DROPS / 108 / 1

Harmony by DROPS Design

Rätstickad DROPS kofta med rundat framst i ”Fabel”. stl S till XXXL.

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Fabel från Garnstudio
Nr 905, svart/grå/natur mix:
400-400-450-500-550-600 gr
Nr 200, grå:
50-50-50-50-100-100 gr

DROPS St nr 3 - eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 48 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 4 – till virkkanter.
DROPS Buffelhornknapp, nr 536: 2 st

Kommentarer (130)

Garnet till detta mönstret kostar 252kr. Läs mer.
Vändningar: Det stickas vändningar för att få rundad form på arb.
Vändningarna stickas så här:
Varv 1-2: sticka 50-55-60-65-70-78 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Varrv 3-4: sticka 47-52-57-62-67-75 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Varv 5-6: sticka 45-50-55-60-65-73 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Varv 7-8: sticka 42-47-52-57-62-70 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Varv 9-10: sticka 40-45-50-55-60-68 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Fortsätt med att sticka växelvis 2 och 3 m mindre m för varje gång till:
Strl S: V 39-40: sticka 2 m, vänd arb och sticka tillbaka.
V 41-42: sticka över alla 52 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Upprepa från v 1.
Strl M: V 43-44: sticka 2 m, vänd arb och sticka tillbaka.
V 45-46: sticka över alla 57 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Upprepa från v 1.
Strl L: V 47-48: sticka 2 m, vänd arb och sticka tillbaka.
V 49-50: sticka över alla 62 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Upprepa från v 1.
Strl XL: V 51-52: sticka 2 m, vänd arb och sticka tillbaka.
V 53-54: sticka över alla 67 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Upprepa från v 1.
Strl XXL: V 55-56: sticka 2 m, vänd arb och sticka tillbaka.
V 57-58: sticka över alla 72 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Upprepa från v 1.
Strl XXXL: V 61-62: sticka 3 m, vänd arb och sticka tillbaka.
V 63-64: sticka över alla 80 m, vänd arb och sticka tillbaka.
Upprepa från v 1.

Gles rätstickning:
V 1 (= rätsidan): sticka rätt
V 2 (= avigsidan): sticka rätt
V 3: sticka rätt
V 4: sticka avigt
Upprepa v 1-4.

Bakst: Hela arb rätstickas, dvs alla maskor stickas räta. Bakst stickas i 2 delar.

Nederdel: Lägg upp 52-57-62-67-72-80 m på st 3 med Fabel svart/grå/natur mix. Sticka fram och tillbaka över alla m tills arb mäter 40-44-48-53-58-65 cm. Kontrollera stickfastheten! Maska av löst.

Överdel: Sticka upp 1 m i varje rm längs den ena långsidan på nederdelen. På nästa v justeras maskantalet till 98-108-118-130-142-158 m (inkl 1 kantm i varje sida). Sedan stickas det fram och tillbaka över alla m. När arb mäter 2 cm från där det stickades upp m ökas det 1 m i var sida, upprepa när arb mäter 5 cm = 102-112-122-134-146-162 m. Sedan stickas det tills arb mäter totalt 35-36-37-38-39-40 cm (mätt i sidan från nederst på koftan). Nu maskas det av i varje sida för ärmhål. Maska av i början av varje v: 4 m 1-1-1-1-2-2 ggr, 2 m 1-3-5-7-8-11 ggr och 1 m 1-0-0-1-0-1 gång = 88-92-94-96-98-100 m.
Fortsätt sticka tills arb mäter 52-54-56-58-60-62 cm. Nu maskas de mittersta 22-22-22-24-26-26 m av till hals. På nästa v minskas 1 m mot halsen = 32-34-35-35-35-36 m kvar på varje axel. Fortsätt tills arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm. Maska av löst.

