DROPS Extra / 0-411

DROPS Extra 0-411 by DROPS Design

DROPS vest i Highlander med kanter i Puddel.

DROPS design: Modell nr EE-084-b
---------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L- XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
150-150-150-200-200 gr f. nr 02, brun
og bruk: DROPS Puddel fra Garnstudio
100-100-100-100-100 gr f. nr 03, brun

DROPS Pinne nr 8 til Highlander - eller den p du må ha for å få 10 m glstrikk på 10 cm i bredden.
DROPS Heklenål nr 10.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: ermeløs, vester,

Felletips (gjelder ermhull og hals): Det felles på innsiden av 2 kantm rille. Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 2 m rille: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over.
Fell slik før 2 m rille: 2 r sammen.

Øketips: Det økes på innsiden av 2 m rille ved å lage 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. De økte m strikkes i glstrikk.

Riller( frem og tilbake på p):1 rille = 2 p rett.

Bakstk: Legg opp 38-42-46-51-57 m på p 9 eller 8 med Eskimo eller Highlander. Strikk 2 p rett og fortsett med glstrikk. Når arb måler 10 og 15 cm økes det 1 m i hver side = 42-46-50-55-61 m. Når arb måler 19-21-22-24-25 cm strikkes det 1 rille over de ytterste 4-5-6-7-8 m i hver side (de øvrige strikkes i glstrikk). På neste p felles de ytterste 2-3-4-5-6 m i hver side til ermhull. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p - les Felletips: 1 m totalt 1-2-2-3-4 ganger: 36-36-38-39-41 m. Fortsett med 2 m riller i hver side. Når arb måler 35 og 42 cm økes det 1 m i hver side til bred skulder – les Øketips. Samtidig når arb måler 40-42-44-46-48 cm strikkes de midterste 14-14-16-17-17 m vrang fra retten og på neste p felles de midterste 10-10-12-13-13 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen – les Felletips = 14-14-14-14-15 m tilbake på hver skulder. Fortsett med glstrikk og 2 m rille mot halsen og fell av når arb måler 44-46-48-50-52 cm.

Høyre forstk: Legg opp 17-19-20-23-26 m på p 9 eller 8 med Eskimo eller Highlander. Stikk 2 p rett og fortsett med glstrikk samtidig som de ytterste 2 m mot midt foran strikkes i riller. Når arb måler 10 og 15 cm økes det 1 m i siden som på bakstk = 19-21-22-25-28 m. Når arb måler 19-21-22-24-25 cm strikkes det 1 rille over de ytterste 4-5-6-7-8 m i siden (de øvrige strikkes som før). På neste p felles de ytterste 2-3-4-5-6 m til ermhull. Videre felles det til ermhull som på bakstk = 16-16-16-17-18 m. Samtidig når arb måler 28-29-30-31-32 cm felles det til hals mot midt foran på hver 2. p – les Felletips: 1 m totalt 4-4-4-5-5 ganger. Samtidig når arb måler 32 og 42 cm økes det i siden til bred skulder som på bakstk. Etter alle fellinger og økninger er det 14-14-14-14-15 m tilbake på p. Strikk glstrikk videre med 2 m rille i hver side til arb måler 44-46-48-50-52 cm og fell av.

Venstre forstk: Legg opp og strikk som høyre men motsatt.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen ikke blir for tykk.

Heklekant: Hekle med nål 10 med Puddel rundt hele åpningen på vesten, det hekles også rundt ermhullene slik:
1. omg: fra vrangen: 1 fm i første m , * 4 lm, hopp over 2 cm, 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i 1 fm på beg av omg.
2. omg: fra retten: Denne omg hekles også i plagget - ikke i 1. hekleomg. 1 fm mellom 2 fm fra forrige omg, * 3 lm, hopp over 2 cm, 1 fm mellom 2 fm fra forrige omg *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i fm på beg av omg.