DROPS Children 12-34 by DROPS Design

DROPS Vest og lue

DROPS design: Modell nr V-003-bn
--------------------------------------------------------

Vest:
Størrelse: cm / år 3/4-5/6-7/8
(9/10-11/12-13/14) år
Materialer: DROPS Puddel fra Garnstudio,
150-150-150 (200-200-200) gr f.nr 01, natur
DROPS Pinne nr 7.

Lue:
Str: 3/5 - 6/9 - 10/14 år.
Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio,
50-50-50 gr f.nr 08, natur.
DROPS Heklenål nr 3.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 10 m x 14 p på p 7 og glstrikk = 10 x 10 cm.
Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Felletips (gjelder ermhull og hals): Det felles på innsiden av 2 m som strikkes i riller. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 2 m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over. Fell slik før 2 m: 2 r sm.

Forstk: Legg opp 27-30-33 (36-39-42) m (inkl 1 kantm i hver side) på p 7 med Puddel. Strikk 2 riller, fortsett med glstrikk. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 10 og 18 cm økes det 1 m i hver side = 31-34-37 (40-43-46) m. Når arb måler 25-26-27 (28-29-30) cm strikkes det 1 p vrang (sett fra retten) over 4 m i hver side (de øvrige m strikkes i glstrikk). På neste p felles de ytterste 2 m i hver side av til ermhull. Videre felles det til ermhull innenfor 2 m riller i hver side på hver 2.p - se Felletips: 1 m 0-1-2 (3-4-5) ganger = 27-28-29 (30-31-32) m. Fortsett med 2 m riller i hver side til ferdig mål. Når arb måler 31-33-35 (36-38-40) cm strikkes det 1 p vrang (sett fra retten) over de midterste 7-8-7 (8-7-8) m. På neste p felles de midterste 3-4-3 (4-3-4) m av til hals. Fortsett med 2 m riller mot halsen - samtidig felles det på hver 2.p mot halsen - se Felletips: 1 m 3-3-4 (4-4-4) ganger = 9-9-9 (9-10-10) m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 39-41-43 (45-47-49) cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 37-39-41 (43-45-47) cm. Nå strikkes det 1 p vrang (sett fra retten) over de midterste 13-14-15 (16-15-16) m. Deretter felles de midterste 9-10-11 (12-11-12) m av til hals = 9-9-9 (9-10-10) m tilbake på hver skulder. Fortsett med 2 m riller mot halsen og fell av når arb måler 39-41-43 (45-47-49) cm.

Montering: Sy skuldersømmene og sy sidesømmene innenfor 1 kantm.

LUE:

Heklefasthet: Husk nål-nr er kun veiledende 14 staver med 1 luftm mellom hver x 12 rader på nål nr 3 = ca 10 x 10 cm.
Hekleinfo: Første stav på hver omg erstattes av 3 luftm, hver omg avsluttes med 1 kjedem i 3.luftm på beg av omg.

Lue: Les Hekleinfo!
Hekle 6 luftm på nål nr 3 og sett dem i en ring med 1 kjedem.
1.omg: Hekle 10 staver om ringen.
2.omg: Hekle 2 staver i hver stav fra forrige omg = 20 staver.
3.omg: Hekle 1 stav i hver stav og 1 luftm mellom hver stav = 40 m.
4.omg: Hekle 1 stav i hver luftm og 1 luftm mellom hver stav, men i hver 2.luftm hekles det 1 stav + 1 luftm ekstra = 60 m.
5.omg: Hekle 1 stav i hver luftm og 1 luftm mellom hver stav, men i hver 3.luftm hekles det 1 stav + 1 luftm ekstra = 80 m.
6.omg: Hekle som 5.omg men det hekles 1 stav + 1 luftm ekstra i hver 4. luftm = 100 m.
7.omg: Hekle som 6.omg men det hekles 1 stav + 1 luftm ekstra i hver 5. luftm = 120 m.
Nå avsluttes økningen i str 3/5 år.

Str 6/9 år - 8.omg: Hekle som 7.omg men det hekles 1 stav + 1 luftm ekstra i hver 12. luftm = 130 m.

Str 10/14 år - 8.omg: Hekle som 7.omg men det hekles 1 stav + 1 luftm ekstra i hver 6. luftm = 140 m.

Alle str: Videre hekles det 1 stav og 1 luftm i hver luftm fra forrige omg uten å øke til arb måler 15-17-19 cm fra midten.
Deretter hekles 1 omg med 1 fastm i hver stav og i hver luftm rundt hele luen. Avslutt slik: * 3 luftm, 1 fastm i 3.luftm fra nåla (= 1 picot), hopp over 1 fastm fra forrige omg og hekle 1 kjedem i neste fastm *, gjenta fra *-* rundt hele luen. Klipp og fest tråden.