DROPS / 106 / 31

DROPS 106-31 by DROPS Design

DROPS vest i glatstrik i ”Silke-Alpaca”. Str S-XXXL.

Tags: bælte, v-hals, veste,

DROPS design: Model nr SA-042
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
F.nr 6230, gråblå:
600-650-700-750-850-950 gr

DROPS Pinde nr 4,5 - eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
OBS: Sørg for at der ikke strikkes for løst.

Indtagningstips: (6 m retstrik ved indtagning til ærmegab og 8 m retstrik ved indtagning til hals):
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag ind således efter 6/8 m retstrik: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således før 6/8 m retstrik: 2 ret sm.

Udtagningstips (udtagning ved skulder):
Der tages ud indenfor 6 m retstrik således:
Det tages 1 m ud ved at slå om p. På næste p strikkes omslaget drejet (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste del) så der ikke bliver hul. (Maskerne strikkes løbende ind i glatstrik).

Rygstk: Slå 74-82-88-98-108-118 m op på p 4,5 med Silke-Alpaca. Strik 8 p retstrik - se forkl over. Fortsæt i glatstrik med 4 m retstrik i hver side. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 18 cm slåes der 1 kantm op i hver side = 76-84-90-100-110-120 m. Derefter strikkes der glatstrik over alle m. Når arb måler 20 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver 5.cm totalt 3-3-3-4-4-4 gange = 70-78-84-92-102-112 m. Når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 5.-5.-5.-3.-3.-3.cm totalt 3-3-3-4-4-4 gange = 76-84-90-100-110-120 m. Når arb måler 52-53-54-55-56-57 cm strikkes der 4 p retstrik over de yderste 9-9-11-11-13-13 m i hver side. Videre lukkes de yderste 3-3-5-5-7-7 m af i hver side til ærmegab. Fortsæt i glatstrik og 6 m retstrik i hver side samtidig med at der tages 1 m ind - læs Indtagningstips - på hver 2.p totalt 4-7-7-11-13-17 gange = 62-64-66-68-70-72 m. Når arb måler 60-62-64-68-72-76 cm tages der 1 m ud i hver side - læs Udtagningstips - på hver 2.-2.-2.-2.-1.-1.cm totalt 5 gange. Samtidig når arb måler 68-70-72-74-76-78 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 40-40-42-42-44-44 m, de resterende m strikkes som før. Når arb måler 70-72-74-76-78-80 cm lukkes de midterste 22-22-24-24-26-26 m af til hals - fortsæt med 9 m retstrik i hver side. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 24-25-25-26-26-27 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 72-74-76-78-80-82 cm.

Forstk: Slå op og strik som rygstk. Samtidig når arb måler 38 cm strikkes der 12 p retstrik over de midterste 16 m, de resterene m strikkes som før. Del arb på midten og strik hver del for sig. Samtidig tages der 1 m ind til v-hals inden for 8 m retstrik - læs Indtagningstips - på hver 2½.cm totalt 12-12-13-13-14-14 gange. Efter alle ud- og indtagninger er der 24-25-25-26-26-27 m tilbage på skulderen. Luk af

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmen indenfor 1 kantm, men lad 18 cm stå åben nederst i hver side til slids.
Snoet snor: Klip 9 tråde à 6 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende, lad ca 10 cm tråde hænge i hver ende til kvast.

Diagram

Amelie 31.03.2017 - 21:37:

Bonjour, Pour le devant, au moment de la séparation, je ne comprends pas vraiment. Je dois tricoter sur les 16 mailles centrales, 6 m au pt pousse+4 m à rabattre+6 m au pt mousse? Pouvez-vous m'expliquer svp? Merci d'avance.

DROPS Design 03.04.2017 kl. 08:45:

Bonjour Amélie, on divise le devant en 2 parties égales sans rabattre de mailles, et on continue chaque côté séparément avec 8 m point mousse côté encolure. Bon tricot!

Amelie 20.03.2017 - 22:26:

Bonjour, Je suis au dos au niveau des 74 cm de hauteur totale, j'ai 74 m (68 m+3 augmentations d'1 m de chaleur cote), rabattre les 24 m centr.et au rang suivant je diminue 1 m (diminution lisière ou après le point mousse???). J'obtiens 74m-24m rabattues=50m/2=25m. Pour une épaule je suis à 25m-1 dim+1 augm (augm des 68 cm de hauteur totale) = 25m et non 26 m comme indiqué sur les explications. Qu'est ce que j'ai raté ? Merci.

DROPS Design 21.03.2017 kl. 09:16:

Bonjour Amélie, on doit augmenter 5 x tous les 2 cm, vous aurez donc 78 m quand toutes les augmentations seront finies - 24 m pour l'encolure - 1 m rabattue côté encolure x 2 côtés = 78-24-2=52/2 épaules = 26 m. Bon tricot!

Chasseloup 13.03.2017 - 20:19:

Bonjour, J'en suis au 18 cm du dos pour l'augmentation, à combien de mailles du bord? Et d'ordre général, pour toutes les augmentations et diminutions je les réalise à combien de maille du bord? Merci d'avance.

DROPS Design 14.03.2017 kl. 09:41:

Bonjour Mme Chasseloup, à 18 cm pour le dos, on va monter 1 m de chaque côté - voir vidéo ci-dessous. Ce sont ici les mailles lisières pour les 18 cm de fentes côtés. Voir "Diminutions (emmanchures et encolure)" + "Augmentations (épaules)" pour savoir où et comment augmenter/diminuer. Bon tricot!

Julie 05.06.2015 - 15:39:

Hi! Let me start by saying I love this pattern! However, there isn't a total yardage listed in the pattern notes. it would be helpful to know how much yard is needed per size.

DROPS Design 05.06.2015 kl. 15:44:

Dear Julie, click here for more informations about the yarn to calculate total length of yarn required for your size and here to find alternatives between yarn groups. Happy knitting!

Jette Zangger 04.05.2014 - 08:18:

Jeg er meget skuffet over garnet Lin. Det er efter vask blevet helt mat. Den blanke struktur er helt forsvundet

Jette Zangger 25.03.2014 - 08:12:

Minder silke alpaca om det nye garn air der kommer i uge 31

DROPS Design 25.03.2014 kl. 17:11:

Hej Jette. Nej, det er helt anderledes. Den er mere som BabyAlpaca Silk (fra gruppe A) i strukturen. Du kan eventuelt pröve at strikke den med dobbelt traad

Jette Zangger 19.03.2014 - 10:33:

Er det alpaca baby silk eller er det silke alpaca der er brugt til denne opskrift, og farven gråbleg hvor finder jeg den

DROPS Design 19.03.2014 kl. 10:59:

Hej Jette. Dette garn var Silke-Alpaca og findes desvaerre ikke mere. Klik her, saa kan du se hvilke alternativer du kan bruge.

Sabine Tigges 05.02.2009 - 14:47:

Der Pullunder ist sehr schön geworden. Ging schnell und einfach. Die Wolle ist allerdings recht schwer.

Sharon Vogt 19.02.2008 - 05:47:

Can you please provide this pattern in larger sizes

Nicky 29.01.2008 - 21:45:

Wauw, die wil ik zeker maken!

Kommentere opskrift DROPS 106-31