) m) og slå 6-6-5 (5-4) m op = 65-70-72 (77-80) m på p. Strik 1 omg ret og 1 omg vrang, fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 7-7-9 (11-13) cm midt foran sættes der 5-5-6 (7-8) mærker i arb med 13-14-12 (11-10) m mellem hver. På næste omg tages der 1 m ind på venstre side af alle mærker ved at strikke 2 ret sammen. Gentag indtagningen på hver 2.omg totalt 11-12-11 (10-9) gange = 10-10-6 (7-8) m tilbage på p. Efter sidste indtagning strikkes alle m sammen 2 og 2. Træk en tråd gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast. Huen måler ca 17-18-19 (20-21) cm midt foran.

HÆKLEKANT:
Hækl på nål 4,5 med 2 tråde mellem rosa nederst rundt om hele huen således: * 1 fm, 2 lm, spring over ca 1 cm *, gentag fra *-* og slut af med 1 km i første fm i beg af omg .

BINDEBÅND:
Klip 5 tråde af hver farve à 75 cm (= 10 tråde), sno dem hårdt sammen til de gør modstand. Træk snoren igennem første retstriks m nederst på den ene øreklap, buk derefter snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i enden af snoren.
Gentag nederst på den anden øreklap.

Anja 13.11.2018 - 06:46:

Kun je dit patroon met elk soort garen maken? Wil graag van alpaca& zijde. Een wat dunnere.

DROPS Design 13.11.2018 kl. 08:27:

Dag Anja,

Ja hoor, DROPS BabyAlpacaSilk is hier heel geschikt voor.

Sigrid Agathos 04.11.2017 - 08:36:

Guten Morgen, Ich möchte diese sehr schöne Mütze gerne in Baby Merino von Drops stricken. Wie muss ich Maschenzahl etc. berechnen? Vielen Dank! Sigrid Agathos

DROPS Design 06.11.2017 kl. 09:21:

Liebe Frau Agathos, gerne können Sie hier Baby Merino anstatt Alpaca stricken, und zwar mit 2 Fäden Baby Merino (= 2 Fäden Alpaca) - hier lesen Sie mehr über Garnalternativen. Viel Spaß beim stricken!

Borghs 20.09.2017 - 21:54:

In de beschrijving voor de oorflap staat dat je in totaal 7x moet vermeerderen in 3de naald = 21 naalden en 5 cm hoog is. Ik kom aan 7 cm. Proeflapje klopte . Wat nu ?

DROPS Design 24.09.2017 kl. 10:29:

Hallo Borghs, 2 cm is in dit geval wel een groot verschil. De stekenverhouding die in het patroon staat gaat over tricotsteek, terwijl de oorflap in ribbelsteek gebreid wordt. Het is denk ik het beste om op eigen inzicht de oorflap op maat te maken. Aan de hand van de oorflap die je nu gemaakt hebt, kun je uitrekenen hoe vaak je moet meerderen om hem goed te krijgen. (Waarschijnlijk om de 2 naalden meerderen ipv om de 3.)

Mary 25.06.2017 - 22:48:

Please can you confirm what size needles I should use. The yarn suggests 2.5 - 3.5mm but the pattern says 5mm? Thanks

DROPS Design 26.06.2017 kl. 02:42:

Dear Mary, thank you for your question. The piece knitted with two color of the Alpaca yarn held together, and that is the reason for the thicker needles used. So, you should use the needles suggested by the pattern, However, since every person knits slightly differently, you should also always do a gauge swatch, and wash it, and check the stitch cound, and adjust the neeedle sice accordigly, if necessary. I hope this helped. Happy Knitting!

Sibel 02.11.2015 - 21:01:

Bei dem Setzen der Markierungsfäden, fang ich da mit dem 1. Markierungsfaden in Masche 1 an oder setz ich den ersten bei Masche 13? Danke und Gruss, Sibel

Annabelle 25.09.2015 - 06:54:

Je réalisé ce bonnet pour la quatrième fois il rend très bien.J en ai fait de variantes avec torsades et le dernier au point de treillage.Le modèle est très rapide merci à vous.

Annabelle 24.09.2015 - 22:48:

Je réalisé ce bonnet pour la quatrième fois il rend très bien.J en ai fait de variantes avec torsades et le dernier au point de treillage.Le modèle est très rapide merci à vous.

Maggie Odonnell 15.09.2015 - 03:31:

My pattern states for the crochet border : 1dc, 2 ch, slip 1 cm - on line pattern is 1 sc - I guess the single crochet is correct?

DROPS Design 15.09.2015 kl. 10:04:

Dear Mrs Odonnell, crochet terminology is different in UK-English and US-English, so that 1 sc (= US-terminology) is 1 dc (= Uk-terminology), see also here. Happy knitting!

H. Van Liempd 05.03.2014 - 07:59:

Fantastisch patroon! Helaas nu verloren, maar moet direct een nieuwe maken! Onmisbaar!

Grandbastien 10.12.2013 - 08:43:

Bonjour Pouvez vous m'indiquer dans quel catalogue ecrit en francais ce trouve ce modèle ?? J'ai prépare ma commande de laine mais je n'arrive pas à trouver le modèle . Faut il se contenter des explications sur le site ?? Merci de votre aide Bonne journée

DROPS Design 10.12.2013 kl. 09:18:

Bonjour Mme Grandbastien, il est possible que ce catalogue ne soit plus disponible, mais vous pouvez toujours imprimer les explications en cliquant sur l'icône "Imprimer" sous les fournitures. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Baby 16-13