DROPS / 81 / 27

DROPS 81-27 by DROPS Design

DROPS top i "Muskat" og sjal i "Vivaldi"

Top:
Størrelse: XS - S - M - L - XL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
250-250-300-350-350 gr f.nr 19, lys grå.

DROPS Pinde og lille rundp nr 3,5.

Pga mønsteret vil toppen se ret smal ud når den strikkes, men den bliver meget elastisk, så strik den størrelse du normalt bruger.

Garnet til denne opskrift koster fra 54.75kr. Læs mere.
Strikkefasthed: P.nr er vejledende!
22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm

Rib: * 3 vr, 2 r *, gentag fra *-*.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Lukketips: Alle aflukninger sker fra retsiden!
Luk af ved at strikke 2 vr sm på hver side af de midterste 6 m.

Udtagningstips: For at holde m-antallet skal der tages 1 m ud i hver side for hver aflukning. Tag ud fra retsiden indenfor 1 kantm ved at strikke 2 m i samme m - strik de nye m ind i ribben løbende.

Forstk: Slå 90-100-110-120-130 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3,5 med Muskat. Strik Rib med 1 kantm og 3 vr i hver side set fra retsiden. Sæt 1 mærketråd midt foran, dvs midt mellem 2 r m. Efter 1 cm starter aflukningen midt foran og udtagningen i siderne - se Lukketips og Udtagningstips - der lukkes af og tages ud på hver 2.p.
Husk på strikkefastheden! Når arb måler ca 32-33-34-35-36 cm – str XS, S og M skal have 1 kantm og 2 r i hver side, og str L og XL skal have 1 kantm og 3 vr i hver side - lukkes der 3-3-3-6-6 m af i hver side til ærmegab = 84-94-104-108-118 m. Fortsæt aflukningen midt foran, men udtagningen i siderne stopper, således bliver der automatisk ærmegab – fortsæt med de 3 yderste m i hver side i retstrik. Når der er 58-58-68-68-78 m på p (arb måler ca 41-45-46-48-49 cm) sættes de midterste 22-22-22-22-26 m på 1 tråd til hals. Videre strikkes m i ret og vrang som før - samtidig lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1-1-1-1-2 gange og 1 m 2-2-2-2-3 gange = 11-11-16-16-16 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 50-52-54-56-58 cm.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Når der er 58-58-68-68-78 m på p stopper aflukningen midt bagpå og der strikkes Rib med 3 m retstrik i hver side til arb måler 47-49-51-53-55 cm. Nu lukkes de midterste 28-28-28-28-38 m af til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = 11-11-16-16-16 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 50-52-54-56-58 cm.

Montering: Sy skuldersømmene og sidesømmene indenfor 1 kantm.

Hals: Strik ca 90 til 110 m op rundt i halsen incl m på tråden på lille rundp 3,5. Strik 5 omg glatstrik til rullekant og luk af - for at halsen skal rulle sig pænt bør der strikkes 2 m i ca hver 10. m samtidig med at der lukkes.

Sjal:

Størrelse: Bredde øverst: ca 150 cm.
Længde midt bagpå: ca 70 cm.
Materialer: DROPS Vivaldi fra Garnstudio
50 gr f.nr 08, gammelrosa

DROPS Pinde nr 15.

Strikkefasthed: P.nr er vejledende!

5 m x 10 p og retstrik på p 15 = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Udtagningstips: Der tages ud indenfor 2 m i hver side ved at slå om p.

Sjal: Slå 5 m løst op på p 15 med Vivaldi. Strik retstrik samtidig med at der tages ud på hver 2.p - se Udtagningstips. Husk på Strikkefastheden! Tag ud til 75 m, fortsæt med 1 p samtidig med at der tages 1 m ud i hver 2. m = 112 m, luk derefter af med 2 tråde.

Renée Van Heck 19.03.2018 - 09:42:

Dank voor uw antwoord op mijn vraag over de 2x 3 av steken bij het rondbreien. Als ik het goed begrijp zitten die 6 av steken dus aan één zijkant van het topje. Dan heb ik nog een volgend probleem; hoe brei ik dan het boordpatroon bij het meerderen aan de zijkant?

DROPS Design 21.03.2018 kl. 21:14:

Hallo Renéé, De gemeerderde steken brei je geleidelijk mee in boordpatroon, zodat het patroon zich voortzet in de zijnaad.

Renée Van Heck 18.03.2018 - 21:45:

Als ik dit model in de rondte brei en ik heb geen kantsteek nodig, dan begin en eindig ik dus met 3 averechte steken die dan tegen elkaar aansluiten; dus 6 averechte bij elkaar. Is dit correct of moet ik toch met 1 rechte beginnen en eindigen om de boordsteek te krijgen zoals beschreven nl. 3av en 2 r.

