DROPS / 108 / 47

Wisteria by DROPS Design

DROPS sjal med hullmønster i ”Kid-Silk”.

DROPS design: Modell nr KS-001
-------------------------------------------------------

Mål:
Lengde midt bak: ca 85 cm.
Bredde øverst: ca 170 cm.
Materialer: DROPS Kid-Silk fra Garnstudio
100 gr f.nr 11, lilla

DROPS Rundp nr 3 (80 cm) – eller den p du må ha for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: sjal,

Mønster: Se diag M.1 til M.4.
Diag viser mønsteret sett fra retten.
Fig-1 viser hvordan begynnelsen av sjalet strikkes.

Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.

Øketips: Alle økninger gjøres fra retten. Det økes 4 m på hver 2.p til ferdig mål slik:
Øk 1 m slik på beg av p: 3 m rille, 1 kast. På neste p strikkes kastet vr.
Øk 2 m slik midt på arb: 1 kast, 2 m glstrikk (= midtmaskene), 1 kast. På neste p strikkes kastene vr.
Øk 1 m slik på slutten av p: 1 kast, 3 m rille. På neste p strikkes kastet vr.

Sjal: Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Sjalet strikkes fra nakken midt bak og nedover. NB! Pass på å begynne på et nytt nøste på beg av omg og ikke midt i sjalet. Legg opp 10 m på rundp 3 med Kid-Silk. Sett 1 merketråd etter den 5.m (markerer midt på sjalet). Strikk første p slik (= retten): 3 m rille, 1 kast, 4 rett, 1 kast, 3 m rille = 12 m. Videre strikkes det glstrikk med 3 m rille i hver side samtidig som det økes 4 m på hver 2.p – les Øketips! Husk på Strikkefastheten! Fortsett slik til det er 20 m på p. Videre strikkes det slik – fra retten: 3 m rille, 1 kast, 1 rett, M.1, 1 rett, 1 kast, 2 rett (= midtmasker),1 kast, 1 rett, M.1 og avslutt med 1 rett, 1 kast og 3 m rille. Fortsett økningene i siden og midt bak – se Fig 1. Når M.1 er strikket totalt 17 ganger i høyden (= 88 m) strikkes neste p slik – fra retten: 3 m rille, 1 kast, 1 rett, * M.1, 13 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, M.1, 1 rett, 1 kast, 2 rett (= midtmasker), 1 kast, 1 rett , * M.1, 13 rett *, gjenta fra *-* totalt 2 ganger, M.1,1 rett, 1 kast, 3 m rille. Strikk disse 6 rapportene av M.1 totalt 17 ganger i høyden = 156 m.
Videre strikkes neste p slik - fra retten: 3 m rille, 1 kast, 1 rett, * M.1, 13 rett *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, M.1, 1 rett, 1 kast, 2 rett (= midtmasker), 1 kast, 1 rett , * M.1, 13 rett *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, M.1,1 rett, 1 kast, 3 m rille. Strikk disse 10 rapportene av M.1 totalt 17 ganger i høyden = 224 m.
Videre strikkes neste p slik - fra retten: 3 m rille, 1 kast, 1 rett, * M.1, 13 rett *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, M.1, 1 rett, 1 kast, 2 rett (= midtmasker), 1 kast, 1 rett , * M.1, 13 rett *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, M.1,1 rett, 1 kast, 3 m rille. Strikk disse 14 rapportene av M.1 totalt 15 ganger i høyden = 284 m.
Videre strikkes neste p slik – fra retten: 3 m rille, 1 kast, 1 rett, M.2 over de neste 136 m, 1 rett, 1 kast, 2 rett (= midtmasker), 1 kast, 1 rett, M.2 over de neste 136 m, 1 rett, 1 kast, 3 m rille. Strikk M.2 1 gang i høyden = 352 m. Videre strikkes det slik – fra retten: 3 m rille, 1 kast, 1 rett, M.3 over de neste 170 m, 1 rett, 1 kast, 2 rett (= midtmasker), 1 kast, 1 rett, M.3 over de neste 170 m, 1 rett, 1 kast, 3 m rille. Strikk M.3 1 gang i høyden, deretter strikkes det etter M.4. De økte m som ikke går opp i mønsteret strikkes i glstrikk til det er nok m til en ny rapport. Fortsett med M.4 og økninger i siden og midten til bølgemønsteret måler ca 18 cm. Fell løst av.

= ta 1 m løst av p, 1 r, løft den løse løse m over.
= vrang fra retten, rett fra vrangen
= ta 1 m løst av p, 2 r sm, løft den løse m over.
= 2 m vr sm