Höger framst: Hela arb rätstickas, dvs alla maskor stickas räta på varje varv.
Lägg upp 52-57-62-67-72-80 m på st 3 med Fabel svart/grå/natur mix. Sticka Vändningar – se förkl ovan (varv 1 = rätsidan). Sticka vändningarna (från v 1 till v 42-46-50-54-58-64) totalt 5 ggr, ytterst runt bågen ska nu måttet vara ca 44-48-52-56-60-67 cm. Sätt en märktråd i arb. Fortsätt sedan att sticka fram och tillbaka över alla m. När arb mäter 2 cm och 5 cm från märktråden ökas det 1 m i sidan som på bakst = 54-59-64-69-74-82 m. Fortsätt sticka tills arb mäter 35-36-37-38-39-40 cm (mätt i sidan från nederst på koftan). På nästa v på avigsidan avm för ärmhål i sidan som på bakst = 47-49-50-50-50-51 m. Fortsätt sedan tills arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm. Nu maskas de yttersta 32-34-35-35-35-36 m i sidan av till axel = 15 m kvar på st till krage. Sticka v ut. Sedan stickas det förkortade v så här (varv 1 = rätsidan):
* sticka fram och tillbaka över alla m, sticka fram och tillbaka över 8 m mot mitt fram *, upprepa *-* tills kragen mäter ca 6-6-6-7-7-7 cm (mätt i den kortaste sidan) från axelavm. Maska av.

Vänster framst: Lägg upp 52-57-62-67-72-80 m på st 3 med Fabel svart/grå/natur mix. Sticka 1 rätt v. Sedan stickas det som höger framst.

Ärm: Lägg upp 64-66-70-72-74-76 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3 med Fabel svart/grå/natur mix. Sticka alla maskor räta. När arb mäter 8-8-10-10-10-6 cm ökas det 1 m i varje sida med 4½-3½-3-2½-2-2 cm mellanrum totalt 9-11-12-14-16-18 ggr = 82-88-94-100-106-112 m. Samtidigt när arb mäter 12-12-13-13-14-14 cm stickas det vidare med Gles rätst – se förkl ovan. När arb mäter 49-48-48-46-45-43 cm (OBS! Kortare mått i de större strl pga högre ärmkulle och bredare axelbredd) avm i varje sida till ärmkulle. Maska av så här i början på varje v: 3 m 1 gång och 2 m 4-3-3-2-0-0 ggr. Sedan minskas1 m i varje sida till ärmen mäter 54-54-56-56-57-58 cm. Sedan avm 2 m 3-3-2-1-0-0 ggr och 3 m 1-1-1-1-1-0 ggr. Maska av de resterande m.

Montering: Sy axelsömmen. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm. Sy ihop kragen mitt bak och sy mot halsavm på bakst. Sy i knapparna på vänster framst ca 1 cm innanför kanten. Den nedersta knappen ska sitta i övergången mellan de 2 sista rap med vändningar och den översta knappen ska sitta i övergången mellan vändningarna och rätstickningen.

Virkkant kofta: Starta mitt bak i nacken med grå Fabel med nål 4. Virka runt halsen, ned längs mitt fram, längs nederkanten på fram- och bakst, upp längs mitt fram och runt halsen så här:
Varv 1: Virka 1 fm, * 3 lm, hoppa över ca 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*. Avsluta med 1 sm i fm i början på v.
Varv 2: 4 lm, 1 st i 1:a lm-bågen, * 1 st i nästa lm-båge, 1 lm, 1 st i samma lm-båge *, upprepa *-* och avsluta med 1 sm i 3:e lm i början på v.
Virkkanten används till att knäppa i.

Virkkant ärm: Virka på samma sätt nederst runt båda ärmarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Överdel:
...När arb mäter 2 cm från där det stickades upp m ökas det 1 m i var sida, upprepa när arb mäter 5 cm...
Uppdaterad online: 30.07.2008

Diagram

Kommentarer (130)

Skriv din kommentar här!

Sabine Meyer 03.02.2018 - 20:09:

Wo beginnt die Anleitung genau an

Marcin 09.11.2016 - 17:06:

Nice pattern!

