DROPS / 102 / 30

DROPS 102-30 by DROPS Design

DROPS bluse i ”Silke Alpaca”. Str S-XXXL.

Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS Silke-Alpaca fra Garnstudio
f.nr 4305, lilla/grå/blå
750-850-900-1000-1100-1200 gr

DROPS Pinde nr 4,5 - eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Rundpinde nr 4,5 (80 cm)- til halskant.

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Retstrik: Strik ret både frem og tilbage på p.

Indtagningstips (gælder forkanten):
Alle indtagninger sker fra retsiden og indenfor 10 forkant-m.
Tag ind således efter 10 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således før 10 m: 2 ret sm.

Rygstk: Slå 76-82-88-98-108-118 m op på p 4,5 med Silke-Alpaca. Strik 4 p retstrik - se forkl over. Husk på strikkefastheden! Fortsæt i glatstrik med 6 m retstrik i hver side. Når arb måler 9 cm slåes der 1 kantm op i hver side = 78-84-90-100-110-120 m. Fortsæt i glatstrik over alle m. Når arb måler 33-34-35-36-37-38 cm tages der ud til ærmer i hver side på hver 2.p således: 3 m 2-0-1-1-2-3 gange, 4 m 1-3-2-2-2-2 gange, 6 m 2-3-3-4-3-2 gange og 9 m 4-3-3-2-2-2 gange = 194-198-202-206-210-214 m. Fortsæt i glatstrik, men de 6 yderste m i hver side strikkes i retstrik til færdig mål (yderst på ærmet). Når arb måler 55-57-59-61-63-65 cm lukkes de midterste 28-30-30-32-32-32 m af til hals. Videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 82-83-85-86-88-90 m tilbage på hver ærme/skulder. Nu strikkes der 4 p retstrik. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm.

Forstk: Slå op og strik som rygstk til arb måler 24-25-26-27-28-29 cm. Nu sættes 39-42-45-50-55-60 m i venstre side på 1 tråd, og hver side strikkes videre for sig.

Højre forstk: Slå 5 nye m op mod midt foran = 44-47-50-55-60-65 m. Fortsæt således - fra retsiden og midt foran: 3 m retstrik, 4 r (glatstrik), 3 m retstrik (= forkant), glatstrik over de resterende 34-37-40-45-50-55 m. Samtidig når arb måler 30-31-32-33-34-35 cm tages der 1 m ind til hals indenfor forkant-m, -læs Indtagningstips - på hver cm totalt 20-21-21-22-22-22 gange. Samtidig når arb måler 33-34-35-36-37-38 cm tages der ud til ærme som på rygstk = 82-83-85-86-88-90 m. Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm strikkes 2 p retstrik. Luk af. Arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm.

Venstre forstk: Sæt de 39-42-45-50-55-60 m fra tråden tilbage på p, slå 5 nye m op mod midt foran som på højre forstk = 44-47-50-55-60-65 m. Strik som højre forstk. Luk af når arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm.

Montering: Sy skulder/ærmesømme indenfor 1 kantm. Sy underærmesømme og sidesømme (ned til det retstrikkede) i et indenfor 1 kantm.

Halskant: Halskanten strikkes frem og tilbage på rundp. Strik 150-171 (delbart med 7+3) m op på rundp 4,5 rundt i halsud-skæringen. Strik 1 p ret fra vrangen. Næste p strikkes således: Strik 3 m retstrik, * 4 ret (glat), 3 m retstrik *, gentag fra *-* til arb måler 5 cm. Videre strikkes næste p således: Sæt de yderste 14 m i hver side af p på 1 tråd. Strik videre frem og tilbage samtidig med at der sættes 7 nye m på tråden på hver 2.p totalt 5 gange i hver side (du strikker altså 7 m mindre i hver side på hver 2.p). Nu sættes alle m fra tråden tilbage på p. Strik 2 p glatstrik og 4 p retstrik over alle m. Luk af, halskanten måler ca 12 cm bag i nakken. Sy det højre forstk pænt fast til det venstre forstk på forsiden af tøjet. Og det venstre forstk pænt til det højre forstk på bagsiden af halskanten.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 26.09.2007
Halskant: ..... Strik 3 m retstrik, * 4 m ret (glatstrik), 3 m retstrik *, gentag fra *-* til halskanten måler 5 cm. Videre strikkes....

Diagram

Herma 21.08.2017 - 11:54:

Dank voor je info Ik heb het dus precies andersom gedaan en ben al een stukje opweg Als ik het goed gelezen heb maakt het in dit geval niets uit toch? Groetjes Herma

DROPS Design 22.08.2017 kl. 21:19:

Hallo Herma, Het hangt er vanaf aan welke kant je de overslag wilt hebben. Als je volgens patroon breit, dan komt de rechterkant van de V-hals boven de linkerkant, maar je kan het natuurlijk ook andersom doen. Wat je maar wilt...

Herma Van Den Hoven 18.08.2017 - 11:23:

IN HET PATROON SPREEK JE VAN DE RECHTERKANT EN DE LINKERKANT VAN HET VOORPAND BEDOEL JE DE RECHTERKANT VAN HET BREIWERK OF DE RECHTERKANT VAN DE TRUI ? DE RECHTERKANT VAN DE TRUI IS M.I. DE LINKERKANT VAN HET BREIWERK EN ANDERSOM MET VRIENDELIJKE GROETEN HERMA VAN DEN HOVEN

DROPS Design 20.08.2017 kl. 21:45:

Hoi Herma, Als er in de beschrijving gesproken wordt over rechter- of linkerkant, wordt daar altijd mee bedoeld wanneer het kledingstuk gedragen wordt.

MH 17.06.2015 - 08:20:

I love this pattern, too, and actually started to knit it, but stopped because there is something not right with the English instructions. There weren't enough rows before the underarm curves into the sleeve. Would you please recheck the instructions?

DROPS Design 17.06.2015 kl. 10:00:

Dear MH, pattern does includes the new sts cast on for sleeve when piece measures 33-38 cm: 3 sts 2-0-1-1-2-3 times, 4 sts 1-3-2-2-2-2 times, 6 sts 2-3-3-4-3-2 times and 9 sts 4-3-3-2-2-2 times on each side for back piece or on the side for each front piece. Happy knitting!

Bf 02.09.2007 - 05:09:

Lovely, very chic! thanks, b funk

Ute Prinz 08.08.2007 - 08:36:

Dieses Modell finde ich sehr schön. Es würde mich sehr interessieren, es nachzustricken, wenn die Anleitung hier noch erscheinen würde.

Levakova 03.08.2007 - 07:50:

Bitte um deutsche Ubersetzung! Sieht toll aus!

Marthe 31.07.2007 - 08:41:

Nydelig! Halsen er spesielt fin. Håper dere legger til denne oppskriften!

Mette 24.07.2007 - 14:18:

Rigtig flot - tag den endelig med.

Lotte 17.07.2007 - 16:14:

Sehr schön! Bitte deutsche übersetzung

Ute Prinz 17.07.2007 - 10:51:

Dies ist ein sehr apartes Modell, würde ich evtl. gerne nacharbeiten, wenn die Anleitung bei Ihnen erscheint.

Kommentere opskrift DROPS 102-30