DROPS / 103 / 32

DROPS 103-32 by DROPS Design

Tovete DROPS votter i 2 tråder ”Alpaca”

DROPS design: Modell nr Z-296
--------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L
Hel lengde før toving: 38-41-45 cm.
Hel lengde etter toving: 28-30-33 cm.
Lengde fra tommelgropen før: 15-16-18 cm.
Lengde fra tommelgropen etter: 11-12-13 cm.

Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 0501, lys grå
100-100-100 gr f.nr 0517, mørk grå

DROPS Pinne nr 5,5 og ermp 5,5 (til tommel) - eller den p du må ha for å få 16 m x 20 p glstrikk med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm før toving, = 20 m x 27 p med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm etter toving

Obs! Ang. toving klikk her

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: tovet, votter,

Øketips: Det økes 1 m ved å strikke 2 m i samme m.

Vott: Arb strikkes frem og tilbake på i glstrikk. Legg opp 52-52-56 m på p 5,5 med 2 tråder mørk grå. Strikk til arb måler 10 cm. Nå byttes det til 2 tråder lys grå samtidig felles det 8 m jevnt fordelt = 44-44-48 m.
Når arb måler 14 cm strikkes det videre med 1 tråd av hver farge.
Når arb måler 17-18-19 cm settes det 1 merketråd i den 22.-22.-24. m på p (= markering til tommel). Videre økes det 1 m på hver side av m med merketråd på hver 2.p totalt 6-7-8 ganger - les Øketips = 56-58-64 m. Etter siste økning settes de økte m + m med merketråd + 1 m på hver side av disse m på en tråd til tommel = 15-17-19 tommel-m. Legg opp 3 m over tommel-m = 44-44-48 m.
Arb måler her ca 23-25-27 cm.
Fortsett med glstrikk frem og tilbake over disse m. Når arb måler 26-27-27 cm byttes det til 2 tråder lys grå. Når arb måler 37,5-40,5-44,5 cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 22-22-24 m tilbake på p. Trekk en dobbel tråd gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Ferdig mål = 38-41-45 cm.

Tommel: Sett de 15-17-19 tommel-m på ermp 5,5 og plukk opp 5 m i de 3 øket m fra hånden = 20-22-24 m. Strikk rundt på ermp. Når tommelen måler ca 6-6-6,5 cm fra tommelgropen strikkes de 4-4-6 første
og de 4-4-6 siste m på omg sammen 2 og 2 = 16-18-18 m. Strikk 2 omg. På neste omg strikkes de 4 første og de 4 siste m på omg sammen 2 og 2 = 12-14-14 m. Når arb måler 8,5-8,5-9 cm strikkes alle m sammen 2 og 2 = 6-7-7 m.

Tommelen måler nå fra tommelgropen: 9-9-9,5 cm. Trekk en dobbel tråd gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

Montering: Sy sidesømmen på votten i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

Toving: For at tommelen ikke skal tove seg sammen legges en liten plastpose inn i tommelen. Fest evt denne plastposen med en sikkerhetsnål ved tommelgropen slik den ikke smetter ut under vask. Legg også en plastpose i hånden og fest med sikkerhetsnål. Legg deretter vottene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Når maskinen er ferdig formes votten til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes den som et ullplagg.