Nancy 20.04.2016 - 18:23:

Pattern for Jacket, Drops 108 - 1. Section "right front piece" is there a pattern error? States cast on 52 sts (small size), later states "When piece measures 2 cm [3/4"] and 5 cm [2"] from MT inc 1 st at side as described for back piece = 54 sts." Should this now be 56. thank you

DROPS Design 21.04.2016 kl. 08:33:

Dear Nancy, you will inc only on one side on front piece, ie towards seam to back piece, ie you inc only 2 sts on each front piece. Happy knitting!

Marianne Tidemann 18.04.2016 - 06:12:

Super flot jakke men, jeg har ikke styr på vendingerne. Der står f.eks. 1./2.p: strik 50-55-60-65-70-78 m, vend arb og strik tilbage. Er 1. højre forstykke og 2. venstre, så jeg skal vende på hver anden pind eller skal jeg strikke 2 x 55 masker, 2 x 52 osv.

DROPS Design 20.04.2016 kl. 15:47:

Hej Marianne. Vendingerne gaelder for begge forstykker. Hvis du strikker str M, saa har du slaaet 57 m op og strikker förste gang 55 masker, vender og strikker tilbage (2 p), saa strikker du 52 , vender og strikker tilbage (2 p) osv

Elizabeth Baker 29.11.2015 - 19:14:

Is to 3 as follows ch3,DC-ch2-DC,dc3,sp, dc-ch3-dc,sp,dc3

DROPS Design 30.11.2015 kl. 10:58:

Dear Mrs Baker, the crochet edge around the opening of jacket is worked over 2 rounds: make first a round with ch-loops (3ch, 1 sc), then on 2nd round work 1dc,1ch,1 dc in each ch-loop around. Happy crocheting!

Nanou 29.11.2015 - 18:56:

Bonsoir, En examinant le modèle grossi, j'ai l'impression que les manches ont été tricotées en point JERSEY ENDROIT . Ai-je tort? Merci pour votre réponse .

DROPS Design 30.11.2015 kl. 11:08:

Bonjour Nanou, les manches se tricotent d'abord au point mousse, puis au point mousse fantaisie (à partir de 6-10 cm - cf taille). Bon tricot!

Anjum Javaid 29.11.2015 - 17:19:

Unable to understand from the start of back piece from armhole starting and further and front piece from armhole neck dec actually unable to understand furthrt after work measures 40cm xlsize and the ridge business 😨😯

DROPS Design 30.11.2015 kl. 11:10:

Dear Mrs Javaid, you are welcome to ask your question here (which part you don't understand) - please contact your DROPS store for any individual assistance. Happy knitting!

Maria 29.11.2015 - 12:32:

Zum modell 148-21 / schultertuch: besteht das tuch aus 2 teilen? falls ja, wie groß sind die jeweils?

DROPS Design 29.11.2015 kl. 22:45:

Nein, das Tuch wird einteilig gestrickt. Die Form ergibt sich durch die Zunahmen, man beginnt oben in der Mitte. Die Maße des Tuchs finden Sie oben im Kopf neben der Anleitung beim Modell 148-21.

RABAN 29.11.2015 - 08:41:

Bonjour, pourrais-je avoir une photo du dos du tricot s'il vous plait ? Merci

DROPS Design 30.11.2015 kl. 10:42:

Bonjour Mme Raban, 2 photos sont disponibles pour ce modèle, 1 de face et 1 de dos. Bon tricot!

ROSANNA DI BIAGIO 27.11.2015 - 21:03:

Buonasera , volevo un consiglio su questo basco ,vorrei farlo per una bambina di 6 anni con circonferenza della testa di cm 53, fino a quanto devo aumentare le maglie,e quante diminuzioni ? ringrazio e spero di avere un rispoata

DROPS Design 29.11.2015 kl. 14:40:

Buongiorno Rosanna, probabilmente ha sbagliato modello. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 108-1