DROPS Design 19.03.2018 kl. 07:41:

Hallo Renée, Dat klopt inderdaad; de 3 averechte steken liggen tegen elkaar aan. Uiteindelijk zouden de kantsteken bij het breien op rechte naalden ook wegvallen, wanneer je het kledingstuk in elkaar naait.

Renée Van Heck 18.03.2018 - 17:15:

Als ik dit model in de rondte brei en ik heb geen kantsteek nodig, dan begin en eindig ik dus met 3 averechte steken die dan tegen elkaar aansluiten; dus 6 averechte bij elkaar. Is dit correct of moet ik toch met 1 rechte beginnen en eindigen om de boordsteek te krijgen zoals beschreven nl. 3av en 2 r.

Renée Van Heck 03.03.2018 - 16:00:

Als ik met een rondbreinaald dit patroon wil breien, wat is dan de dikte van de rondbreinaald en de lengte van de draag ertussen. Moet er dan ook nog een kantsteek gebreid worden of laat ik die dan vervallen?

DROPS Design 04.03.2018 kl. 16:54:

Hallo Renéé, Je kunt een rondbreinaald gebruiken van 60 tot 80 cm. De kantsteken vervallen, want deze worden gebruikt om de zijnaden dicht te naaien en als je in de rondte breit heb je geen zijnaden. Vanaf de armsgaten brei je natuurlijk wel weer heen en weer. Mocht je rondbreinaald iets te lang zijn, dan kun je de magic loop techniek gebruiken. Veel breiplezier!

Marcela 21.04.2017 - 16:07:

I love this patron. He leido tus instrucciones y seguido los videos. Es imposible entender tu explicacion. Lo he intentado ya cerca de 50 veces. Very frustrating. Y no soy principiante en dos agujas ni en interpretacion de patrones. Pero este realmente es imposible y cuanto cuanto cuanto me encantaria tejerlo.

Ginny Trueman 28.04.2016 - 20:33:

Decrease at center each side of th CENTER 6 STS. This is the only reference to 6 stitches at the center. No comment as to how to create the 3 on either side from the one originally there on the first row????

DROPS Design 29.04.2016 kl. 08:54:

Dear Mrs Trueman, see answer below. Happy knitting!

Ginny Trueman 28.04.2016 - 19:53:

Wher are the twenty videos?

DROPS Design 29.04.2016 kl. 08:53:

Dear Mrs Trueman, you will find the videos under tab "video" on the right side of tab "Materials" - see also video index. Happy knitting!

Ginny Trueman 28.04.2016 - 19:52:

He pattern says to have one stitch as a garter stitch on the en and then start and end with 3 pulls BEFORE you start the rib which ads another 3 purl stitches at each side?? This is supposed to put the 2 knit stitches in the center with the marker in between but ones not. Can you explain what I am doing wrong? Is the 3 Purls at each side the the biggining of the rib pattern and do we keep the pulls each side which would create a garter stitch in addition to the one already there.

DROPS Design 29.04.2016 kl. 08:52:

Dear Mrs Trueman, work: 1 edge st, (P3 K2) repeat from *-* a total of 8-9-10-11 times, P3, K2 (= middle sts), (P3,K2) repeat from (to) at total of 8-9-10-11 times, P3, 1 st in garter st. Dec are done on each side of the 6 mid sts and inc are done inside 1 edge st on each side. Happy knitting!

Maria 10.06.2013 - 09:17:

When the piece measures approx. 32-33-34-35-36 cm ....... bind off 3-3-3-6-6 sts at each side for armhole = 84-94-104-108-118 sts. Continue to dec at center front but do not inc at sides...... "Please how many sts and times I have to dec at center front?"

DROPS Design 10.06.2013 kl. 09:24:

Dear Maria, you continue dec at center and but no inc at the sides until you will get 58-58-68-68-78 sts then put the middle sts onto a st holder for neck. Happy knitting!

Schuh 17.02.2012 - 23:57:

Sehr geehrte Damen u. Herren, können Sie mir bitte eine Maschenanzahl die ich für ein Top Gr.42/44 das mit Vorder u.- Rückenteil Rund gestrickt wird angeben. Der Schnitt ist Figur anliegend u. unten etwas ausgestellter 2 M re, 2 M li mit einem 3 cm Bündchen Rippen gestrickt. Dazu sind noch 2 randmasch. extra berechnet. Meine Maschenanzahl bis jetzt sind 342 danke im Voraus mit freundlichen Grüßen Schuh

DROPS Design 21.02.2012 kl. 16:40:

Ich bin etwas unsicher ob Sie von dem oben genannten Modell sprechen oder nicht?

Kommentere opskrift DROPS 81-27