DROPS / 4 / 21

DROPS 4-21 by DROPS Design

DROPS tröja i Macao med stjärnmönster och ränder i ”Vienna”

Tags: nordisk, tröjor,

DROPS design: Modell nr P-013
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Storlek: Small-Medium (Medium-Large)
Garnåtgång: DROPS MACAO från Garnstudio
(300)350 gr nr 008, lilla
DROPS VIENNA från Garnstudio
(150)150 gr nr 007, syren
( 75)75 gr nr 004, pistage

DROPS RUNDSTICKA NR 3 och 7 (70 cm)
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3
DROPS RUNDSTICKA NR 6 och 7 (40 cm)

DROPS Macao DROPS Macao
75% Ull, 10% Alpaca, 11% Acryl, 4% Viscose

Stickfasthet: 14 m x 16 v på st 7 och mönster/ränder med Macao och Vienna = 10 x 10 cm.

Resår: *1 vriden rm, 1 am*. Upprepa *-*.

MÖNSTER: Se rutdiagram.

FRAM/BAKSTYCKE: Stickas på rundst och det klipps upp för ärmhål. Lägg upp 144(160)m med Macao på rundst 3 och sticka 7(8) cm resår. Byt till st 7 och sticka mönster enligt diagrammet: BÅRD I, 1 MÖNSTERBÅRD: S/M:1 rapport x 6. (M/L: 1 rapport x 3 på fram- och bakstycket + 1 tillägg (se rutdiagram) i var sida), och BÅRD II, Sticka därefter RANDMÖNSTER tills arb mäter 61 (64)cm. Maska av.

ÄRMAR: Lägg upp 38 m med Macao på strumpst 3 och sticka 8 cm resår. Byt till st 7 och öka 14 m jämnt fördelat på första v = 52 m. Sticka BÅRD I, men uteslut sista v. Sticka resten av ärmen i RANDMÖNSTER och öka samtidigt 2 m x 13 vart 4:e v mitt under ärmen = 78 m. OBS! Behåll 2 rm med Macao mitt under ärmen och öka på var sida av dessa m. Låt de ökade m gå in i RANDMÖNSTRET efterhand. När ärmen mäter 51 cm stickas 5 v slätst med avigsidan ut med Macao för stadkant. Maska av.

MONTERING: Sy en märktråd i var sida av tröjan i ärmhöjd = ca 28 cm. Sy 2 maskinsömmar på var sida av märktråden; Första sömmen = ½ m från märktråden, Andra sömmen = ½ m innanför första sömmen. Klipp upp mellan märktrådarna. Sy alla sömmar med 1 m sömsmån. Sy axelsömmarna ca 15 cm. Plocka upp ca 65(70)m med Macao på rundst 6 runt halsen. Sticka slätst och maska av 2 m x 4 vartannat v på vardera axeln så här: Sticka tills det är 3 m kvar innan axeln; lyft nästa m, sticka 1 rm dra den lyfta m över den stickade, 1 mittmaska, 2 rm tillsammans. Efter 10 v stickas 1 v am (vikkant) och sticka vidare så att det blir en motsvarande kant, men öka i stället för att minska. Maska av, vik halskanten dubbel mot avigsidan och sy. Sätt i ärmarna i tröjan med stadkanten på avigsidan. Sy innanför 1 m på tröjan och i övergången till stadkanten på ärmen. Vik stadkanten över den klippta kanten på avigsidan av tröjan och sy fast.

Diagram

= Macao, lila
= Vienna, pistage
= Vienna, syren

Kommentér oppskrift DROPS 4-21