DROPS / 70 / 10

DROPS 70-10 by DROPS Design

DROPS kofta med puffärmar och nordisk stjärnmönster i «Silke-Tweed» och «Camelia».

Tags: koftor, nordisk, volang,

Storlek: S - M - L - XL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
250-250-300-300 gr f.nr 08, beige
100-100-100-100 gr f.nr 17, naturvit
50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 02, brun
50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 15, gammalrosa
och använd: DROPS Camelia från Garnstudio
50-50-50-50 gr f.nr 35, gråblå
Ev ca 1 m beige tygband att sy över klippkanten som blir vid framkanterna.

DROPS Rundst och Strumpst 2,5 och 3,5
DROPS Pärlemorknapp, nr 522: 6 st

Stickfasthet: 23 m x 30 v = 10 x 10 cm på st 3,5 och slätst. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Mönster: Se diagr - M.1 och M.2. Hela mönstret slätstickas. Ett diagram visar en rapport.

Rätst (fram och tillbaka på st): Varv 1: räta. varv 2: räta.
Resår-1: * 1 rm, 2 am *, upprepa från *-*.
Resår-2: * 1 rm, 1 am *, upprepa från *-*.

Fram- och bakst: Koftan stickas runt på rundst efter resåren och klipps upp mitt fram och för ärmhål efteråt.
Lägg upp 291-327-363-399 m (inkl 1 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 2,5 med beige. Sticka resår-1 med 1 rätst m + 1 rm på varje sida av mitt fram. När kanten mäter 4 cm minskas varannan 2 am till 1 am = 243-273-303-333. När kanten mäter 8 cm minskas de resterande 2 am till 1 am = 195-219-243-267 m. Fortsätt vidare med resår-2 till kanten mäter 12 cm. Byt till rundst 3,5 fortsätt med slätst runt på rundst samtidigt som det läggs upp 3 nya m mitt fram (dessa 3 m + 2 kantm = 5 m till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret) = 198-222-246-270 m. Nästa v stickas så här: 5 m uppklippsm mitt fram och 193-217-241-265 m av M.1. Fortsätt mönstret uppöver. Efter M.1 stickas M.2, sedan stickas det färdigt med beige. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 33-34-35-36 cm stickas nästa v så här: 5 uppklippsm mitt fram, 45-50-55-61 m = framst, avm 7-9-10-11 m för ärmhål, 89-99-111-121 m = bakst, avm 7-9-10-11 m för ärmhål, 45-50-55-61 m = framst. På nästa v läggs det upp 5 nya m över de avm ärmhåls-m i varje sida (dessa m är till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret) = 194-214-236-258 m. Nu avm för ärmhål på varje sida om de 5 ökade m i varje sida: 1 m på vartannat v totalt 3-7-11-15 ggr = 182-186-192-198 m kvar på st. När arb mäter 46-48-49-51 cm avm 15 m (inkl 5 uppklippsm) mitt fram till hals = 167-171-177-183 m på st. Arb stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm det mot halsen fram på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2-2-2-3 ggr och 1 m 6-7-6-6 ggr = 141-143-151-153 m kvar på st. Samtidigt när arb mäter 52-54-56-58 cm avm de mittersta 31-33-33-35 m bak av till hals. Sedan avm 1 m mot halsen bak på vartannat v 2 ggr. Maska av de resterande 53-53-57-57 m på axlarna (inkl 5 uppklippsm för ärmhål) när arb mäter 54-56-58-60 cm.

Ärm: Lägg upp 72-72-84-84 m på strumpst 2,5 med beige. Sticka resår-1. När kanten mäter 2 cm minskas varannan 2 am till 1 am = 60-60-70-70 m. När kanten mäter 4 cm minskas de resterande 2 am till 1 am = 48-48-56-56 m. Fortsätt vidare med resår-2 till kanten mäter 7 cm. Byt till rundst 3,5, sticka 3 v slätst. Fortsätt med M.2 - på varv 1 av M.2 ersätts naturvit med beige - placera 1 rapport mitt på ärmen. Efter M.2 stickas det med beige till färdigt mått. Samtidigt när arb mäter 8-8-9-9 cm ökas 2 m mitt under ärmen totalt 25-27-25-28 ggr på: stl S: vart 4:e v. stl M +L: växelvis vart 3:e och 4:e v. stl XL: vart 3:e v = 98-102-106-112 m. När arb mäter 46-44-42-40 cm avm 6 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan sätts det m på 1 tråd till ärmkulle i varje sida på vartannat v: 2 m 3-2-1-1 gång, 1 m 12-17-20-24 ggr, sedan 2 m i var sida till arb mäter 58 cm, till sist 3 m i varje sida 1 gång. Arb mäter ca 59 cm. Sätt alla m från trådarna tillbaka på st och sticka slätst fram och tillbaka på st med avigan ut (= infodringen) samtidigt som det ökas 20 m jämnt fördelat på första v. Maska av när infodringen mäter 2 cm.

Montering: Sy 1 märktråd mitt i de 5 uppklippsm mitt fram och i varje sida. Sy 2 maskinsömmar på varje sida om märktråden, 1:a söm = 1/2 m från tråden och 2:a söm = 1/2 m från 1:a söm. Klipp upp för ärmhål och mitt fram. Sy axelsömmarna.

Vänster Framkant: Framkanterna stickas för sig och sys mot framstyckena efteråt. Lägg upp 9 m på st 2,5 med beige och sticka resår-2 med 1 rätst m och 1 rm i varje sida (sett från rätsidan). Maska av när kanten mäter ca 45-47-48-50 cm (framkanten skall sträckas lite när den sys på).

Höger framkant: Stickas som vänster men i tillägg avm för knapphål uppöver. 1 knapphål = avm den mittersta m och gör 1 omslag över denna m på nästa v. Maska av för knapphål när kanten mäter:
Stl S: 9, 16, 23, 30, 37 och 44 cm.
Stl M: 9, 16, 24, 31, 39 och 46 cm.
Stl L: 10, 17, 25, 32, 40 och 47 cm.
Stl XL: 10, 18, 26, 34, 42 och 49 cm.
Sy fast framkanterna fint i de yttersta rätst m.

Infodring: Sy ett tygband över klippkanten där framkanten är fastsydd mot koftan. Eller plocka upp m med beige på st 2,5 i den rätst m som framkanten blev fastsydd i. Sticka 3 v slätst och maska av. Lägg kanten över klippkanten (dvs innåt framst) och sy fast med fina små stygn så att det blir osynligt från rätsidan.

Krage: Plocka upp på rundst 2,5 med beige ca 101 till 119 m (delbart med 2 + 1 m) runt halsen (plocka även upp m över fram-kanterna). Sticka resår-2 med 1 rätst m + 1 rm i varje sida mot mitt fram (så att m stämmer över varann från framkanten). När kragen mäter 3 cm ökas varannan 1 am till 2 am - det ökas i de m som är aviga när kragen ligger ned. När kragen mäter 6 cm ökas de resterande 1 am till 2 am = 151 till 178 m. Fortsätt vidare med resår-1. Samtidigt när kragen mäter 8 cm byts till gråblå Camelia. Sticka 1 cm till i resår-1 och maska sedan av med rm över rm och am över am.

Montering: Sy i ärmarna - OBS: det skall vara en liten «puff» överst på ärmen så drag den extra vidden på ärmen upp på toppen och fördela den jämnt över ca 6 cm. Lägg infodringen från ärmkullen över klippkanten längs fram- och bakst och sy fast. Sy i knapparna.

= gammalrosa

Kommentér oppskrift DROPS 70-10